כשטסים מחו"ל לארץ אפשר למצוא בדיוטי פרי לא מעט אופציות למסעדות ובתי קפה, מפסט פוד ועד לאוכל גורמה. ישנם אפילו נמלי תעופה כמו בברצלונה, וינה ועוד שבהם יש בתוך השדה מסעדות יוקרה מוצלחות. ומה קורה אצלנו בנתב"? תאלצו לבחור בעיקר בין ארומה ובורגר ראנץ', שכבודם במקומם מונח, אך המגוון לא מרשים.

ולמה לא נפתחות מסעדות נוספות ברמות שונות כמו בשאר העולם? גורם בכיר בנמל התעופה מסביר: "במכרזים החדשים תהיה מסעדה עם הגשה מה שאין כרגע. בלא מעט מקומות בעולם יש הגשה ואת זה אין פה. יחד עם זאת, אני חושב שיש כאן תמהיל מצוין. אם רוצים יותר מגוון במכרזים הבאים שיגישו יותר אנשים. על כל מטר יש פה תחרות מטורפת של כל תחום שהוא, בין אם זה הלבשה או מזון. צריך לעשות תמהיל נכון. עכשיו כשנבנה את זרוע 5, אפשר יהיה לשנות את התמהיל.  גם בטרמינל אחד יפתחו דברים נוספים". 

> מצאנו מקום בנתב"ג שמוכר קפה במחירים מפוקחים

הוא מוסיף: "לדעתי גם מדובר במקרה של 'הדשא של השכן ירוק יותר'. הייתי בלמעלה ממאה שדות תעופה בעולם ויש לנו יותר מבחר יותר גדול אפילו מניו יורק שכולם אוהבים ממה שיש שם. לדעתי, במרחב שיש פה, יש היצע מטורף של מזון: גם בתי קפה, יש כריכים ויש גם מכונות אוטומטיות. בסופו של דבר, הם נותני שירות".

הדיוטי פרי בסינגפור (צילום: Sorbis, shutterstock)
עולם אחר. מסעדת דגים בדיוטי בסינגפור|צילום: Sorbis, shutterstock

הדיוטי פרי בברצלונה (צילום: Sorbis, shutterstock)
אחד מאזורי האוכל בברצלונה|צילום: Sorbis, shutterstock

 

"רוב המסעדות בנתב"ג עושות זאת למטרות פרסום ולא למטרות רווח"

"אני חושב שתנאי המכרז הם אלו שמסננים המון יזמים שבוודאות היו פותחים מסעדה יותר טובה ממה שקיים עכשיו, אם תנאי המכרז לא היו כל כך קשוחים", אומר עו"ד עמית גרוס, שותף מייסד ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'. עו"ד גרוס מייצג קרוב ל-800 מסעדות, שפים ורשתות כמו את המסעדות ג'ירף, אגאדיר, בית תאילנדי ועוד.

"בנתב"ג תקועים על מכרזים מלפני 30 שנה, דורשים סכומי עתק על שכירות. על כך צריך להוסיף עוד אחוזים לא רק מהמחזור שלך, אלא ככל שיש יותר נוסעים כך אתה משלם יותר, לא משנה אם אכלו אצלך או לא. אנחנו כצרכנים של נתב"ג רוצים לאכול נורמלי וצריך לשנות חשיבה בשביל זה".

בסופו של דבר השטח בנתב"ג לא גדול, על כל מטר יש תחרות, זה עניין של היצע וביקוש
"אני חושב שאם נתב"ג לא היה מעמיד קשיים על המכרז, כאלה סכומי עתק שצריך לשלם לו המצב היה שונה. אם נתב"ג היה חושב כמו חברת נדל"ן שבאה ומציעה היום ליזמים  עלות השקעה זה לא היה ככה. היום החברות משלמות לבעל המסעדה חלק מההקמה למשל. צריך לעשות שינוי בגישה. צריך לעשות מכרזים ספציפיים כמו שעושים באינטל או גוגל וקוראים לשפים לבוא להתמודד. בנוסף, עד נקודת שוויון כלכלי שלא יקחו דמי שכירות למשל.

"דבר נוסף שלא מרבים לדבר עליו הוא העובדים. יש עובדים כמו שוטפי הכלים או כאלו שעוזרים בהכנת הדברים הבסיסיים. לרוב הם עובדים זרים ובנתב"ג לא ניתן להכניס היום עובדים שהם לא אישור עבודה בתוקף. העובדים הם  מצרך בלתי מושג בעליל כרגע, יש כרגע חוסר עובדים ובנתב"ג זה מורגש".

הדיוטי פרי בדובאי (צילום: Sorbis, shutterstock)
מסעדה בדיוטי פרי בדובאי|צילום: Sorbis, shutterstock

הדיוטי פרי בטורונטו (צילום: eskystudio, shutterstock)
מסעדה יפנית בדיוטי פרי בטורונטו|צילום: eskystudio, shutterstock

ניר מעתוק, בעלים של רשתות ווק טו ווק וצ'וקה, המונות 30 סניפים ברחבי הארץ, רצה לפתוח מסעדה בנמל התעופה אך נתקל לטענתו בקשיים רבים. "יש הרבה בירוקרטיה כמו בשאר הנושאים אצלנו במדינה. כל דבר מסורבל ולוקח הרבה זמן והעלויות מאוד גבוהות. ניסיתי לגשת להתמודד במכרזים האלו מספר פעמים ובגלל שהם עובדים בשיטת הזיכיונות היה לי קשה בגלל ערבויות אסטרונומיות. לא הרבה רשתות יכולות להעמיד את זה. בגלל זה רוב השוכרים שם הם רשתות גדולות. מהיכרות טובה את התחום ואת בעלי העסקים, רוב מי ששם עושה זאת למטרות פרסום ולא למטרות רווח. היו הרבה מסעדות שהיו ועזבו כי הבינו שאין שם יותר מדי רווח. לפני שאנשים ניגשים למכרז יש סיור מוקדם, הכמות ממכרז למכרז מצטמצמת ומגיעים פחות אנשים להתמודד על הפעלת המסעדה".

מעתוק נשמע כועס כאשר הוא מדבר על שדה התעופה: "היום הקניונים עוזרים לנו בחידושי חוזים ומבינים שאם הם לא יכניסו את היד לכיס המצב יהיה עוד יותר קשה. הם עוזרים בקטע של השקעות ומנסים להוריד השכירות החודשית".

"ענף ההסעדה בנתב"ג מתפרס על פני 30 נקודות"

ברשות שדות התעופה אומרים לנו כי רשתות המזון בנתב"ג פועלות בכדאיות גבוהה. "זה נמל תעופה שבעידן הלואו קוסט מעביר 24 מיליון נוסעים בשנה, חצי מהם יוצאים", נמסר. "זהו טראפיק מאוד גדול לנמל תעופה ויש אטרקטיביות גבוהה לזכיינים בהתאם. אנחנו רוצים שהכדאיות הזו תתרגם לצרכנים, שיהיה להם אטרקטיבי ולכן ההוזלה בסופו של דבר מגיעה אליהם דרך ההוזלה שאנחנו עושים לזכיין.

"רשות שדות התעופה תרחיב את שירותי ההסעדה לקהל הנוסעים בנתב"ג. במסגרת שיפור השירות נגוון את סוגי המסעדות וההסעדה ובכלל זה מתן שרות מלא בהגשת המזון. במכרזים הקרובים סל מוצרי המטרה יגוון במוצרים הנמכרים במחירי מטרה נמוכים לצרכנים.

ארומה בנתב
ארומה בנתב"ג

"כבר היום קיים מגוון רב של נקודות הסעדה עם מגוון מוצרים הנגיש לכל כיס. הרשתות הגדולות הפועלות בנמל התעופה: קפה אילנ'ס, מקדונלד'ס, קפה קפה, ארומה, בורגר ראנץ', רד הוט, לה פארינה, ביירון ועוד. בכל אחד  מגוון מקומות שירות לרווחת הנוסעים, והיצע מגוון של  מוצרים ומחירים. מגוון המסעדות פועל 24 שעות ביממה.

"ענף ההסעדה בנתב"ג מתפרס על פני 30 נקודות הסעדה המופעלות על ידי 15 זכיינים שונים, לרבות ממכר מזון במכשירים אוטומטים (משקר). נקודות ההסעדה והאוטומטים למזון ושתייה פרוסים ברחבי טרמינל 3 וטרמינל 1 במוקדי הסעדה מרכזיים ובאולמות השונים ועומדים לרשות הנוסעים.

"הרשות קיצצה את רווחיה ב-50 אחוזים במטרה לאפשר לזכיינים במכרז להתחרות על סל מוצרים בסיסי  במחירים הנמוכים ביותר לקהל הנוסעים. סל המוצרים כולל בקבוק מים מינרליים, קפה הפוך (קאפוצ'ינו), קוראסון וקפה אספרסו במחירים הנעים בין 6.20 שקלים ל- 10 שקלים בלבד. כל נוסע, המגיע לנתב"ג או לשדות התעופה האחרים יכול ליהנות ממספר מוצרים שהוגדרו על ידי הרשות כ'סל מוצרים בסיסיים',  במחירים מפוקחים ונמוכים ממחירם של מוצרים אלו במתחמי הסעדה שונים".