ביום חמישי עתיד לטוס רוה"מ בנימין נתניהו ביחד עם אישתו, לנסיעה לרומא, איטליה. כמקובל במקרים כאלה פנו בלשכתו לחברת אל על, על מנת להסדיר את הנסיעה שדורשת שיריון מטוס של החברה, התקנת מיגון אלקטרוני וחלקות המושבים לאבטחה, פמליית ראש הממשלה ועיתונאים שמצטרפים לנסיעה.
על אף שמדובר במטוסים יחסית ישנים, בלשכה ביקשו לטוס במטוס מדגם 777 של אל על, היות ומדובר במטוס גדול (המטוס עם מספר המושבים הכי גדול של החברה) ובעל מחלקת עסקים מרווחת. באתר אל על רשום שחברה יש בסך הכל שישה מטוסים מסוג 777 אך מתוכם פעילים כיום בסך הכל 3. שאר המטוסים של אל על הם 737, מטוסים צרי גוף וקטנים יותר (לאל יש כ-24 מטוסים מדגמים אלה בסה"כ) ו-787 - הדרימליינרים החדישים (לאל יש 15 מטוסים מדגמים אלה בסה"כ).
היות וצי ה-777 הוא הקטן ביותר של אל על, יש לו גם הכי פחות טייסים שמוכשרים לטוס בו. הדבר הוביל לכך שכשפנו לטייסים הקיימים על מנת למצוא מי יוכל להטיס את המשלחת, בחברה לא מצאו מי שיוכל להפעיל את הטיסה ואף עלו טענות על החרמה מכוונת של הטיסה במחאה על הרפורמה המשפטית.
זו ההודעה שיצאה מאל על בעקבות כך: "נושא איוש טיסת ראש הממשלה טרם הסתיים, בין היתר בשל מיעוט טייסים כשירים בצי 777. אנו פועלים לאיוש טיסה זו וטיסות נוספות שטרם אוישו, זאת בהתאם לנהלי החברה כפי שעשינו אין ספור פעמים בעבר. לאורך שנות קיומה של המדינה הטיסה חברת אל על את ראשי המדינה למשימות מדיניות חשובות והיא תוסיף לעשות כך גם בעתיד ככל שיידרש".
ההודעה הזו לא סיפקה את הלשכה של ראש הממשלה שהחלה לחפש אחר טיסות בחברות חלופיות (ישראייר וארקיע). במקביל, החלה להיווצר קריאה להחרים את אל על היות ולטענת תומכי ראש הממשלה סירבה להפעיל את הטיסה המדינית במכוון.
אל על היתה על סף קריסה בגלל משכורות העתק של הטייסים וניצלה בזכות ההפרטה שביצע נתניהו.
לא טסים יותר אל על. pic.twitter.com/SWgV4kjP4j
בעקבות כך, מנכ״לית אל על, דינה בן טל גננסיה, מיהרה לעשות סדר ואמרה: "חברת אל על היא חברה הנושאת את דגל ישראל בגאווה על כנף מטוסיה. אנו לא ניתן יד לחרמות משום סוג שהוא בוודאי שלא כנגד ראש ממשלת ישראל. הטיסה מאוישת בהתאם לנהלי החברה ואיננו צופים בעיה באיוש. הטיסה תצא כסדרה במועד המתוכנן. זהו כבוד גדול עבורנו להטיס את ראש הממשלה לשליחות מדינית, כך עשינו תמיד וכך נעשה גם בעתיד".
למה ראש הממשלה לא בחר במטוס אחר של אל על?
כאמור, מלבד לצי ה-777 הקטן, לאל אל יש יותר טייסים שמפעילים מטוסים מדגם 737 (הקטנים) ו-787 (דרימליינר). על פי כתבה שפורסמה ב"חדשות התעופה" ניתן להניח שאם היה טס עם אחד מהמטוסים הללו, היו מצליחים לאייש את הטיסה די בקלות.
יחד עם זאת, מטוסי ה-737 אינם כוללים מחלקת עסקים גדולה כמו שיש ל-777 ובכללי הם פחות מרווחים. באשר למטוסי הדרימליינר, מדובר במטוסים הכי פעילים של אל על כיום, שמבצעים טיסות ליעדים ארוכי טווח כמו טוקיו, תאילנד, ניו יורק ועוד, הוצאה של אחד מהם מהסבב היא בעייתית עבור החברה.