בט"ו בשבט רבים מכם יינטעו עצים חדשים ברחבי הארץ, אך יש עצים וותיקים שכבודם במקומו מונח. במסגרת פרויקט שימור עצים קשישים, בקק"ל מבצעים פעולות הצלה, שיקום, ושימור לעצים עתיקים ברחבי הארץ. בין היתר גוזמים את ענפי העץ, סותמים חורים, מורחים משחות נגד פטריות ונגד מזיקים ומחלות - הכל על מנת להאריך את חיי העצים. קבלו 5 עצי תפארת וותיקים שכיף לבקר אצלם וליהנות מצילם.

אלה אטלנטית בקדיתא (צילום: יעקב שקולניק)
אלה אטלנטית בקדיתא|צילום: יעקב שקולניק

גזע לתפארת | האלה אטלנטית בקדיתא, הגליל העליון

האלה של רבי טרפון היא יצירת מופת של הטבע. כאן המאמינים מרגישים ביטחון. שום דבר רע לא יכול לקרות בחיק האלה בעלת הגזע האדיר, המחבקת אותך בעדינות בשש זרועותיה הענקיות, מעניקה מספיק צל לכל מי שבא לשיח את לבו אצל רבי טרפון. 

האלה הגדולה ועוד כמה שצומחות לידה משכו את עיני כותב הספר "גבעת שאול", שנדפס בשנת 1893: "רחוק ממקום זה (עין זיתון) לערך 15 מינוטען על ההר הנקרא בלשון ערבי טשעבל איל שעך (ג'בל א-שיח'), נמצא חורבה ישנה ושם קבור רבי טרפון הנזכר פעמים רבות בתלמוד, ועצי בוטנים זקנים עומדים אצל החורבה".

איך מגיעים? האלה האטלנטית נמצאת בצד קבר רבי טרפון, סמוך ליישוב קדיתא. גישה מדרך העפר העולה לקדיתא מכביש מירון – צפת, כביש מס' 89, בין סימני ק"מ 47-48. רגע לפני שדרך העפר העולה לקדיתא מגיעה ליישוב, מתנוסס משמאל גרם מדרגות בטון, תלול וכעור למדי, שמוביל למבנה צבוע כחול. כבר מכאן רואים את העץ הענק, המצל על המבנה, אך אתם, אל תתפתו. המשיכו בנסיעה והגיעו אל רחבת החניה הקטנה הסמוכה למבנה ולעץ. המבנה הוא קברו של רבי טרפון והעץ הוא אלה אטלנטית אדירה, מעצי הבר המרשימים בישראל. ככל שמתקרבים אליה גוברת ההשתאות למראה יופייה.

אלון התבור בקרית טבעון (צילום: יעקב שקולניק)
אלון התבור בקרית טבעון|צילום: יעקב שקולניק

רק מעטים מכירים | אלון התבור בקרית טבעון, הגליל התחתון

עד לא מזמן העץ המיוחד הזה, בעל הגזע הענק, היה בלתי נראה. למרות קרבתו לדרך עפר ולבתי קרית טבעון, הוא נחבא מאחורי סבך קטן של עצי בר ורק יודעי סוד הכירו אותו. למען האמת, במבט ראשון העץ אינו נראה מרשים במיוחד. נופו מדולדל למדי. אבל גזע לו – עוג מלך הבשן. גזע ענק, מלא בליטות ומסוקס היטב, כיאה לעץ שבע שנים. אם יש חמישה עצים שחובה לראות בישראל, העץ הזה שייך לחמישייה הפותחת.

הגזע הענק חלול כמעט לגמרי. כדי לשמור עליו, העניקו לו טיפול רפואי. החלל הפנימי עבר עישון לשמירה מפני טפילים ובתחתית החללים נקבעו צינורות מתכת, המנקזים החוצה את מי הגשם שנקווים בתוך העץ. טיפול זה מפחית את סכנת הרקבון. 

קרן קימת לישראל שיתפה פעולה עם משפחתו של אילן גבאי, קצין צנחנים שנפל במלחמת לבנון (אוגוסט 2006). העץ הפך אתר הנצחה לאילן. השיחים שמסביב לעץ נכרתו וברחבה שהתפנתה הוצבו ספסלים למענם של המטיילים הפוקדים את המקום.

איך מגיעים? נכנסים לקריית טבעון ולפני תחנת הדלק פז פונים ברחוב בורוכוב. בקצה בורוכוב פונים  שמאלה לרחוב רמז. נוסעים כמה מטרים עד לתמרור אין כניסה ומתפתלים ימינה בדרך סלולה היורדת בין בתים ועצי אלון תבור. הדרך הסלולה הופכת לדרך עפר. ממשיכים בה היישר במורד כ-300 מטר. מעבר לשדה הפתוח כבר מבחינים בעץ.

אלון מצוי בצובה (צילום: יעקב שקולניק)
אלון מצוי בצובה|צילום: יעקב שקולניק

הגזע הענק התפצל לשניים | אלון מצוי ליד קיבוץ צובה, הרי ירושלים

האלון המצוי הנהדר הצומח סמוך לקיבוץ צובה ראוי לביקור בזכות עצמו. אבל כשלידו צומח עוד עץ זית בעל גזע מרהיב, מדובר במקום מנצח. נראה כי שני העצים האלה הגיעו למה שהגיעו משום שהתמזל מזלם לצמוח במקום שבו שכן בעבר בית הקברות של הכפר הערבי צובא, מקום שבו המסורת קובעת כי אין לפגוע בעצים. 

בדרך כלל אלון מצוי אינו ראוי לשאת תואר נכבד יותר מאשר שיח גדול, או לכל היותר עץ קטן. כאן המצב שונה בתכלית השינוי. הגזע האדיר של האלון פשוט מעורר כבוד. במבט ראשון נראה כאילו הגזע מורכב משני בני גזעים שחוברו להם יחדיו, אבל התרחש כאן תהליך הפוך: הגזע הענק התפצל במשך השנים לשניים.

מומחים אומדים את גילו של האלון בצובה במאות שנים. יכול להיות. הדברים הגיעו לידי כך שהעץ הקשיש אינו מסוגל לשאת את בדיו הגדולים בכוחות עצמו. אחדים מהם אף קרסו לגמרי. בשנת 1999 העניקו לו יערני קק"ל "טיפול רפואי" – שלושה עמודי חשמל התומכים בענפים הישישים שנותרו לבל יישברו.

איך מגיעים? חוצים בנסיעה את קיבוץ צובה וממשיכים מהשער האחורי של הקיבוץ עוד כ-100 מטרים. חונים ליד השלט "לאלון". צועדים במורד השביל, ממשיכים שמאלה בצד הגדר ומגיעים לרחבה שבה צומחים עץ הזית ולידו האלון, מהלך 3 דקות.

שיזף מצוי בבן שמן (צילום: יעקב שקולניק)
שיזף מצוי בבן שמן|צילום: יעקב שקולניק

דרושים 3 אנשים כדי להקיף את הגזע | שיזף מצוי, יער בן שמן

השיזף, יש לומר זאת מראש, הוא עץ שמתייחסים אליו ברגשות מעורבים. בדרך כלל הוא לא עץ מרשים מי יודע מה, והענפים הקוצניים שלו די מעצבנים. הפרי שלו בעל טעם של תפוח מקומח ורק מטייל רעב מאוד יביא אל חכו יותר משלושה פירות בזה אחר זה. לא פעם מוצאים אותו בשדות של מרעה בקר, שם השאירו אותו הרועים כדי שלפרות יהיה מרבץ צל בקיץ החם. זהו מתכון בטוח לסיעות זבובים שתוקפים את המטייל האומלל המתקרב אל העץ.

אבל עץ השיזף שלנו זה משהו אחר. העץ הענק מנהיג חבורת שיזפים קשוחה, וצריך לראותו בעיניים כדי להאמין שקיים אחד כזה כל כך קרוב ליען בן שמן. כדי להקיף את גזעו נדרש משלושה אנשים לשלב ידיים. מהגזע יוצאים שני ענפים מדהימים בגודלם, נושאים נוף ירוק ורענן, מזכירים לך את מה שתמיד אמרה לך המורה שולה: "אתה רואה? גם אתה תוכל, אם רק תרצה".

איך מגיעים? נכנסים ליער בן שמן בדרך המוליכה למצפה מודיעין אך פונים מיד ימינה בדרך העפר העוברת מתחת לכביש 443. הפנייה הראשונה שמאלה מובילה לחניון אנה נחום. פונים שמאלה ונוסעים מערבה בדרך עפר מקבילה לכביש. השיזף נמצא כ-100 מטר מחניון השיזף העתיק (סה"כ נסיעה כ-2 ק"מ בדרכי עפר).

שיטה סלילנית בנחל נוקד (צילום: יעקב שקולניק)
שיטה סלילנית בנחל נוקד|צילום: יעקב שקולניק

העץ הבודד | שיטה סלילנית, הר הנגב

אנחנו לא חסרים עצי שיטה בישראל. הערבה ובקעת ים המלח מלאים בהם. אבל נדמה ששיטת הנגב שבנחל נוקד היא מועמדת ראויה לתואר העץ היפה בנגב. יש המכנים בגללו את נחל נוקד בכינוי "נחל עץ". אנחנו מכירים מטיילים שיורדים לנגב וכבר בבית מדמיינים איך הם פותחים את הצידנית בצל העץ הנהדר ונהנים מקצת חומוס וירקות, שצל העץ הופך אותם לארוחה הטעימה ביותר.

העץ שלנו צומח בעיקול גדול של הנחל, בלב אזור שהיה מעובד בתקופה הביזנטית. ייתכן שהמדרגה החקלאית שבנחל אצרה מאחוריה מספיק קרקע, כדי לאפשר לעץ להתפתח לממדים מרשימים, יותר מעשרה מטרים. דווקא בדידותו היא שהופכת את מראהו לכה נוגע ללב.

השיטה הסלילנית זכתה לשמה בזכות פרייה, העשוי בדמות תרמיל מסולסל. הצבאים בנגב מלחכים אות הפירות והזרעים בתאווה. לא כאן. עץ השיטה הזה מסרב בעקשנות לעשות פירות, לא נדע לעולם מדוע.

איך מגיעים? בצומת חלוקים פונים מזרחה בכביש מס' 204. כקילומטר מהצומת פוגשים משמאל את חורבת חלוקים. דרך מסומנת אדום, מתאימה לג'יפים, עולה בשלוחה ונוחתת לאחר קילומטר אחד בעיקול נחל נוקד שבו צומח העץ. אפשר להגיע לעץ גם ברגל, מהלך רבע שעה.

_OBJ
>> לאן נוסעים השנה? 10 טרנדים בתיירות ל-2013