כל מי שיוצא לנופש בחו"ל יודע שלאיכות ולמיקום המלון יש תפקיד מכריע בהצלחת החופשה. אם בעבר נהגו הנופשים הישראלים להניח כי חבילות שהורכבו מראש על ידי סיטונאים וסוכני נסיעות, וכוללות מלון וטיסה, הן הזולות ביותר, הרי שכיום הם חשופים לאפשרויות רבות אחרות ואף משתלמות יותר. וכך, יותר ויותר ישראלים מעדיפים בשנים האחרונות להזמין בנפרד את המלון והטיסה - ונמנעים מהזמנה של חבילות נופש מסוכן.
בשנתיים האחרונות התרבו האפשרויות העומדות בפני ישראלים המחפשים מלון בחו"ל: אתר booking.com תורגם לעברית, והאגריגטור שמאגד עשרות אתרי הזמנת בתי מלון בינלאומיים, hotelscombined.co.il, פתח נציגות בישראל ותורגם לעברית. גם אתר למטייל, שעד לפני שנה וחצי הציע רק מידע וטיפים, החל לשתף פעולה עם hotelscombined. הוא משתמש במנוע החיפוש שלו (למטייל מרקט) ונותן לגולשים באתר אפשרות להזמין בתי מלון בחו"ל.
כמעט 90 אחוז מהמחפשים באתר מזמינים בסופו של דבר
כל סוכני הנסיעות הישראלים מציעים לינה בבתי מלון בחו"ל, אבל יש כאלה שמנסים לקדם את הקטגוריה באופן בולט: בחברת גוליבר השיקו לפני שנה וחצי את מדד GLVMETER, שנותן ציון למלון על־ידי שקלול של שלושה קריטריונים: המיקום של המלון, המחיר שלו ביחס לבתי המלון אחרים באזור ודירוג חוות דעת של גולשים באתר טריפאדוויזור, כשהמטרה היא להקל על הגולש את ההחלטה איזה מלון להזמין מתוך המבחר העצום.
"כבר בחודש הראשון להשקת למטייל מרקט נעשו דרכו מאות הזמנות. זה גרם לנו להבין עד כמה הגולשים שלנו הזדקקו לשירות הזה", אומר גיל חן, מנהל קבוצת אתרי למטייל. "ברבעון האחרון של 2013 בוצעו דרכנו 50 אלף הזמנות של חדרי בתי מלון בחו"ל - לעומת 10,000 הזמנות שבוצעו בתקופה המקבילה אשתקד. אני מודה שהמספרים הפתיעו גם אותנו".
חן מוסיף כי היחס בין המחפשים למזמינים גבוה מאוד: "70%–90% מהמחפשים מזמינים בסופו של דבר. העובדה שלא איפשרנו בעבר לגולש להזמין דרך האתר שלנו חדר בבית מלון או טיסה, גרמה לו לצאת החוצה ולהזמין במקומות אחרים".
ב-hotelscombined.co.il מדווחים על עלייה של 90% ב–2013 בהזמנות של ישראלים בבתי מלון בחו"ל לעומת 2012. גם בגוליבר מדווחים על גידול של יותר מ–100% בהזמנת בתי מלון בחו"ל, בעיקר באינטרנט, ללא כל שיחה עם סוכן.
לדברי יעל תמיר, סמנכ"לית סחר בגוליבר, "אנחנו מקדמים מאוד את הקטגוריה הזו. כל מי שמזמין אצלנו טיסה, מקבל המלצה לשלושה בתי מלון מומלצים באזור בהנחה של 30–50 דולר. אנחנו מבינים שכשלקוח מחפש טיסה, רוב הסיכויים שהוא גם מחפש לינה בבית מלון. אז השאלה היא איפה הוא יעשה את ההזמנה - ואנחנו רוצים להשאיר אותו אצלנו".
>> החורף לא בא: הכיס של מי מפסיד מזה?
* קלאב הוטל: בעלי יחידות הנופש יוכלו לבטל העסקה
* מדוע יש כל-כך מעט נשים בענף המלונאות?