מדינות רבות ברחבי אירופה כבר פתחו את הגבולות האוויריים לתיירים ישראלים ובכל זאת כנראה שעדיין לא נראה בקיץ הזה נהירה גדולה וצפיפות בנתב"ג כמו בימים היפים של טרום הקורונה. 

מעבר להגבלות הרבות, הבידוד בארץ למי שאינו מחוסן, לרבות ילדים, והחשש שהקורונה עוד עלולה לחזור, כעת מתברר שגם קיים מחסור חמור במאבטחים של חברות תעופה ישראליות ברחבי אירופה. המחסור הזה עלול לעכב את הפעלת הקווים בתדירות גבוהה כמו בעבר ולגרום לעיכוב בהפעלת טיסות סדירות חדשות.

>>לאן אפשר לטוס עכשיו? בדקו מה ההגבלות והדרישות ביעד שאתם רוצים להגיע אליו

"בגלל הקורונה מאבטחים רבים הוצאו לחופשה ללא תשלום ורובם עוד לא חזרו, מה שגורם לעיכוב בהפעלת תחנות הקרקע ברחבי אירופה ואף לאיים שונים ביוון, וזו פגיעה כלכלית קשה", טוען בכיר בענף התעופה. "הקיץ זה הלחם והחמאה של חברות התעופה ואם לא יהיו טיסות מרובות מידי יום הנזקים שהיו בתקופת הקורונה רק ילכו ויעצימו את המשבר שלהן".

סאמוס  (צילום: shutterstock, Nadezda Barkova)
סאמוס. אין מספיק כוח אדם כדי לאשר טיסות ליעד|צילום: shutterstock, Nadezda Barkova

כך, מערך האבטחה של התעופה הישראלית לא מאשר נכון לעכשיו לאל על, ארקיע וישראייר להוציא טיסות לאיי יוון  כמו  לפקדה, קוס, סאמוס, קלמטה, סקיאטוס וולוס, בגלל העדר כוח אבטחה מספיק שיאבטח את התיירים הישראלים. "למרות שכבר נמכרו חבילות נופש לאיים האלה ולעוד יעדים כמו שארם א-ש'ייח. אם לא יהיו אישורים סופיים בכל הנוגע למערך האבטחה, הטיסות יבוטלו והחברות יפסידו מאות מיליוני שקלים", ציין גורם בנתב"ג. "מי שעלול להיפגע מכך הם גם הנוסעים עצמם, שייאלצו להמתין לפיצוי או לדחות את חבילות הנופש והטיסות שרכשו למועדים אחרים. קיים מחסור חמור במאבטחים שלא חזרו לעבודה ומעדיפים להיות בחל"ת ולקבל דמי אבטלה".


בתוך כך, חברות התעופה הישראליות ממתינות לאישורים להפעלת טיסות ליעדים כמו שארם א-שייח', מרוקו ובחריין. יעדים חדשים, אליהם לא הופעלו עדיין טיסות מסחריות ישירות, ולמרות שהאישורים הסופיים עדיין לא הגיעו, נמכרים אליהם כרטיסים.

גורמים המעורבים בקבלת האישורים מציינים שכרגע בחריין כלל לא אופצייה ולא נראה שיש איזו התקדמות בהסדר האישורים מולם. בניגוד לדובאי, שמיד לאחר ההסכם איתם הגענו להבנות מהירות, ההסכמים עם בחריין נתקלים בלא מעט קשיים ביטחוניים ובירוקרטיים, מה שגורם לדחיית הטיסות, שהיו מתוכננות כבר בתחילת 2021.

גם עם שארם א-שייח' אין עדיין סיכום סופי ולמרות זאת לחברות נסיעות כבר החלו למכור אליה חבילות נופש. השטיח המעופף למשל, כבר החלה למכור חבילות נופש תוך שבחברה הקפידו לציין שהם כפופים לאישור סופי שעדיין לא התקבל. על פי השטיח המעופף, מרגע שנפתחו החבילות חלה התעניינות גדולה בהן והביקוש גדול. בנוסף, בחברה מבהירים שאם האישור הסופי לא יתקבל, כל מי שהזמין יקבל את כספו בחזרה, אך הם בטוחים שהאישורים יתקבלו.

שארם א-שייח, סיני (צילום: Marcin-linfernum, Shutterstock)
שארם א-שייח'|צילום: Marcin-linfernum, Shutterstock

עו"ד גיא שילה, מנהל קהילת 'אוהבי סיני' בפייסבוק, טוען כי הטיסות לשארם יקרות יחסית ואם המחירים לא ירדו התיירים הישראלים יעדיפו להגיע דרך מעבר הגבול בטאבה ולנסוע במונית לשארם במחיר זול בהרבה מהטיסה. "עדיף לחכות שיהיו אישורים ואז לטוס, אבל במצב הנוכחי להערכתי הישראלים יעדיפו להגיע לשארם דרך הגבול עם טאבה שזה זול בהרבה ממחירי הטיסות", ציין שילה.

נכן לעכשיו, היעד לגביו יש את האופטימית הרבה ביתר הוא מרוקו, שאוטוטו צפוי להיפתח. חברות התעופה ישראייר וארקיע כבר התחילו למכור כרטיסים (ישראייר 19.7 וארקיע בסוף יולי, אל על עדיין מחכה לאישור סופי), אך האישור הסופי עדיין לא הגיע, והוא אמור להתקבל ממש בימים הקרובים. "כדי לקבל אישור טיסה, יש מכלול של דברים כמו ביטחון, הסכמים מול מדינות, סלוטים וכו", אומר גורם מענף התעופה.

מרקש (צילום:  VanderWolf Images, shutterstock)
מרקש, מרוקו|צילום: VanderWolf Images, shutterstock

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק בחברת ישראייר, שצפויה להפעיל טיסות ישירות למרקש כשיתקבל האישור לכך, אומר בשיחה עם mako ש"אנו נערכים להפעלת טיסות ישירות למרקש כבר ביולי. הצפי הוא שמרוקו תהיה היעד החם של הקיץ כי הוא נהנה מיתרונות של יעד שיש בו חופים, טבע ואורבניות."