זו סיטואציה שאינה זרה למרבית הנוסעים. מספר ימים או אפילו מספר שעות לפני הטיסה, מקבלים הודעת עדכון מחברת התעופה על כך שבוצע שינוי כלשהו בטיסה. השינוי שמתואר הוא בדרך כלל שינוי של שעות הטיסה (עיכוב או הקדמה) ובמקרים רבים הנטייה היא לקלוט את המידע, לשנות מעט את התכניות בנוגע לטיסה, ובגדול להמשיך הלאה מבלי לבדוק לעומק את העניין.

אבל, זו עשויה להיות טעות מבחינת יתר פרטי ההזמנה שלכם – מניסיון.

הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים

>> לעמוד הפייסבוק של המתמידים

על אילו שינויים תפעוליים נקבל עדכון?

הסיפור הוא פשוט. במרבית חברות התעופה קיימות מערכות עדכון פשוטות אודות שינויים בטיסות, במועדים או בהיבטים תפעוליים אחרים, שאתם עשויים להיתקל בהן. העדכון יגיע בהודעת SMS, אימייל או בהתראה באמצעי אחר, אבל בגדול יכלול קשת די מצומצמת של עדכונים אפשריים:

  1. עדכון במועד הטיסה – הקדמת הטיסה או עיכוב צפוי במועד ההמראה.
  2. עדכון על שינוי בדגם המטוס – לכאורה (ולכאורה בלבד) לא מהותי.
  3. עדכון כללי על שינויים בטיסה – נשמע לא מהותי אבל עשוי לקפל שינוי מהותי הרבה יותר.

חשוב לציין שהמועד שבו נשלחות אלינו הודעות העדכון הללו מתחיל מיום ההזמנה עצמו וחולש עד ממש לדקות שלפני ההמראה. בהקשר הזה אחדד גם שהחברה לא שולחת לנו הודעות עדכון רק על שינויים אלא גם הודעות עדכון על התהליך עצמו – כמו למשל הודעה על כך שהחלה העלייה למטוס בטיסה שלנו, ולכן צריך לעשות את דרכנו את שער היציאה.

דרכון וכרטיס טיסה (צילום: TravnikovStudio, Sutterstock)
מאחורי כל עיכוב בטיסה מסתתר עולם ומלואו|צילום: TravnikovStudio, Sutterstock

 

על מה לא נקבל עדכון?

המעניין הוא שהודעות העדכון הללו לא מספרות תמיד את כל התמונה ולמעשה עלולות להסתיר בעיה משמעותית יותר מתחת לפני השטח. הודעות העדכון לא כוללות את ההשלכות של העדכון על הטיסה, על ההזמנה, ועל רכיבים נוספים שאולי חשובים לכם בתהליך.

מניסיון של לא מעט מקרים, אני יכול להעיד שקיבלתי הודעות עדכון שנראות תמימות למדי, וזה התברר כשינוי הרבה יותר משמעותי מכפי שנראה ממבט ראשון.

והנה מספר דוגמאות להמחשת העניין:

  1. שינוי במועד הטיסה יכול לנבוע בגלל שינוי תפעולי מסוים (עיכוב בטיסה הקודמת למשל), אבל יכול גם לנבוע עקב החלפת המטוס. קרה לי לא פעם, שקיבלתי עדכון על שינוי תמים במועד הטיסה, נניח הודעה כשבוע לפני הטיסה שבמקום לצאת בשעה 12:00, הטיסה תצא בשעה 12:20. בפועל, לאחר בדיקה מעמיקה יותר, התגלה לי שבמקום לטוס בדגם מטוס רחב גוף, החברה החליפה את הטיסה למטוס צר גוף (ומכאן גם השינוי בזמנים). עקב כך שונתה לי הקצאת המושב, וגם שונמכתי באיכות הטיסה (עדיף כמובן לטוס ברחב גוף).
  2. שינוי תפעולי כלשהו בטיסה עלול לגרור שינוי גם בהזמנה עצמה. לעתים קורה ששינוי טכני בטיסה יוצר "איפוס" טכני, במערכת ההזמנות של החברה, של הבקשות שהזין הלקוח. הדבר נובע עקב קשירת המידע שהזנתם בעצמכם עם הכרטיס המקורי, וכשמבוצע שינוי, אפילו קל, הקשר הזה מתנתק והמידע עלול "להיעלם". שמעתי על מספר מקרים של הזמנת מושבים וארוחות בטיסות, שבשל שינוי קל בהזמנה נעלמו מהמערכת וזה נגמר במפח נפש.
  3. שינויים תפעוליים יכולים להוות "תסמין" לבעיה חמורה יותר. לעתים אנו מסתכלים על שינוי תפעולי כאל עיכוב סטנדרטי שקורה ולא ממשיכים לבדוק יותר מידי. אבל לפעמים עיכוב קל הוא רק סממן לעיכוב הרבה יותר משמעותי שצפוי להגיע בהמשך. קרה לי לא פעם שעיכוב שהתחיל בהודעה על 30 דקות איחור, הפך לעיכוב של מספר שעות בהמראה בסופו של דבר.

מה מומלץ לעשות?

במקרה של שינויים כלשהם, קטנים כגדולים, בהזמנה שלכם, אני ממליץ בחום רב להיכנס להזמנה שלכם באתר החברה או באפליקציה ולעבור על כל פרטי ההזמנה במלואם. עליכם לוודא שהמידע שנמסר בעדכון תואם את מה שמופיע ומעודכן בהזמנה, שהמושבים שלכם שמורים, שהארוחות שהוזנו עדיין מופיעות, ובכלל, שאין שום דבר חדש או שונה ממה שביקשתם מלכתחילה.

אם השינוי שארע גרר השפעה שלילית לרעתכם, זה לא אומר בהכרח שאין מה לעשות. אמנם חברת התעופה רשאית לכפות עליכם שינויים תפעוליים, אבל לעתים, בחלק מהחברות, בחלק מהכרטיסים ובחלק מהמצבים, שינוי תפעולי יכול לאפשר לכם לשנות או להחליף את מועד הטיסה שלכם ללא עלות ואפילו למצוא את עצמכם במצב טוב יותר מאשר לפני השינוי.

בנוסף לבדיקת ההזמנה עצמה, אני ממליץ בכל הנוגע לשינויים, גם לבדוק את מצב הטיסות האחרות, את המצב בשדה התעופה שאתם ממריאים ממנו או טסים אליו, ובכלל לראות אם אולי השינוי הקל בזמנים קשור בבעיה משמעותית יותר שמתרחשת במרחב, כמו עיכובים בשל מזג אויר. זה אמנם לא מחייב שהעיכוב יחריף אבל זה בכל זאת מאפשר לכם להיערך מראש אם צפוי או לא צפוי עיכוב נוסף.

 הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.