לפני כחודש חברת הלואו קוסט וויז אייר יצאה בבשורה של ממש: השקת מועדון All You Can Fly הגיע לישראל. מדובר בחברות שנתית שתעלה 599 אירו לשנה, תספק לנוסעים גישה לטיסות בכל הרשת של Wizz Air בעלות של 9.99 יורו (41 שקלים) בלבד לכיוון, ובכך לקוחות החברה יוכלו לנסוע בתדירות רבה יותר ולחסוך כסף ממחירי הכרטיסים הרגילים. האותיות הקטנות פירטו שהלקוחות יוכלו לבחור טיסה מיעד זמין 72 שעות לפני תאריך ושעת היציאה, והמנוי נמכר בארץ בכמויות גדולות. גם כותב שורות אלה רכש את המנוי החם שהמלאי שלו אזל תוך 48 שעות.

ביום שבת בערב חברת הלואו-קוסט הוציאה מייל לכל מי שכבר רכש את המנוי, בו היא הוסיפה שלוש הבהרות בולטות נוספות, שמצטרפות להגבלות הרבות שכבר היו קיימות. אחת מהן דרקונית במיוחד וכבדת משקל בהחלטת מידת האטרקטיביות של המנוי: "זמינות המושבים אינה מובטחת ומספר המושבים הזמינים לבעלי המנוי עשוי להיות שונה ממספר המושבים הזמינים בביצוע ההזמנה הרגילה". כלומר, לא כל המושבים הפנויים בכל טיסה יהיו זמינים להזמנה לבעלי המנוי החדש, אלא רק מספר מצומצם מתוכם, ולמעשה צפוי שמושבים שאכן יהיו פנויים על טיסה מסוימת לא יוצעו לבעלי המנוי, אלא רק למי שישלם מחיר מלא בהליך של הזמנה רגילה.


מה שנותר מעורפל מאוד ולא פורט בהודעה, הם הגורמים שישפיעו על ההחלטה של חברת התעופה בהקצאת מספר המושבים לבעלי המנוי בכל טיסה. האם, למשל, וויז אייר תחריג בכוונה טיסות במועדי ביקוש שיא, או אולי קווים מסוימים, ובכך תותיר לבעלי המנוי רק טיסות ליעדים פחות אטרקטיביים ובתקופות נסיעה מחוץ לעונה? העובדה שמדובר במשהו לא שקוף היא בעייתית מאוד ומובילה להרגשה שבו רוכשי המנוי החדש ישמשו למעשה כ"שפני ניסיון". למעשה, ההבהרה החדשה מעבירה את השליטה לחברה, שכבר הייתה משמעותית מאוד עוד קודם לכן, באופן מוחלט לגמרי.

לכל נוסע יש 2 פסילות

עד כה הייתה התייחסות נרמזת לעניין זה ב"שאלות ותשובות" על המנוי באתר החברה, כשנרמז שבמידה שאין זמינות מושבים לטיסה הרצויה, יש לנסות ולבצע את ההזמנה דרך הליך ההזמנה הרגיל (ובמחיר מלא). עם זאת, ההבהרה שיצאה אמש לרוכשי המנוי החדש מחדדת את המשמעויות. כללי המשחק והמגבלות על בעלי המנוי רבים וברורים, אך וויז אייר שומרת לעצמה את הזכות לערפל, מבלי לשתף את בעלי המנוי באופן גלוי.

במסגרת אותו מייל שהופץ אתמול על-ידי החברה נוספו כאמור עוד שתי הבהרות לתנאי השימוש במנוי, כשהראשונה מתייחסת להסרת החידוש האוטומטי של המנוי לתושבי ישראל בתום 12 חודשי המנוי. המשמעות היא שיום לפני פקיעת תוקף המנוי, יהיה על בעל המנוי להגיב להודעה שיקבל בהסכמה מפורשת לחידוש החברות לתקופת זכאות של שנה נוספת. שינוי זה דווקא מבורך, שכן המנוי לא יחודש אוטומטית אלא אך ורק בידיעה מוחלטת ועל פי שיקול רצונו של הלקוח.

וויז אייר (צילום: TheHighestQualityImages, shutterstock)
צילום: TheHighestQualityImages, shutterstock

הבהרה משמעותית נוספת מתייחסת לכך שוויז אייר החליטה לצמצם את מספר הפעמים שניתן להיעדר מטיסה שהוזמנה במסגרת המנוי (No-Show) משלוש פעמים לפעמיים בלבד. כלומר, במידה שתיעדרו משתי טיסות שהוזמנו במסגרת המנוי - וויז אייר שומרת לעצמה את הזכות לבטל לאלתר את המנוי שלכם, ללא קבלת החזר כספי ואף עם אפשרות לקנס. זה מעמיד במצב בעייתי את מי שתכננו להרכיב קונקשנים עצמאיים במסגרת המנוי על מנת להגיע ליעדים שאין אליהם טיסות ישירות מישראל, כמו למשל איסלנד וספרד. למעשה, אם המקטע הראשון יבוטל או יידחה באופן שיגרום לפספוס המקטע השני – ייחשב הדבר כאי הופעה לטיסה – וכאמור הצטברות של שתי אי-הופעות לטיסה, מכל סיבה שהיא, עשויה לגרור לביטול מיידי של המנוי. בעקבות כל השינויים הללו בתנאי השימוש במנוי, וויז אייר מאפשרת לרוכשים אפשרות לחזור בהם, לבצע ביטול ולקבל החזר כספי מלא.

בנוסף לכל המגבלות הראשוניות והחדשות נוסיף שלפי דיווחי החברה, גל מכירה נוסף של מנויים אלה צפוי בקרוב מאוד. ההשלכה תהיה שיותר בעלי מנוי יתחרו על אותה כמות של מושבים פנויים בטיסות הקיימות. השאלה שנותרת אחרי כל אלה היא - איזו תועלת ייתן המנוי כשזה יצא לדרך ב-25 בספטמבר. נעדכן.