אם הגעתם פעם לנמל התעופה בן-גוריון, כנראה שפתחם את חלון הרכב והמאבטח שאל אתכם מאיפה הגעתם. הרוב סבורים כי השאלה הקצרה נועדה כדי לחפש סימנים מחשידים במבטא, ולכך תורמת העובדה שמיד אחרי התשובה כמעט כל הנוסעים מורשים להיכנס – אבל זה לא לגמרי נכון.
ממש לפני שאתם עוברים את השער, מצלמה שניצבת ליד הכניסה קולטת את מספר הרישוי של כלי הרכב, ומעבירה מידע אודותיו למערכות הביטחון. כך יודעים אנשי האבטחה אם מדובר ברכב חשוד שצריך לעכב, או ברכב תמים שאפשר לאפשר לו להיכנס. במידה ועולה חשד, הרכב מטופל רחוק מאולמות הנוסעים וכך השגרה ממשיכה, כשלרוב איש מלבד צוותי האבטחה אינו מודע לכל מה שקורה בשטח השדה.
המצלמה הזו היא רק אחת מתוך עשרות אמצעים טכנולוגיים שנועדו לאבטח את נתב"ג, שנחשב לאחד מנמלי התעופה המאובטחים בעולם. "מיטב המוחות בשירות הביטחון הכללי וחטיבת הביטחון בנתב"ג שקדו על הקמה של מערכת ביטחונית אנושית וטכנולוגית מהטובות ביותר בעולם. אין לכך אח ורע בשום מדינה מערבית. מדובר בתפיסת ביטחון ייחודית", אומר פיני שיף, בעברו מנהל חטיבת הביטחון וסמנכ"ל רשות שדות התעופה, וכיום מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל. "מערך האבטחה הכולל בנתב"ג הוקם בראשית שנות השבעים, הייתה לי הזכות להיות בין ההוגים, המייסדים והמקימים".
"יש מאבטחים שמסתובבים והתפקיד שלהם הוא למנוע אירועים כמו פיצוץ של מכונית תופת או ניסיונות דריסה של רכב שדוהר לכיוון הטרמינל"
אם בעבר הנוהל היה ביצוע בדיקות ידניות, ואף פתיחה של מזוודות בקרבת הנוסעים, הרי שמזה מספר שנים בנתב"ג פועלת מערכת טכנולוגית מתקדמת, שבה כל יחידת כבודה נבדקת באמצעות מכשור אשר משולב במערכת מיון המזוודות. "פתיחת מזוודות ובדיקה ידנית שייכים 'לעולם הישן'. אנו שנים רבות קדימה עם טכנולוגיה מהמשוכללות בעולם. לולא המעבר לעולם הטכנולוגי, לא אפשר היה לקיים רמת שירות למיליוני נוסעים. בשנת 2019 עברו בנתב"ג מעל ל-22 מיליון נוסעים ולא אפשר היה לקיים לוח טיסות בהיקף שכזה ליעדי הגלובוס", מציין שיף.
"כל פריט ללא בעלים – ייבדק מיידית על ידי מערך החבלה"
גם בחודשים הקרובים צפויים לעבור בנתב"ג כמויות נוסעים גדולות. למעשה, ההערכות מדברות על כ-18 מיליון נוסעים בשנת 2022. לכן ברורה הנחיצות של השתכללות טכנולוגית במערך האבטחה, אך זה לא אומר שמוותרים על הגורם האנושי. "לא כולם יודעים שיש מספר מעגלי אבטחה בשדה" אומר מאבטח בכיר שעובד למעלה מעשור ומסיבות מובנות מעדיף לשמור על אנונימיות. "יש מאבטחים שמסתובבים והתפקיד שלהם הוא למנוע אירועים כמו פיצוץ של מכונית תופת או ניסיונות דריסה של רכב שדוהר לכיוון הטרמינל".
ישנם סימנים רבים לאדם חשוד, ולמרות הדעה הרווחת, ממש לא מדובר רק בחזות החיצונית. הפרופיל לאדם שיכול להוות איום, מורכב בעיקר מהתנהלות חריגה ותשובות לא ברורות ופחות מתמקד בצבעו, בגדיו או החפצים שאותם הוא נושא. מדובר בניסיון מקדים לאיתור חשוד לפי התנהגויות טיפוסיות הקשורות לטרור. גם בתוך המטוסים יש אנשי ביטחון שבוחנים את הנוסעים ומנסים לאתר חשודים, אך באופן טבעי רבים מהם מוסווים.
"נוסע חשוד, כשמו כן הוא. במידה והחשדות שעלו נגדו אינם מוזמים, הוא ייבדק באופן פרטני עד להזמת כל חשד, ועל מנת לוודא כי עלייתו למטוס תותר לאחר שהסקנו כי אין בו כל סיכון שהוא. כל פריט ללא בעלים המצוי ברחבי הטרמינל, ייבדק מיידית על ידי מערך החבלה, ובמידת הצורך יפונה לאזור מוגן, ו/או יבוצע פינוי קהל. הכול בכפוף לנסיבות הימצאותו, אופיו, ורמת החשד שעלתה בנסיבות הימצאותו", מסביר שיף.
ומה עושים אם מישהו אומר כן כששואלים אותו אם הוא קיבל משהו להעביר, חפץ אסור, לא ארז לבד או השאיר את המזוודה ללא השגחה?
"קודם מסבירים לו את המשמעות של הדברים", מציין המאבטח הבכיר ומוסיף: "אומרים לו שאנשים נוצלו להברחת סמים או דברים אחרים ובמקרה הגרוע, כמו שקרה במקרה של אן מרפי". מרפי הייתה נוסעת שניסתה לעלות לטיסת אל על מלונדון לתל אביב בשנת 1986, עם מזוודה בעלת תחתית כפולה שבה הטמין ארוסה חומר נפץ ללא ידיעתה.
"נתב"ג הינו מטרופולין תעופתי ענק, כגודלה של עיר, וככזה הוא מאובטח הן על ידי מערך אבטחה אנושי והן באמצעות טכנולוגיה תומכת"
קיימת חשיבות עצומה לגודלו של נתב"ג. התנועה הזורמת, כמויות האנשים והמרחבים, אינם חושפים את העובדה שהיקף האבטחה הוא עצום. חלק מהעוברים והשבים בטרמינל, שנראים כמו נוסעים לכל דבר, עשויים להיות מאבטחים בהסוואה. בכל שעה כמעט נערך תרגיל שנועד לבחון את ערנותם של המאבטחים בעמדות הבידוק השונות. "האיתור והבידוק במבואות נתב"ג מייצרים במתכוון עומק אבטחתי מרוחק מהטרמינל", אומר שיף ומוסיף, "זוהי תפיסת אבטחה מקצועית לחלוטין. כלל מעגלי האבטחה נותנים כיסוי גם לכל מי שנכנס בשערי הטרמינל והפתחים מאוישים באנשי אבטחה".
שיף מעיד כי "נתב"ג הינו מטרופולין תעופתי ענק, כגודלה של עיר, וככזה הוא מאובטח הן על ידי מערך אבטחה אנושי והן באמצעות טכנולוגיה תומכת. בהיותו נמל תעופה בינלאומי בו עוברים עשרות אלפי בני אדם ביום, מתקיימת בו תפיסת אבטחה האמורה לתת מענה לתרחישי האיום השונים העלולים להתרחש בו. הדרגים הממונים על האבטחה לדורותיהם, הינם אנשים עתירי ניסיון וידע בביטחון התעופה המקומי והעולמי, ופועלים מתוך הבנה עמוקה של אחריות על מנת לקיים שגרת חיים בנמל התעופה שלא תופרע על ידי יריב פוטנציאלי".