"Non possiamo venderle l'acqua."
"E perché?"
"Perché lei ha il passaporto russo."
Vi prego di diffondere questo video. Quello che sta accadendo è INAUDITO. Non possiamo più stare zitti e accettare che avvengano cose del genere. Tutta la mia solidarietà ad Anna Larina. pic.twitter.com/h3iCBhBtcz
בנמל התעופה פיומיצ'ינו של רומא חוותה אנה לארינה, אזרחית רוסיה תושבת איטליה מזה עשור, מקרה מפלה שהוביל לסערה ולגל תגובות. במהלך רכישה בדיוטי פרי בנמל התעופה, מוכרת סירבה למכור ללארינה בקבוק מים לאחר שראתה כי דרכונה רוסי.
הסיבה שבחרה המוכרת לתת היא הנחיות לא מוגדרות הקשורות לאירועים גיאו-פוליטיים עכשוויים כמו המלחמה של רוסיה עם אוקראינה ומותו של אלכסיי נבלני יריבו של פוטין. לפי אותה מוכרת מדובר בהוראות רשמיות שקיבלו העובדים ובהן האיסור על מכירת מוצרים לאזרחים רוסים.
"אני בנמל התעופה פיומיצ'ינו ולא מכרו לי בקבוק מים בדיוטי פרי", אומרת לארינה בסרטון שפרסמה ומוסיפה כי "אמרו לי בגלוי שאני לא יכולה לקחת כלום כי יש לי דרכון רוסי ובגלל שרוסיה התחילה את המלחמה לפני שנתיים. כששאלתי 'איפה זה כתוב?' ענו 'באתר של משרד החוץ, את יכולה ללכת ולראות שם הכל', בבוז רב. אני בהלם, יש לי אישור שהייה ואני משלמת מיסים באיטליה כבר יותר מעשר שנים אבל אני לא יכולה לקנות מים ברומא".
>> הוצאת דרכון מהיר: איך מחדשים דרכון בנתב"ג?
>> אלו השיטות של שדה התעופה לגרום לכם לבזבז כמה שיותר
>> גאוני: הטריק הפשוט שיאפשר לכם לקחת עוד ציוד לטיסה מבלי לשלם אקסטרה
הפרשה, שדווחה מיד על ידי לארינה באמצעות הרשתות החברתיות, משכה במהירות את תשומת הלב הציבורית, והעלתה שאלות לגבי הלגיטימיות והאתיקה של התנהלות שכזו. התגובה לא איחרה להגיע גם מהמוסדות והחברות המעורבות: רשות שדות התעופה של רומא, הביעה סולידריות עם לארינה, למרות שברשות טענו כי אין להם אחריות על מה שקורה בתוך החניות של הדיוטי פרי. "אנה היקרה אנו מבוהלים ומתחרטים על מה שקרה לך במהלך שהותך בנמל התעופה של פיומיצ'ינו. ההתנהגות המתוארת אינה עולה בקנה אחד עם הסטנדרטים של השותפים המסחריים שלנו", כתבה בהצהרה רשות שדות התעופה.
כמו כן, ברשות דאגו גם להדגיש כי לא קיימת הנחייה כלשהי המטילה הגבלות על מכירת סחורות ליחידים על בסיס הלאום שלהם. "ככל שיידרש, אנו מאשרים באופן טבעי שאין כלל האוסר מכירת מזון או סחורות מכל סוג שהוא לאנשים בעלי אזרחות ממדינות מסוימות".
במקביל, קבוצת Aelia Duty Free Italy שאחראית לחנויות בדיוטי פרי, הביעה את התנצלותה בפני לארינה, תיארה את האירוע כמקרה בודד והבטיחה כי תיישם אמצעי תיקון פנימיים למניעת הישנותם של מצבים דומים בעתיד. "אנו מתנצלים על מה שקרה בחנות שלנו. מדובר באירוע בודד ואנו מבצעים את הבדיקות הנדרשות על מנת לנקוט בצעדים פנימיים על מנת להבטיח שאירועים מסוג זה לא יקרו שוב".