העומסים החריגים בנתב"ג במהלך חודש אוגוסט, ביחד עם שביתות הפתע שהיו בשדה בימים האחרונים, החזירו לתודעה את אחת הבעיות הכי משמעותיות של השנים האחרונות - המזוודות שלא עולות לטיסה. בתוך כך, מאז שהסתיימה הקורונה והטיסות חזרו לשגרה, נראה שנושא המזוודות עדיין לא חזר לעצמו באופן מלא, ולא מעט נוסעים עדיין לא מקבלים את המזוודה שלהם, אם זה בזמן שהמריאו לחו"ל או חזרו מהחופשה לארץ.
המצב הבעייתי הוביל לכך שאחת ההמלצות המרכזיות כרגע היא לקחת כמה שפחות ציוד ולנסות לעלות עם מזוודת הטרולי למטוס. יחד עם זאת, מומלץ מאוד לבטח את הכבודה שלנו, במיוחד מי שטס עם מזוודה גדולה ושולח אותה לבטן המטוס.
קרן לובינסקי, חתמת ראשית בחברת Wobi, מסבירה למה חשוב לשים לב: "בכל הקשור לאבדן הציוד שלנו, חברות התעופה הן הגורם הראשון שאחראי", היא אומרת. "אם אבדה לכם המזוודה בטיסה, דבר ראשון יש למלא טופס איבוד כבודה בשדה ולדרוש פיצוי מחברת התעופה. לרוב, בשדה נמצאת עמדה של חברת התעופה, לפני שיוצאים מהשדה צריך לגשת לשם ולהגיש במקום את התביעה, בדרך כלל ינתנו טפסים שצריך למלא". לובינסקי מסבירה שלרוב חברות התעופה מפצות בסכום סימלי ואת היתרה מכסות חברות הביטוח בהתאם לביטוח אותו רכשו הנוסעים. "ביטוח הכבודה הוא אינו חלק מכיסוי הביטוח הבסיס, מדובר בתוספת שצריך לבקש להוסיף אותה לפוליסת ביטוח הנסיעות לחו"ל".
לובינסקי ממשיכה: "פוליסת ביטוח הנסיעה הבסיסי לא מכסה רכוש כלל, בבסיסה היא נועדה להגן על המבוטח במקרים רפואיים, פציעה או מחלה. במעמד רכישת ביטוח הנסיעה לחו״ל, קיימת אפשרות להוסיף אליו את רכיב הכבודה שיבטיח פיצוי כספי במקרה של נזק, גניבה, או אובדן לציוד האישי במהלך השהות בחו"ל. הפיצוי הכספי בגין כיבוי כבודה מוגבל עד לרף מסוים, שאותו כל חברת ביטוח מגדירה על פי שיקולה".
הרחבת ביטוח הכבודה
עפ"י ההגדרה כבודה היא מטען אישי הנועד לשימוש פרטי שנמצא איתנו במלון או בדירה בהם נשהה בחו"ל. הציוד שנכלל בכבודה יוגדר בחלקו תחת הגדרת 'דברי ערך' שכוללים מגוון שלם של פריטים, למשל תכשיטים, מוצרי חשמל, ציוד אלקטרוני, ציוד לסקי, גלשני רוח, מצלמה ועוד. כל אלה נכללים בכיסוי הכבודה אך הפיצוי המקסימלי שינתן עבורם במקרה של אבדן\גניבה יוגבל ע"י 'תקרת סכום' מוגדרת מראש אשר מפורטת בהרחבת ביטוח הכבודה שמוסיפים.
בכל אחת מחברות הביטוח ישנה הגבלה עד לסכום מסוים, כמו גם גובה ההשתתפות העצמית שמשתנה אף הוא בין חברה לחברה. לכן, בזמן הרכישה חשוב להשוות לא רק את העלות של החבילה אלא גם את גובה הכיסוי בפועל שתקבלו אם תזדקקו לכך. כלומר, במעמד הרכישה מומלץ להשוות בין רכיבי הביטוח עצמם ולא רק את העלות שלהם.
האותיות הקטנות: יש לשים לב שכשמדובר ב"דברי ערך", חברות הביטוח מחייבות ואף מדגישות זאת בפוליסות, לשאת את דברי הערך בצמוד אלינו \ בתיק שלנו או לחילופין, לאכסן אותם במקום מאובטח כגון כספת. אחרת, למרות שהפריט מכוסה בתשלום נוסף, לא יתקבל פיצוי כספי עבורו.
דבר נוסף וחשוב לא פחות, למוצרים כמו מחשב נייד, סלולרי ועוד, יש צורך בהרחבה ייעודית נוספת. בחלק מהפוליסות יצוין כי הכיסוי עליהם יהיה תקף רק בהגשת הקבלות של אותם הפריטים.