מערכת הרשאות הכניסה האלקטרונית (ETA) שהוצגה לאחרונה בבריטניה, שמטרתה לייעל את אבטחת הגבולות ולשפר את תהליכי ההגירה, מעוררת התרגשות ומחלוקת. היא אומנם מבטיחה מסגרת הגירה דיגיטלית ויעילה יותר, אך היא הפכה לנושא לוויכוח אינטנסיבי עקב ההצעה הנוכחית של הממשלה להעלות את האגרה ב-60 אחוזים. זה מגיע ימים ספורים לאחר יישום המערכת ב-8 בינואר 2025, ומוביל לחששות בקרב תעשיית התעופה והתיירות.

העלאת המחיר: מכה לתיירות בבריטניה?

נכון לעכשיו, ה-ETA הוא במחיר של 10 פאונד (כ-45 שקלים), מה שמאפשר לאזרחים זרים מיותר מ-48 מדינות, כולל ישראל, להיכנס לבריטניה. עם זאת, ממשלת בריטניה הודיעה על תוכניות להעלות את האגרה ל-16 פאונד (כ-70 שקלים), וכעת עליית המחירים הזו זוכה לביקורת מצד בעלי עניין שונים, לרבות איגוד התחבורה האווירית הבין-לאומית (IATA), הרואה בעלייה כמזיקה לתחרותיות של בריטניה כיעד תיירותי.

וילי וולש, מנכ"ל IATA, כינה את הייקור המוצע "מבהיל" והזהיר שהוא עלול לערער את המאמצים להצמיח את מגזר התיירות בבריטניה. ממשלת בריטניה קבעה יעדים שאפתניים להגדיל את כניסות התיירים ב-30 אחוזים כדי להגיע ל-50 מיליון בשנה עד 2030, במטרה למנף את הפוטנציאל הכלכלי של התיירות. ההצהרה של וולש משקפת חששות כי הטלת המחירים הגבוהים יותר תהיה התחלה גרועה לתוכניות אלה, ועלולה להרתיע מטיילים לבחור בבריטניה כיעד לחופשה שלהם, במיוחד בהשוואה למערכת ETIAS המשתלמת יותר של האיחוד האירופי.

תיירים כיכר לסטר סקוור לונדון בריטניה (צילום: Jeff Whyte, shutterstock)
העמלה עולה ועלולה להשפיע על מספרי התיירים. לונדון, בריטניה|צילום: Jeff Whyte, shutterstock

ההשפעה על חברות התעופה

חברות התעופה בולטות במיוחד בהתנגדות להעלאת העמלות המוצעת. העלות הנוספת, לטענתן, עלולה לדכא את הביקוש לטיסות לבריטניה, במיוחד מכיוון שתעשיית התעופה כבר מתמודדת עם עלויות תפעול גבוהות. העיתוי של עליית המחירים נתפס כבעייתי, זמן קצר לאחר השקת מערכת ה-ETA שכבר גרמה לבלבול בקרב המטיילים. העמלה הגבוהה ייותר, לצד מסים קיימים כמו מס בלו על הטיסות בבריטניה (APD), מסתכנת בהרתעת תיירים מביקור במדינה לטענתן.

יתרה מכך, העלייה במחרי מלווה בדפוס של עלייה בהוצאות הקשורות לנסיעות, כולל ה-APD, שהוא כבר מס הנסיעות האווירי הגבוה בעולם. עם התאוששות מגזר התיירות בבריטניה מהשפעות הקורונה, מנהלי תעשיית התעופה והתיירות חוששים כי מס נוסף עלול לחנוק את הצמיחה הפוטנציאלית של תעשיות הנסיעות והתיירות בבריטניה.

ארמון בקינגהאם לונדון בריטניה תיירים (צילום: David Steele, shutterstock)
התיירים יצטרכו לשלם יותר כדי להגיע לכאן. ארמון בקינגהאם, לונדון|צילום: David Steele, shutterstock

פטור לטיסות מעבר

בעוד שהוויכוח על עליית המחירים נמשך, ממשלת בריטניה ביצעה שינוי בולט למערכת ה-ETA שלה: נוסעים בטיסות מעבר (קונקשן) דרך בריטניה לא יצטרכו למלא את הבקשה. בתחילה, נוסעים שעברו דרך בריטניה נדרשו להגיש בקשה ולשלם את האגרה, גם אם הם לא עזבו את אזור המעבר הבין-לאומי של נמל התעופה. מדיניות זו נתפסה כסיבוך מיותר, במיוחד עבור חברות תעופה הנשענות על התנהלות חלקה ויעילה של נמלי התעופה.

בתגובה למשוב מתעשיית התעופה, ממשלת בריטניה הודיעה על פטור זמני לנוסעי מעבר שלא עוברים ביקורת גבולות. השינוי הזה ישפיע בעיקר על נמלי תעופה גדולים כמו הית'רו ומנצ'סטר. בעוד שהפטור מתואר כזמני, רבים מצפים שהוא יהפוך לחלק קבוע ממערכת ה-ETA, תוך התאמה של בריטניה למדיניות של מדינות אחרות כמו ארצות הברית, המאפשרות גם מעבר חלק ללא צורך באשרות או אישורים נוספים.

נמל התעופה היתרו לונדון (צילום: TK Kurikawa, shutterstock)
נוסעים בטיסות מעבר לא יצטרכו להגיש את הקשה|צילום: TK Kurikawa, shutterstock

הרציונל מאחורי העלאת עמלת ETA

ממשלת בריטניה מצדיקה את העלאת העמלות כנחוצה כדי לכסות את עלויות האחזקה והרחבת מערכת ה-ETA, שנועדה לחזק את האבטחה ולייעל את הליכי ההגירה. ההכנסה הנוספת מהאגרה – שצפויה להניב 269 מיליון פאונד (1.1 מיליארד שקלים) מדי שנה – תסייע גם להפחית את התלות במימון משלמי המסים עבור מערכת ההגירה ובקרת הגבולות.

הממשלה מדגישה כי מערכת ETA נועדה להפוך את תהליך ההגירה למהיר יותר, בטוח יותר ויעיל יותר עבור מיליוני מטיילים שעוברים בגבולות בריטניה מדי שנה. בהתאם למערכות דומות במדינות אחרות, כמו ארה"ב ואוסטרליה, בריטניה מציינת כי ה-ETA כלי חיוני למודרניזציה של מערכת בקרת הגבולות שלה.