במהלך טיסה של חברת הלואו קוסט האירית ב-9 בינואר מברמינגהם שבבריטניה לוורונה שבאיטליה, אישה מבוגרת חשה שלא בטוב ולא הצליחה לנשום. על פי הדיווח של אתר הטכנולוגיה Gimzo China, הצוות לא הצליח לעזור לאותה נוסעת וחיפש רופא בין הנוסעים. על סיפון המטוס, הצוות תמיד יקווה לנוכחות של רופא בין הנוסעים, אבל במקרים מסוימים, במיוחד אלה הדורשים ציוד רפואי, ההתערבות עלולה שלא להיות יעילה.
במקרה הזה, היה זה ד"ר ראשיד דיאז, בן 43, המועסק על ידי בית החולים הרפורד קאונטי בברמינגהם שהיה על הטיסה והתנדב לסייע לנוסעת. עם זאת, במהלך ההליך לא יכלה האישה לענות לשאלותיו של הרופא, אבל לאחר שנודע שיש לה היסטוריית לב, הוא ביקש מדיילת להשאיל לו את שעון האפל (Apple Watch) החכם שלה.
הרופא השתמש בשעון כדי לנטר את רמות החמצן בדמה של הנוסעת החולה. לשעונים אלו יש אפליקציה מובנית, המוקדשת למדידת חמצן בדם. באמצעות השעון החכם הצליח הרופא לראות שרמת החמצן בדם של המטופלת נמוכה. לכן הוא ביקש מהדיילות בלון חמצן, שבעזרתו ייצב את האישה עד לנחיתת המטוס בוורונה.
>> אל תיפלו בזה: 20 טיפים שחייבים להכיר לפני החופשה בחו"ל
>> "אל תגעו בנייר טואלט": זאת הדרך להימנע ממחלות בטיסה
>> לא רק לגיקים של תעופה: 25 שאלות על מטוסים שכל אחד חייב לדעת את התשובה עליהן
כשהטיסה הגיעה ליעדה, קיבלה הנוסעת סיוע רפואי נוסף והתאוששה במהירות. ד"ר דיאז אמר מאוחר יותר שהוא למד הרבה במהלך הטיסה על איך להשתמש בשעון החכם והדגיש שזה היה "ניסוי שהדגים כיצד אנו יכולים לשפר את הטיסות עם גאדג'טים קטנים ויומיומיים שיכולים להיות שימושיים במצבי חירום". הוא גם שיבח את אנשי צוות הטיסה על הדרך שבה הם התמודדו עם המצב, ואמר כי "חברות התעופה צריכות לשקול להחזיק בכלים לאבחון בריאות בטיסות שלהן".
מה קורה אם אין רופא על הטיסה?
לא בכל טיסה יש רופא, אבל רוב חברות התעופה המסחריות מודעות לכך שמקרי חירום רפואיים יכולים לקרות באוויר, והצוותים לרוב מתקשרים עם מומחי רפואת חירום שנמצאים בקרקע. בנוסף, לערכות עזרה ראשונה ורפואה במטוס, קיימים שירותים שמספקים לצוותי הטיסה רופאים שידריכו אותם בהערכה וייצוב נוסעים שחווים מקרים רפואיים בטיסה או אפילו על הקרקע לפני ההמראה.
לכל חברת תעופה יש נהלים שונים במקצת לגבי מצבי חירום רפואיים בטיסה, אבל הבסיס בכל שיחה זהה, בין אם הן מתקיימות באמצעות רדיו אוויר-קרקע דרך המרכז של חברת התעופה או קישור טלפון לוויני או אפליקציית אינטרנט. בדרך כלל, הצעד הראשון הוא שרופא הבקי ברפואת תעופה יבצע הערכה.
בשיחה הצוותים מספקים מידע לרופאים אודות נוסעים בכל הקשור לגיל, מין, תסמינים וכל נסיבות אחרות שהתרחשו, היסטוריה רפואית זמינה, כל מה שכבר נעשה עבור אותו הנוסע בטיסה כשלאחר מכן הרופא ימליץ על דרך פעולה נוספת.
כמו במקרה זה שבו הרופא השתמש בשעון חכם, חברות התעופה הבין-לאומיות ממליצות לצוותים האוויר להשתמש באפליקציות שיכולות לסייע להם בהערכה ראשונית או אפילו לנסות לקבוע את דרך הפעולה המיידית, וכך להקל על השיחה עם הרופא שמייעץ מהקרקע.