מה-1 ביוני חברת התעופה הסקנדינבית SAS תדרוש מצוות הדיילות שלה לנקות את תאי השירותים במטרה לחסוך הוצאות נוספות של שכירת שירותי ניקיון חיצוניים. למרות שבמרבית חברות התעופה צוות המטוס מתבקש לדאוג שסביבת תאי השירותים נקייה ואין פסולת פזורה, כעת ייאלצו צוותי חברת התעופה גם לנקות אחרי כל טיסה באופן יסודי.

התוכנית שמכעיסה בימים אלה את עובדי חברת התעופה נקראת Cabin Tidy, או "תא מסודר". כפי שמדווח העיתון השבדי Expressen, דיילות SAS נאלצו לאסוף אשפה שהשאירו נוסעים בטיסות פנים במשך מספר שנים, אך כעת על הצוותים לנקות את תאי השירותים על כל הטיסות הסקנדינביות המקומיות, ובהמשך אולי גם בקווים בין-לאומיים אחרים עם משך טיסה של עד כשלוש שעות. מחלוקת גלויה פרצה בין חברת התעופה, העובדים ונציגי העובדים לגבי הדרישות המדויקות והיכן נמצא הגבול הסביר.

סקנדינביאן איירליינס  (צילום: Jeppe Gustafsson, shutterstock)
מנסה לחסוך בהוצאות. סקנדינביאן איירליינס|צילום: Jeppe Gustafsson, shutterstock


על פי חברת התעופה, צוות תא הנוסעים צריך לתרום לנראות המטוס על ידי סיוע בניקיון. תוכנית "תא מסודר" לא נועדה רק לחסוך בעלויות לחברות ניקיון חיצוניות, מאחר שהתנהלות ללא צוותי ניקיון חיצוניים עשויה גם לעזור לצמצם את זמן החנייה על הקרקע ולטוס בזמנים מדויקים יותר, לפי הטיעון של חברת התעופה. "אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לקצץ בעלויות כדי להיות תחרותיים, וזה אמצעי לחסכון בעלויות", אמרה דוברת SAS.

השאלה המבלבלת שנמצאת על הפרק כעת היא האם זה אומר שהדיילות צריכות "לעשות הכל", כולל לדאוג לניקיון מעבר לשאר הפעולות שהן נדרשות לבצע. "זו תהיה קטסטרופה מוחלטת אם נצטרך לנקות את המטוס", אומרת דיילת אלמונית של חברת SAS. על פי אותה דיילת, צעדי החברה מצביעים על כך שהצוותים ייאלצו לנקות את אסלות השירותים, הרצפות והכיורים. התסכול של העובדים הוביל לסערה בחברה שכעת מנסה להימנע מהשימוש במילה "ניקוי".

 סקנדינביאן איירליינס  (צילום: photosounds, shutterstock)
מעכשיו הדיילות ייאלצו גם לנקות את השירותים|צילום: photosounds, shutterstock

האם דיילות חייבות לנקות את השירותים?

בחברת התעופה הגרמנית קונדור התשובה לשאלה נשארת עמומה. "הצוות על הסיפון בודק באופן קבוע את ניקיון השירותים על הסיפון, במיוחד בטיסות ארוכות", מסביר דובר חברת התעופה. הניקיון הוא גורם מכריע לשביעות רצונם של האורחים על הסיפון, "לכן, מטוסי קונדור מנוקים בקפידה ובאופן נרחב על ידי ספקי שירותי ניקיון מיוחדים לאחר כל טיסה בודדת".

גם בלופטהנזה (LH), חברת התעופה הלאומית של גרמניה, צוותים ייעודיים מבצעים ניקיון יסודי לאחר או לפני כל טיסה. לעומת SAS בלופטהנזה, הדיילות אינן אחראיות על ניקיון השירותים.

באיזיג'ט המצב דומה, ולאחר נחיתת מטוסי חברת התעופה בבסיס הבית שלהם בשעות הערב, הם מנוקים היטב בלילה על ידי צוותים חיצוניים, בעוד שבמהלך הטיסות ובין הטיסות הצוותים דואגים שכל תא המטוס נשמר נקי.

שירותים במטוס (צילום: bookzv, shutterstock)
השירותים מנוקים לרוב על ידי חברות חיצוניות|צילום: bookzv, shutterstock

"אם חברי צוות תא הנוסעים מנקים – זה רק מרצון טוב"

מישל פ. היא דיילת בחברת תעופה גרמנית גדולה, והיא שתאי השירותים במטוס לא תמיד נשארים נקיים אחרי טיסה, אלא להפך: "לרוב השירותים מלוכלכים בצורה מגעילה. אנשים משתינים מחוץ לאסלה וזורקים נייר טואלט משומש על הרצפה. נייר טואלט משומש שזרוק על הרצפה הוא סימן ברור שמישהו היה ולא ניקה. אם חברי צוות תא הנוסעים מנקים את זה, זה רק מטעמי רצון טוב. ניקוי האסלה הוא בהחלט לא חלק מדרישות עבודת הדיילת".

דיילת נוספת באותה חברת תעופה, קארין פ., לא מוכנה בכלל לנקות את תא השירותים: "אל תנקו תאונות קטנות או גדולות, וגם לא טיפות מים או נוזלים אחרים שהנוסעים משאירים אחריהם. חוזה העבודה לא אומר כלום על ניקיון השירותים", היא אומר אך מוסיפה כי בצוותים יש תמיד עובדים שרואים את הדברים קצת אחרת. "הם שמים כפפות גומי ופעולת הניקוי מתחילה. אני לעולם לא אעשה את זה".

התקנון של חברות התעופה לרוב מצדיק את הדיילות. לעתים מקובל ששירותים שאינם תקינים לשימוש יותר, למשל עקב לכלוך או פגם, נסגרים למשך כל הטיסה ולאחר מכן מנוקים על ידי צוות הקרקע האחראי על כך לאחר הנחיתה.