מטוסים הינם כלי התחבורה הבטוח ביותר מכל אמצעי התחבורה הקיימים. למעשה, מבחינה סטטיסטית מטוס הוא כלי תחבורה  בטוח הרבה יותר מאונייה, רכבת, אוטובוס או מכונית. יחד עם זאת, תאונות מטוס אירעו בעבר וכנראה שעוד יקרו בעתיד. רק אתמול (14.4) התרחשה בברצלונה נחיתת חירום של חברת ארקיע, לאחר שאחד המנועים שלה החל לעלות באש. הנוסף, כלונו זוכרים את האירוע הטרגי בו התרסקה טיסת איתיופיאן איירליינס בחודש מרץ.

>>לעוד עדכונים היכנסו לעמוד הפייסבוק של mako חופש 

חשוב לדעת, שגם במקרים כאלה, בהם אתם נאלצים להתמודד עם סיטואציה מלחיצה או אפילו עם הגרוע מכל, יש מה לעשות במידת הצורך וניתן לקבל פיצויים על פציעה או מוות שנגרמו במהלך טיסה. עו"ד אשר רוטבאום, מומחה בתחום התעופה, מספר כי במהלך השנים האחרונות הוא ייצג נוסעים רבים שנחבלו בצורה קשה ביותר במהלך טיסה ולצערנו נוסעים שאף נפטרו. התביעות הוגשו על בית המשפט השונים בסכומים מצטברים של מיליוני שקלים.

על פי עו"ד רוטבאום פציעה יכולה להיחשב פציעה גופנית/פיזית (לדוגמה: נזק נוירולוגי כתוצאה מחבלת ראש (נפוץ מאד), נזק אורתופדי כתוצאה מנפילה בתוך המטוס בירידה או בעלייה לכלי הטיס). יצוין, שהפסיקה קבעה שגם נזק נפשי יכול להיחשב כפציעה המזכה בפיצוי. לדוגמה: פוסט טראומה (בשפה הרפואית – PTSD) שנגרמה לחטופי אנטבה, כתוצאה מהמתח הנפשי האדיר שהם היו שרויים בו עד לחילוץ של סיירת מטכ"ל.

חשובה לציין שהפסיקה פירשה את המילה "תאונה" בשני אופנים: 1. כאשר מדובר באירוע חיצוני לנוסע 2. כאשר האירוע הוא בלתי צפוי. במקרים כאלה, גם הנוסע שנפצע וגם בני המשפחה שלו, לרבות אם נפטרו בבמהלך הטיסה יכולים להגיש תביעה עד שנתיים מיום האירוע.

כך למשל, עו"ד רוטבאום מציין שבשנים האחרונות ייצג נוסעים שנפצעו מחבלות ראש קשות כתוצאה מחפצים שנפלו מתא האחסון בזמן ההמראה, נוסעים שקיבלו כוויות בדרגות שונות כתוצאה ממשקאות רותחים שנשפכו עליהם בזמן חלוקת המזון על ידי הדיילות, או נוסעים שנפלו בתוך המטוס בזמן העלייה או הירידה ממנו.

עו
עו"ד אשר רוטבאום|צילום: מירב פלברג, יחצ

בנוסף, בשנה שעברה הוגשה תביעה נגד איבריה בעקבות נוסע צעיר שנפטר כתוצאה מאירוע לבבי שלקה בו במהלך טיסה לארה"ב, אך חברת התעופה לא הצטיידה כראוי במכשיר דפיברילטור שבסבירות גבוהה היה מציל את חייו. 

באוקטובר 2001 התרסקה בים השחור טיסת 1812 של סיביריה איירליינס. על טיסה היו 51  אזרחים ישראלים. חקירה מאוחרת יותר גילתה שהמטוס הופל בידי טיל קרקע-אוויר תועה שנורה בעת תרגיל של צבא אוקראינה. היות שככל הנראה, לנוסעים לא הייתה פוליסת ביטוח היורשים נאלצו לתבוע את חברת התעופה ולהתמודד עם טענות ההגנה שהיו לה. בסופו של יום, הושגה פשרה וחברת התעופה נאלצה לפצות את משפחות הנספים.

יש לציין, שאין כל הבדל מבחינה סוג הטיסה. כלומר, הדין יהיה זהה לטיסת שכר (צ'ארטר), סדירה או  לאו קוסט.