אחרי תקופה ארוכה שחברות התעופה הזרות ביטלו את טיסותיהן לארץ, ואז לא מיהרו לחזור למרות הפסקת האש בצפון, בשבוע האחרון לא מעט הכריזו על חידוש הטיסות לישראל החל מאפריל הקרוב. בתוך כך, אתמול בריטיש איירווייז הודיעה על חזרתה, ולפני כן גם קבוצת התעופה של לופטהנזה, הכוללת שלל חברות תעופה ממדינות שונות, בישרה על החזרת הטיסות. גם חברות הלואו קוסט ריינאייר ואיזי ג'ט הודיעו על חזרתן בחודשים הקרובים והן ייצטרפו לוויז אייר שכבר טסה לארץ. ברשימת החוזרות יש גם את ITA, אייר סיישל, בולגריה אייר ועוד, ואין ספק שהשמיים בארץ נפתחים מחדש.

הסיבה לחזרה המסיבית של החברות לישראל, בהנחה שלא יהיו שינויים במצב הביטחוני, היא מאוד ברורה (וזה לא בגלל תיקון חוק טיבי): מעל הכל - החברות חיכו לראות שבאזור יש שקט שנשמר לאורך זמן. היות ואת לוח הטיסות של החורף הקרוב, עד סוף מרץ, רובן כבר שיבצו ללא ישראל, מרביתן גם ככה לא יכלו לחזור לארץ בחודשים הללו.

החלון הזה איפשר לחברות לחכות קצת (הפסקת האש בצפון נחתמה ב-27.11), על מנת לראות שהשקט באמת נשמר, ואז להכריז על חזרה לישראל בלוח הטיסות של האביב והקיץ, מתוך הנחה שקו הטיסות יוכל לפעול ללא הפרעות וביטולים. בנוסף, העובדה שכעת ישנה הפסקת אש גם בעזה, עזרה להן באופן סופי להכריז על חזרתן.

לופטהנזה (צילום: Reuters)
השקט נשמר, לוח הטיסות של הקיץ הגיע ובשלה העת לחזור לישראל|צילום: Reuters

בנוסף לאלה, העובדה שטרמינל 1 צפוי להיפתח באפריל, עזרו להחזיר את חברות הלואו קוסט כמו ריינאייר ואיזי ג'ט.

אירופה נפתחה - המזרח והמערב עדיין לא

למרות בשורות התעופה המשמחות מהשבוע האחרון, שלמעשה פתחו עבורנו את אירופה כמעט לגמרי, עדיין לא הכל מושלם. העובדה שחברות התעופה האמריקאיות עדיין לא חזרו ולא הודיעו על חזרה, מונעות בינתיים את ההכרזה על כך ש"חזרנו לשגרה תעופתית".

בכך שאמריקן, דלתא ויונייטד לא טסות עדיין לארץ, הגישה לצפון אמריקה נשארה מאוד מוגבלת וגורמת למחירים גבוהים בקו הטיסות המבוקש לצפון אמריקה. ולמרות שארקיע נכנסה לשוק ומציעה כעת טיסות החל מ-1,200 דולרים, עד שהאמריקאיות לא יחזרו ההיצע לא באמת יוכל לתת מענה לביקוש.

יונייטד איירליינס (צילום: Ronnie Chua, shutterstock)
החזרה של יונייטד, ביחד עם אמריקן ודלתא, ישנו לגמרי את מפת התעופה בארץ|צילום: Ronnie Chua, shutterstock

בנוסף, העובדה שחברות כמו אייר אינדיה, אמירטס וקתאי פסיפיק לא חזרו, מצמצמת מאוד את ההיצע למזרח ומשאירות שחקניות מועטות ומחירים גבוהים. בגזרת אירופה, חברות גדולות כמו אייר פראנס, KLM, וירג'ין אטלנטיק ואיבריה לא הודיעו עדיין על הפעלת טיסות לישראל, כך שיש עדיין לא מעט לצפות לו.