מידע נחוץ במיוחד עבור נוסעים לקראת טיסותיהם, במיוחד טיסות ארוכות, הוא לדעת מהם סיכויי השדרוג שלהם. טיסה במחלקת יוקרה שונה בצורה די דרמטית מטיסה במחלקת תיירים, ולעתים ההיערכות לשתי האפשרויות שונה לגמרי. עם זאת, קביעת השדרוג נעשית, בדרך כלל, במעמד הבידוק (check-in), ולכן עד אז הנוסע נמצא בחוסר ודאות, אך מסתבר שקיימת דרך די פשוטה ויעילה לדעת מה הסיכוי שלכם לקבל שידרוג - לבדוק את מחלקות הכרטוס הזמינות לקראת הטיסה.
הכתבה פורסמה במקור באתר המתמידים
כל המקומות במטוס מוקצים לפי מחלקות כרטוס, שהם קבוצות תמחור משתנות, שהולכות ואוזלות ככל שכמות הנוסעים בטיסה גדלה (שזו הסיבה שבגללה בדרך כלל מחיר הטיסה עולה ככל שהמועד שלה מתקרב).
איך בודקים את זמינויות מחלקות הכרטוס? קיימות מספר מערכות, כאשר חלקן בתשלום. מערכת אחת חינמית, פשוטה לתפעול ויעילה מאוד בסך הכל היא ה-BCD Travel. לצורך השימוש במערכות האלה, וכדי להבין את סיכויי השדרוג, יש להכיר את מחלקות הכרטוס של חברת התעופה הרלוונטית במחלקות תיירים, פרימיום, עסקים וראשונה, מראש.
מה מלמדת אותי רשימת הזמינויות? באמצעות רשימת הזמינויות של הטיסה שלכם, תוכלו לדעת מראש מה מצב הטיסה ומצב כל אחת ממחלקות ההושבה בה, עד כמה הן עמוסות ומלאות, ולהסיק מכך גם את המסקנות בנוגע לסיכויי השדרוג שלכם. ישנם מספר מצבים טיפוסיים:
1. זמינות מחלקות הכרטוס די גדולה בכל המחלקות (הטיסה די ריקה) – כלומר, שקיימת זמינות ברוב או כל מחלקות הכרטוס. במצב כזה, קיים סיכוי רק לשדרוגי הרגע האחרון ורק עבור נוסעים שרכשו כרטיסים ברי-שדרוג (upgradeable), כלומר כרטיסי מחלקת הושבה נמוכה במחלקת כרטוס גבוהה.
2. מחלקות היוקרה די מלאות, אך יש מקום בתיירים – במצב כזה סיכויי השדרוג נמוכים במיוחד. שדרוג תפעולי לא נראה כאפשרות סבירה, והסיכוי הכמעט יחיד למעשה לשדרוג הוא רק כאשר נותרו מחלקות כרטוס זמינות במחלקות שדרוג, אך כאשר מחלקות היוקרה מלאות יחסית, הסיכוי שנותרו מקומות כאלה יחסית נמוך. אגב, אם מחלקות היוקרה מלאות לחלוטין, קיים דווקא סיכוי שיתרחש ההיפך משדרוג, כלומר שנמוך תפעולי.
3. מחלקות היוקרה פנויות, אך מחלקת תיירים מלאה או כמעט מלאה – במצב כזה סיכויי השדרוג גבוהים, בשל האפשרות לשדרוג תפעולי. מאחר שמחלקת תיירים מלאה, קיים סיכוי גבוה למצב של רישום יתר (overbooking) בתיירים, כשאז החברה יכולה להעביר נוסעים מתיירים למחלקות היוקרה על מנת שלא להוריד אף נוסע מהטיסה.
4. זמינות מחלקות הכרטוס די נמוכה בכל המחלקות (הטיסה די מלאה) – במצב כזה אנחנו ב"כאוס" והכל יכול לקרות. יתכן שיהיו שדרוגים תפעוליים עקב רישום יתר בתיירים, יתכן שיהיו שנמוכים תפעוליים בגלל רישום יתר במחלקות היוקרה. יתכן גם שלא יקרה כלום, כי המטוס התמלא בדיוק או שנותרו בו כמה מקומות פנויים בסופו של דבר. בכל מקרה, לא ניתן לדעת בצורה ודאית, ואין ברירה, אלא להמתין לשלב הבידוק.
הכותב הינו נוסע מתמיד באל על במעמד פלטינה וטס כבר 15 שנים בעולם. באתר שפתח - "המתמידים" הוא משתף מהניסיון והידע שצבר בנסיעות שלו.