למרות בהלת הקורונה שמשתוללת בימים אלה, הנוסעים על ספינת הקרוז MSC OPERA, שעגנה בשבוע שעבר בחיפה, כחלק ממסלול שעובר בטורקיה-קפריסין-יוון-ישראל, משדרים עסקים כרגיל. ובעצם, למה לא? עיקר החולים בווירוס נמצאים במדינות המזרח הרחוק, הרחק מהחופים של ישראל ומדינות אירופה, ועל פניו אין סיבה לבהלה. ועדיין, מה שקורה על סיפון הספינה של הדיימונד פרינסס, עליה התגלו מאות חולים, לא עושה הרבה חשק לצאת לשיט בימים אלה, לא משנה איפה הוא מתקיים.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש 

"בהחלט ניתן להרגיש שבימים האחרונים יש יותר טלפונים ותהיות של נוסעים, ככה זה שמה שקורה על אנייה אחת ביפן משודר בלי הפסקה במהדורות החדשות" אומרת טלי נוי, מנכ"לית MSC קרוז ישראל. "אבל הבהלה היא לא רק בקרוזים, ונכון לעכשיו כל ענף התיירות חטף מכה".

"חשוב להכניס את כל ההיסטריה הזו לפרופורציות", מדגישה נוי. "גם מבחינת ההזמנות אין קטסטרופה. דבר ראשון, האירוע מתרחש בחורף ולא בקיץ, עונה שגם ככה היא יותר חלשה. בנוסף, ממה שאנחנו רואים אצלנו, מרבית הקווים שלנו פועלים באירופה, כך שב-MSC לא היו יותר מדי ביטולים או שינויים, מלבד אולי ספינה אחת שיצאה מוקדם מהצפוי".

ליריקה (צילום: אילן ארנון)
MSC Opera עוגנת בנמל חיפה בשבוע שעבר|צילום: אילן ארנון

"אפשר להשוות את זה לאירוע של התרסקות מטוס. בהתחלה אנשים קצת חוששים לבצע הזמנות, אך בטווח הארוך אנשים לא מפסיקים להזמין טיסות. בדיוק על אותו המשקל, בטווח הארוך אני מאמינה שזה לא יפגע בנו. כרגע אין ביטולים לקיץ ואפילו לא בפסח". 

"נוקטים באקסטרה היגיינה"

למרות ההבנה שהסיכון נמוך, בחברה לא לוקחים סיכונים וכל מי שעולה על אחת מספינות שלה, לא משנה איפה היא נמצאת, עובר בדיקה קפדנית הכוללת מדידת חום על ידי מכשיר מיוחד ומילוי שאלון שמוודא שאף נוסע לא בא במגע עם אנשים החשודים בהדבקות בווירוס. רק לאחר מכן, מקבלים היתר לעלות לספינה. גם אם הגעת לביקור קצר.

בתוך כך, נוסעים או אנשי צוות שביקרו בסין בחודש האחרון, או באו במגע או טיפלו באנשים חולים בנגיף לא יוכלו לעלות לאוניה, כך גם נוסעים ואנשי צוות עם 38 מעלות חום, או כאלה שמראים תסמינים של המחלה אינם רשאים לעלות. בנוסף, נוסעים אשר חשים לא בטוב ומראים אי אילו תסמינים בזמן השיט יבודדו בחדרם עד לבירור מעמיק כולל כלל אנשי הצוות שבאו איתם במגע וזאת על מנת לשמור על בטיחות כלל הנוסעים ואנשי הצוות שלנו.

LIRICA (צילום: MSC)
צילום: MSC

"חווית את ההקפדה שלנו על בשרך", אומרת נוי, לאחר שגם היא עברה את הבידוק המתבקש. "כל מי שעולה על האנייה עובר מדידה של חום וממלא שאלון שבודק איפה היה בתקופה האחרונה. נעשית בדיקה מאוד קפדנית עבור כל נוסע. בהחלט יש משנה זהירות ואקסטרה היגיינה וכולם נוקטים בקיצוניות חיובית בתקופה הזו".

"אני כמובן מאוד מקווה שהווירוס הזה יעלם בקרוב ועד עד שזה יקרה אנחנו עושים כמיטב יכולתנו כדי למנוע את ההגעה שלו לספינות שלנו". 

"אנשים רוצים לצאת לקרוז מישראל"

לא סתם נוי מסתכל קדימה בציפייה שהפגיעה בענף הקרוזים לא תגיע למחוזותינו. בקיץ של שנת 2021 צפויה להגיע לארץ האנייה MSC Lirica, שעל פי נוי היא האחות התאומה של ספינת ה-Opera עליה אנו נמצאים. הייחוד של ה-Lirica יהיה בכך שהיא תחל ותסיים את הסיבוב שלה בחיפה, תוך שהיא תעבור בדרך בלימסול-קושאדסי (טורקיה)-פיראוס-מיקונוס. כך, יוכלו הנוסעים הישראלים לצאת ולסיים קרוז מהארץ בכל שבוע במשך חודשי הקיץ. נכון לעכשיו מתוכננות 23 הפלגות כאלה בין החודשים מאי לאוקטובר, כשבכל הפלגה יתאפשר לעלות על הספינה עד 2,769 נוסעים. 

נוי מדגישה שלמעשה מדובר בקו בינלאומי שמתחיל את הסיבוב שלו בישראל והתקווה היא שמלבד הנוסעים הישראלים, הוא גם ימשוך לא מעט תיירים שיגיעו לארץ כדי להתחיל את השיט כאן, בדיוק כפי שישראלים רבים טסים ליעדים בחו"ל כדי להתחיל בהם.

ליריקה (צילום: יחצ)
צילום: יחצ

"הרעיון של להביא אנייה של החברה האירופאית לארץ היא עניין של ביקוש", מסבירה נוי. "אנחנו שמים לב שיותר אנשים רוצים להגיע לישראל ומוכנים להתחיל את השיט שלהם מכאן. אני מאמינה שלא מעט איטלקים וספרדים יגיעו היות והם מחפשים יעדים מיוחדים, אבל לא רק, אפילו אמריקאים צפויים להגיע, ועוד מספר רב של לאומים, כפי שיש בכל הספינות שלנו".

"גם הקהל הישראלי שבוחר בקרוזים גדל בקצב מסחרר. אמנם מדובר בכ-100 אלף ישראלים בשנה, שזו טיפה בים לעומת הכמות העולמית, אך קצב הגידול בארץ עומד על 65 אחוזים בשלוש שנים לעומת 14 אחוזי גידול בעולם. אם הפרויקט הזה יצליח, התקווה היא שהספינה תחזור גם ב-2022 והלאה, ואולי אפילו יגדילו את כמות האניות ואף תחל תחרות של חברות נוספות. זו תהיה ההצלחה מבחינתנו".

ליריקה (צילום: יחצ)
צילום: יחצ

ליריקה (צילום: יחצ)
צילום: יחצ

על האנייה שתצא מהארץ ניתן למצוא סוגי חדרים ברמות שונות - מחדרים עם מרפסת ועד חדרים משפחתיים שיכולים להכיל עד 10 נוסעים; מספר מסעדות לארוחות בוקר, צהריים וערב; בופה בו ניתן לאכול משעות הבוקר ועד הלילה; בתי קפה וברים; בריכה; פארק מים; מועדוני ילדים; אולם מופעים שמציג פעמיים ביום; מתחם ספא וחדר כושר; קזינו ודיוטי פרי. 

ישראל הופכת למעצמת קרוזים

בנוסף לגל החידושים, חברת נורוויג'ן קרוז ליין (NCL) חשפה לאחרונה את אוניית נורוויג'ן ספיריט, שעברה שיפוץ נרחב ותציע מסעות של שבעה ימים לאיים היוונים, טורקיה וישראל עד ה-8 בנובמבר 2020. ההפלגות יפתחו למכירה ב-15 בפברואר 2020. המסלולים החדשים ומרובי היעדים יכללו ביקור בשבעה או שמונה נמלים בשבעה ימים, ויתחברו ליעדים מבוקשים כמו רודוס, מיקונוס; סנטוריני וקורפו, (יוון); קוסדאסי ואיסטנבול, (טורקיה); אשדוד וחיפה, (ישראל); לימסול, (קפריסין), כמו גם שני נמלים חדשים בהם תבקר החברה לראשונה - פטמוס ווולוס, (יוון).

האנייה יצאה מהמספנה במרסיי, צרפת, בה שהתה במבדוק יבש 43 ימים, והגיעה לסיביטצ'יה שבאיטליה. האונייה מתגאה ב-14 איזורים חדשים, חדרי אירוח נוספים ומחודשים, שטחים ציבוריים משודרגים וכן בשיפוץ בעיצוב המעטפת החיצונית.

הספיריט עוגנת בנמל חיפה (צילום: באדיבות נמל חיפה)
הספיריט עוגנת בנמל חיפה|צילום: באדיבות נמל חיפה