למרבה הפלא, למרות הזיהום הקשה של נחל הירקון, יש בו חיים. ניתן לפגוש לאורכו צמחייה רבה: שיחי פטל, קנה, ערבה, נופר צהוב ועוד. עופות מים: אגמיות, שלדגים, פרפורים, קורמורנים, ברווזים ועוד. בעלי חיים נוספים שניתן לראות הם צב ביצה, הצב הרך, נוטריה, שועל, נמיה ודורבן. ובמים - דגים מסוגים שונים. ואולי גם נפגוש חסיד ברסלב מתבודד בין העצים.
המסלול: נצא ברכיבה בצמוד לגדה הצפונית של הנחל (סימון שבילים כחול) ומיד נבין את פירוש שמו של הנחל בערבית, ואדי אל-עוג'ה (הנחל המתפתל). פיתולי הנחל והדרך הצמודה לו רבים, ולכן המרחק האווירי שנעבור קטן בהרבה מאורך המסלול האמיתי. ישנם הרבה פיצולים בדרך וצריך לדבוק תמיד בדרומי (הימני). אם התברברנו – יש לשאוף תמיד דרומה עד שנפגוש את הנחל.
לאחר כ-1.5 ק"מ נחצה את נחל הדרים, על שם הפרדסים הרבים באזור, ונמשיך עם הנחל בערך כ-3.5 ק"מ עד לגשר כביש 5 (מורשה-ירקון). נעבור מתחת לכביש, נמשיך בפיתולים עד לסכר תע"ש ונחצה את נחל פרדס. הסימון הכחול לוקח צפונה ומזרחה לגבעת הכלניות (פריחה בדצמבר-מרץ).
חוזרים דרומה לנחל, כ-700 מטרים, בסימון שבילים שחור וחוצים את נחל הדרים. ממשיכים בשביל השחור, חוצים את נחל קנה ואחרי כ-600 מטרים ניתן לחצות את הנחל לטחנת אבו-רבאח - טחנת קמח שפעלה עד 1948. נחזור לגדה הצפונית ונעבור מתחת לכביש 40 המוביל להוד השרון. אחרי כ-1.3 ק"מ נפגוש את שביל ישראל (לבן, כחול, כתום) ליד מבנה אבן, שריד לימים יפים יותר של הנחל כשניתן היה להשתמש במימיו. נחצה את הנחל בסכר נווה ירק לגדה הדרומית ונמשיך לאורך הנחל עד לחציה נוספת של כביש 5 (ירקון-קסם). נמשיך לאורך הנחל עד לבית הבטון, המבנה הראשון בארץ ישראל שנבנה מבטון, אשר שימש בית משאבות לאספקת מים לפרדסי הסביבה. נמשיך בדרך, ומימיננו נראה את כפר הבפטיסטים, כפר של נוצרים-פרוטסטנטיים. לבסוף נגיע ל"גן לאומי מקורות הירקון" (הכניסה בתשלום) שבו זורם הקטע הנקי של הנחל וגם מתקני פיקניק ונופש.
בקצה הדרומי של הפארק, מתחת לגשר מסילת הרכבת שנבנתה ב-1922 כדי להעביר את משלוחי ההדרים לנמל חיפה, נמצא הפילבוקס (Pill Box) ששימש עמדת שמירה על המסילה בזמן פרעות תרצ"ו (1936). אם שער הברזל פתוח נצא דרכו, ואם לא, ורוצים להמשיך - נמצא דרך להגיע לצידו השני ונרכב לאורך הגדה הדרומית של הנחל עד לגשר של בריכת הנופרים (פרחי הנופר הצהוב), שריד אחרון של אזור הנביעות הטבעי והצמחייה הטבעית של הנחל.
נחצה את הגשר ונרכב בדרכים המובילות לגן לאומי אפק. אפק הייתה מהערים החשובות בארץ ישראל בעבר בגלל שליטתה על מקורות המים ועל מעבר אפק, שהיה מעבר הכרחי בימים עברו. בקרב באפק, בימי שמואל הנביא, בין ישראל לפלישתים, נפל ארון הברית, שהיה הכלי הקדוש ביותר מבין כלי המשכן, בידי הפלישתים ונפילתו היוותה את תחילת חורבן המרכז הרוחני בשילה (שמואל א', ד'). בסוף המסלול אפשר לדאוג שיחכה לנו רכב או לחזור על הכביש לפתח תקווה או לאורך הנחל, ולשם גיוון - בצד השני מזה שרכבנו. כדאי להיעזר במפה כי לא לכל אורך הנחל קיימת דרך.
והערה קטנה לסיום: במקום להתברבר עד גהה, אפשר להתחיל את המסלול גם בקרית עתידים. מגיעים למגרש החנייה למנויים שמאחורי מגדל עתידים. בפינה הדרום מזרחית של החניון יש מן מעבר לעליונת קטנה שנראית כמו התחלה של סינגל. עוברים אותה, ופונים ימינה (דרומה). ממשיכים דרומה משהו כמו 200-300 מטר עד הגדה הצפונית של הנחל, ומצטרפים למסלול.
הקלוריות שאחרי: מסעדת "ערבסקה" (03-9044242 ) בצומת סגולה מציעה אוכל לבנוני מצוין. שימו לב לסלטי הפתיחה המצוינים.
עוד פרטים:
רמה: קלה
אורך המסלול: כ-20 ק"מ
זמן: כ-3 שעות
עונה מומלצת: כל השנה (בקיץ, חלקים חוליים מהמסלול עלולים להקשות. בחורף – הדרך בוצית לאחר ימים גשומים)
מפת ס"ש: גוש דן וחוף פלשת (10).
הגעה: מצומת גהה נצפין כ-1.6 ק"מ עד למעבר הכביש מעל נחל ירקון. נרד בזהירות על משטח הבטון לגדה הצפונית של הנחל.
המסלול והתמונות באדיבות אתר "הרים"