לאחר לא מעט כאוס תעופתי בחופש הגדול, ורגע לפני שהרכבת האווירית של החגים יוצאת לדרך, עשינו סדר בפיצויים שמגיעים לכם אם הטיסה שלכם מתעכבת או מתבטלת. יש כמובן מקרים מורכבים בהם מומלץ להיעזר בעו"ד או מומחה שיוכל לסייע כדי להבין מה הן הזכויות שלכם, אך יש מקרים בהם החוק - חוק פיצוי על עיכוב בטיסה (חוק שירותי תעופה), מאוד ברור ועל אף שחברת התעופה לא תמהר לפצות מיוזמתה, לכם יש את כל הגיבוי לדרוש זאת ממנה:
מה זה חוק שירותי תעופה/ חוק פיצוי על עיכוב בטיסה?
החוק עוסק בהטבות שנוסעים זכאים להן עקב סירוב לקבל נוסע לטיסה, ביטול טיסה, שינוי במועד ההמראה או שינוי בתנאי כרטיס הטיסה.
איזה פיצוי מגיע לנוסע אם הטיסה התעכבה ביותר משלוש שעות?
נוסע שיש ברשותו כרטיס לטיסה שהמריאה באיחור של שעתיים עד חמש שעות, זכאי לקבל מחברת התעופה וללא תשלום שירותי סיוע הכוללים מזון, משקאות ושירותי תקשורת.
איזה פיצוי מגיע אם הטיסה התעכבה ב-5-8 שעות?
אם הטיסה המריאה בטווח שבין חמש עד שמונה שעות ממועד הטיסה המקורי, קיימת זכאות לשירותי סיוע (כמו מי שטיסתו התעכבה במעל שעתיים). כמו כן, הנוסע זכאי לקבל השבה מלאה של כרטיס הטיסה אם החליט שהוא איננו מעוניין לטוס בשעת ההמראה החדשה.
איזה פיצוי מגיע לנוסע אם הטיסה התעכבה ביותר מ-8 שעות?
כל טיסה שהתעכבה בשמונה שעות ומעלה, נחשבת כטיסה שבוטלה ולכן היא מזכה בשירותי סיוע הכוללים מזון ומשקאות, שירותי תקשורת והסעות לבית המלון עד מועד הטיסה החלופית.
בנוסף, לנוסע מגיע פיצוי כספי על האיחור (שנחשב כאמור לביטול). גובה הפיצוי נקבע בהתאם למרחק של הטיסה, על פי הנוסחה הבאה:
- טיסה למרחק קרוב של עד 2,000 ק"מ (לדוגמה: תל אביב-כריתים) - פיצוי בסכום של 1,320 שקלים.
- טיסה למרחק בינוני שבין 2,000-4,500 ק"מ (לדוגמה: תל אביב-לונדון) – פיצוי בסכום של 2,120 שקלים.
- טיסה למרחק רחוק שמעל 4,500 ק"מ –(לדוגמה: תל אביב-ניו יורק) פיצוי בסכום של 3,180 שקלים.
באלו מקרים חברת התעופה רשאית להפחית 50 אחוזים מגובה הפיצוי?
אם הנוסע בחר בכרטיס טיסה חלופי וככל שמתקיימים התנאים הבאים:
- מרחק הטיסה החלופית הוא עד 2,000 ק"מ והנוסע הגיע ליעדו באיחור של עד 4 שעות משעת ההגעה המקורית.
- מרחק הטיסה החלופית הוא 2,000-4,500 ק"מ והנוסע הגיע ליעדו באיחור של עד 5 שעות משעת ההגעה המקורית.
- מרחק הטיסה החלופית הוא מעל 4,500 ק"מ והנוסע הגיע ליעדו באיחור של עד 6 שעות משעת ההגעה המקורית.
מהי תקופת ההתיישנות על פי החוק התעופה?
ניתן לדרוש פיצויים מחברת התעופה עד ארבע שנים מיום הטיסה שהתעכבה/בוטלה.
באיזה מקרים לא תקבלו פיצוי גם אם הטיסה בוטלה?
- לא ניתן לקבל פיצוי כספי על טיסה שבוטלה מיום 1.3.2020 ועד ליום 6.7.2021 בשל משבר הקורונה ופגיעתו בענף התעופה המקומי והעולמי. וזאת למרות שלא עברו יותר מ-4 שנים.
- אם הנוסע קיבל הודעה על ביטול או עיכוב הטיסה 14 ימים מראש, הוא לא יהיה זכאי לפיצוי.
- אם חברת התעופה תצליח להוכיח כי הטיסה בוטלה כתוצאה מאירוע שלא היה תלוי בה והיא מבחינתה עשתה הכל על מנת שהטיסה תצא במועד.
עו"ד אשר רוטבאום הוא מומחה לדיני תעופה. לעוד שאלות וסוגיות מוזמנים להיכנס לאתר שלו.