כבר עשרים שנה שמפעל החרסית במכתש רמון לא פועל, זאת אחרי שבוצעו במקום כריית מחצבים במשך עשרות שנים ומכרו את תוצרתם הגיאולוגית למדינות רבות בעולם, ביניהן גם אירן.
מרגע ההכרזה על גן לאומי צבעי מכתש רמון בשנת 2017, בוצע פיתוח מואץ במימון והובלת הקרן לשיקום מחצבות, רשות הטבע והגנים והמועצה המקומית מצפה רמון, עד פתיחתו הרישמית בדצמבר 2019. במסגרת עבודתם הרבה שהתחילה כבר 15 שנים קודם, שוקמו מחצבות, הונגשו שבילי הליכה, נסללו שביל אופני הרים וכביש והוקמו מספר נקודות תצפית, שהופכים את הטיול למסקרן במיוחד.
מאז שנסלל כביש מסודר באורך 7 ק"מ שנקרא ציר צבעי רמון, הפארק נהיה תגלית של ממש וכל מי שמגיע מרגיש שהוא גילה מקום חדש בפעם הראשונה.
שימו לב!
- לינה ושהיה, הקמת אוהל, והדלקת אש בכל רחבי הגן הלאומי – אסורה.
- האתר עדיין בשיקום ויש לציית לשילוט האזהרה במקום ולא להתקרב למצוקים.
- הכניסה למים אסורה.
מה רואים בגן הלאומי צבעי מכתש רמון?
מפעל החרסית
לאחר שתכנסו לשמורה ותיסעו בכביש הסלול, תבחינו מימין בתנור כבשן ענק (שקצת מזכיר תותח ענקי), ששימש לשריפת המינרלים במכתש והפיכתם לעיסה. מבערי האש שפעלו במפעל כוונו ל-1,600 מעלות צלסיוס ולאחר הקלייה נוצר חומר החסין לאש ששימש לבניית לבנים לתנורים.
סמוך לתנור יש ספסלי ישיבה מוצלים, ארבעה ערימות של חולות צבעוניים וכמה תרשימים מרתקים שיצרה אוצרת השמורה, ויעזרו לכם להבין איזו תקופה מסמל כל צבע בסלע. רמז- צבע חום זה מתקופת היורה.
סטונהנג' (שם לא רשמי)
לאחר שהתרשמתם מהתותח, תפנו ימינה ומיד שמאלה למטה עד הסוף, שם תחנו את רכבכם. במקום פזורים סלעי ענק במגוון צבעים ושביל הליכה קצר לתצפית מרהיבה על כל השמורה. הסלעים פזורים לפי תכנון מעניין וכל הנוף המדברי פתוח לרווחה.
מכרה האגם (נווה מדבר, שם לא רשמי)
תחזרו על עקבותיכם ובפניה הראשונה, תפנו שמאלה עד שתראו חניה משמאלכם. לאחר שארזתם בגד ים וקרם הגנה והלכתם 100 מטרים בירידה קלה, תגלו את הבריכה הענקית שמושכת אליה מטיילים מקומיים. בלי להגזים, מדובר על נווה מדבר של ממש, ים באמצע המכתש.
עכשיו גם אתם מכירים, אז קדימה תהנו ואל תשכחו לאסוף אחריכם, כי עוד לא התקינו במקום פחי אשפה.
גובה הבריכה בימים אלו כ-2 מטר, המים נעימים ונקיים והגישה אליהם נוחה.
אחרי בדיקה עם אוצרת השמורה של רשות הטבע והגנים, מקור המים מגיע משתי נקודות:
- מי אקוויפר (מי תהום) שהבריכה נחצבה לתוכם.
- מי שיטפונות שמגיעים מנחלי מכתש רמון. בתוך המים, צמחיית קנים טבעית וכמה ברווזים קטנים ששוחים בה. הקרקע בוצית בחלקה וזרמים של מים חמים וקרים מורגשים בה היטב, תענוג אמיתי. מסביב לבריכה קירות סלע במגוון צבעים וכל צבע מראה לנו תקופה אחרת, מלפני 5 מיליון שנים ועד ל-70 מיליון שנה.
תצפית על מכרה האגם
לאחר בילוי נהדר במכרה האגם, תחזרו על עקבותיכם ותגיעו לצומת בה ראיתם את התנור הגדול. שם, תפנו שמאלה להמשך השמורה.
הסיבה שאני מכווין בצורה הזאת, היא כדי שתוכלו להגיע לתצפית נדירה מעל מכרה האגם.
אגלה לכם סוד קטן - לפי התכנון של השמורה, בעתיד יהיה אפשר "לרחף" מעל המכרה על גבי גשר תלוי, מרחבת החניה לקיר המצוק הנגדי של המכרה. אם תהיו ממש סקרנים, תוכלו גם להגיע למכרה תת קרקעי, לקניון הסגול ואף לפתחי מערות קטנות המכונות מטמורות (בערבית מטאמיר), ששימשו בעבר את הבדואים לאחסון ציוד שהכביד עליהם במסעותיהם במדבר.
איך מגיעים לגן הלאומי צבעי מכתש רמון?
דרך כביש 40 שיורד ממצפה רמון, בין סימני ק"מ 86–87, כ-2.5 ק"מ מדרום לכניסה לאתר "אבן רוח מים", פונים מזרחה בדרך סלולה חדשה וטובה. קו הפרדה לבן אינו מאפשר פנייה שמאלה לבאים מכיוון זה ולכן יש להמשיך עוד כקילומטר, לרדת ימינה לדרך העפר ולחזור בזהירות, עד שתבחינו בשלט ירוק וגדול שעליו כתוב "גן לאומי צבעי מכתש רמון".
אפשרות נוספת היא לרשום בוויז "פארק צבעי רמון" ולעקוב אחרי ההנחיות למעלה, אחרת תגיעו מדרך כורכר ארוכה ולא נוחה.
בשמורה, יש לחנות רק ברחבות החניה ואין לשהות במקום בשעות הלילה.
טיולים בסביבה
לחובבי ההליכה שביניכם, אמליץ על 3 מסלולים נהדרים במכתש רמון, שאמנם אין קשר בינם לבין השמורה החדשה, אך הם קרובים מאוד וניתן לשלב ביניהם, במיוחד אם תחפשו מקור מים זמין לסיים איתו את הטיול.
הר ארדון - 6.5 ק"מ
מה עוד לא אמרו על ההר המרשים הזה שרואים אותו מכל מקום במכתש? סימון שבילים- כחול וירוק (מעגלי). נקודת התחלה וסיום- חניון יום הר ארדון.
גבעת חרוט - 2.5 ק"מ
המסלול הקצר ביותר עם הכי הרבה סימוני שבילים בארץ. אל תשכחו לשלוח לי תמונות מהפסגה. סימון שבילים-שחור, כחול, אדום וירוק. נקודת התחלה וסיום- חניון יום סהרונים.
עין סהרונים ופרסת נקרות - 5 ק"מ
הליכה למעיין היחיד במכתש רמון ועוד כמה הפתעות נהדרות בנחל נקרות. סימון שבילים-כחול, ירוק ואדום (מעגלי). נקודת התחלה וסיום-חניון יום עין סהרונים.
*לאמיצים שבינכם, אפשר לעשות את שלושתם במסלול אחד.