בתאילנד הודיעו אתמול שהחל מיום שני הקרוב (9.1) הם מחזירים חלק מהגבלות הקורונה לכל מי שרוצה להגיע ולטייל במדינה. ההנחיות ההלו, לצד הדיווחים על עליית התחלואה בסין בפרט ובעולם בכלל, ישר החזירו אותנו לעולם תיירותי של בירוקרטיה, הגבלות, ביטול טיסות וחוסר וודאות, כפי שהיה כאן במשך יותר משנתיים של הקורונה.

"מצב התחלואה בסין כיום מאלץ את תאילנד להשיב את הנחיות בטיחות הקורונה, בכדי לשמור על תעשיית התיירות עבור פלחי השוק האחרים", אומר ד"ר ערן כתר, מרצה בכיר במחלקה לניהול תיירות ומלונאות, המכללה האקדמית כנרת. "כדי להבין כיצד הגיעה סין למצב הזה, צריך להבין שבעוד שנראה כיום שמרבית העולם כבר נמצא אחרי הקורונה מבחינת חיסונים/חסינות עדר, סין הייתה בסגר ממושך כחלק ממדיניות 'אפס קורונה' וכעת הם סופגים את ההשלכות של שינוי המדיניות והתרת ההגבלות".

אך האם באמת תסריט הקורונה כפי שהכרנו אותו יכול לחזור על עצמו אם הנגיף יחזור להכות במלוא עוצמתו?
"במבט רחב, בעקבות הקורונה, תעשיית התיירות העולמית הבינה שמשבר עולמי הוא תרחיש אפשרי ושיש להיערך לכך ולפתח תוכניות חוסן", אומר ד"ר כתר.

קורונה בישראל (צילום: יונתן זינדל, AFP)
לא סביר שנראה את נתב"ג ריק כמו בעבר|צילום: יונתן זינדל, AFP

אפרים קרמר, מנכ"ל אשת טורס, מוסיף: "אפשר להעריך בזהירות שתעשיית התיירות לא תתפס מופתעת שוב כמו ב-2020, גם אם הקורונה תחמיר. הממשלות וגורמי התיירות ערוכים הרבה יותר טוב, וגם הציבור כבר התרגל והוא כבר כמעט שנתיים 'נופש לצד הקורונה'. הגורם המשפיע ביותר הוא כמובן הגבלות שיכולות להטיל מדינות על כניסה אליהן, אך בכל מקרה המצב כנראה לא יחזור לקדמותו – כי הכל פשוט יותר ומוכן להפעלה בלחיצת כפתור. באשת טורס למשל, הכנסנו שיפורים טכנולוגיים משמעותיים והאצנו את תהליך הדיגיטציה, כך שאנחנו ערוכים לתת מענה הרבה יותר טוב לשינויים מהירים".

בתי המלון יכולים תוך שבוע לעשות שינוי

גם בבתי המלון בארץ מצטרפים למגמה וטוענים שאם התסריט יחזור לעצמו הדברים כבאר יראו אחרת לגמרי. "מאחר וצברנו ניסיון בסגירה ובפתיחה של המלונות כי עשינו זאת 3 פעמים במהלך 200-2021,  יש לנו נוהל 'קיפול' של מלון ונוהל 'פתיחה' של מלון מוכן " אומרת בת חן ישועה, מנכ"ל ובעלים של רשת מלונות מטיילים.

ישועה מציינת למשל שכבר למדו איך להגיש ארוחת בוקר לחדרים, כך שהם יכולים תוך שבוע לעבור מהגשה של בופה להגשה אישית לחדרים. "בנוסף אנחנו משתמשים בטכנולוגיה של צ'ק אין אונליין, שמורידה את הצורך של מפגש עם הקבלה.", היא אומרת. "הפוקוס שלנו בעקבות הקורונה היה להתרכז במערכות טכנולוגיות שמייצרות חוויית אורח ומנגישות את ה'אני מאמין' שלנו. בנושא של הביטולים, הורדנו את האופציה של תשלום מראש וצמצמנו את ימי הביטול כדי לאפשר לאורחים לבטל סמוך לזמן ההגעה, כך שמדיניות הביטולים לא תהווה בעיה".

מלון מטיילים דפנה (צילום: אילן ארנון)
יודעים איך לעשות את השינוי בצורה מהירה אם יצטרכו לעשות זאת. מלון מטיילים ארץ דפנה|צילום: אילן ארנון


יש חשש שהתסריט של הקורונה יחזור על עצמו?
"מאחר וגילינו במהלך הקורונה שיכולת הגמישות שלנו היא זו שאפשרה לנו לסגור ולפתוח את המלונות ולתפקד באופן מיטבי, אני פחות חוששת מהתסריט שזה יקרה שוב. וגם אם יקרה אני מרגישה שיש לנו את היכולת התפעולית לעשות את זה יחסית בקלות. השיעור הכי חשוב שלמדנו בקורונה הוא שחייבים להמשיך לשמור על קשר קרוב עם קהילת האורחים שלנו, לדאוג לעובדים שלנו כי הם מקור הכוח שלנו ובעיקר להיות גמישים עם הדרישות שכל הזמן ישתנו. לאורך כל הזמן הזה ידענו שהמלונות שלנו שקרובים לטבע ונמצאים במרחבים הפתוחים הם הפתרון הנכון . הרגשנו בטוחים שאנחנו עונים על הצורך. אנשים מחפשים את החיבור עם הסביבה כחלק משמעותי מחוויית החופשה שלהם, וזה מה שאנחנו מספקים".