בשבוע שעבר עליתי על טיסה של אל על למינכן. הטיסה מתבצעת במטוס בואינג 737, שהוא מטוס צר גוף. מדובר במטוס הכי נפוץ של החברה, שיש לה מעל 20 מדגם זה. הטיסה לקחה כ-4 שעות, וכשעה לפני הנחיתה נכנסתי לתא הטייס כדי לראות מקרוב מה קורה מאחורי הדלת הסגורה.
> 25 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות
> עוד 21 שאלות לא חשובות אבל ממש מעניינות על טיסות
לא מעט שאלות עולות כשיושבים בתא הטייס המרשים, בעיקר כאלה שמנסות להבין איך המכונה הענקית הזו מצליחה לטוס באוויר, מה עושים עם כל הכפתורים שפזורים מכל עבר ואיך מטיסים מטוס. היות ומדובר בשאלות שאת התשובות אליהן לומדים בקורס טייס שלם, הצלחתי לקבל תשובות לכמה סוגיות פחות מהותיות, אך שתמיד עניינו אותי:
בכמה כפתורים באמת משתמשים במהלך הטיסה?
התמונה הכי מוכרת מתא הטייס היא זו של אלפי הכפתורים שפזורים מכל עבר (מהצדדים, מלמעלה, מלמטה ולאין שלא תסתכלו). הטייסים בטיסה לא הצליחו להגיד לי מה כמות הכפתורים שיש בתא הטייס, אבל מדובר במאות. מה שהם כן אמרו לי, זה שבפועל, במהלך הטיסה, משתמשים בכ-5 אחוזים מכלל הכפתורים (זו כמובן הערכה והם לא ספרו כדי לוודא זאת).
כך, בטיסה עצמה משתמשים בכפתורים השכיחים והחיוניים על מנת לעלות ולהנמיך, לצודד, להאט ולהגביר מהירות, בכפתורי הקשר, בניווט, כפתורים לכיוון המושב ועוד. מלבד לאלה, מרבית הכפתורים הינם לאירועים נקודתיים, ומשתמשים בהם רק במקרה של תקלה לא שגרתית, מה שכמעט תמיד לא קורה. ישנם גם לא מעט כפתורים טכניים שאין בהם באמת צורך במהלך הטיסה. כמובן שהטייסים מתורגלים ומכירים כל כפתור וכפתור, אך בפועל על רובם לא לוחצים.
איך מצליחים להבין מה אומרים בקשר?
ברשת מסתובבים לא מעט סרטוני פארודייה על כך שלא באמת מבינים את מה שהטייסים אומרים לנוסעים והכל נשמע כמו מלמול מתמשך. אך מה לגבי מה שקורה בקשר בין הטייסים למגדל הפיקוח? שם כל מילה והוראה היא חשובה ומשפיעה על בטיחות הטיסה והנוסעים.
בזמן שישבתי בתא הטייס שמעתי את ההוראות שניתנות בקשר לא יכולתי שלא לתהות איך הם מבינים משהו בתוך רצף המידע המהיר שמועבר להם כל רגע, כשחלק מההוראות ממש לא ברורות בגלל המבטא או בגלל שיש לא מעט הוראות למטוסים אחרים בין לבין.
@official_azz Why does it sound like this though….. #reality #pilot #react #comedy ♬ original sound - Matt Leach
אז בקשר לקשר, הטייסים אמרו לי שזה, כמובן, עניין של ניסיון והרגל. דבר ראשון, הם יודעים מתי מגיע השלב שבו הפניות לתא הטייס מתגברות, לרוב לפני המראה או לפני הנחיתה. בנוסף, הטייסים ציינו שההוראות כבר כל כך טכניות ורובן ידועות מראש, שגם אם אתה לא מבין את כל מה שנאמר, את המהות מבינים. למשל, מה המספר שנאמר להורדת המהירות, או הנמכת הגובה. כך, גם אם המבטא ממגדל הפיקוח קצת מקשה, את המידע החיוני הנקודתי מצליחים כמעט תמיד להבין.
חוץ מזה, זו גם בדיוק הסיבה שהטייס תמיד חוזר על ההוראה שקיבל, על מנת לאשר שהבין ושאין טעויות. במקרה הכי גרוע, מבקשים שיחזרו על מה שנאמר.
איך יודעים לאן לנסוע אחרי שנוחתים בשדה?
אחרי שנגמר האירוע המרשים של הנחיתה, המשימה הבאה של הטייסים היא לנווט לשרוול או למקום בו הנוסעים יורדים לאוטובוסים. אך השדה הוא ענק, יש המון מסלולים ולא מעט כאלה שצריך לחצות בזהירות. איך בדיוק יודעים לאן לנסוע? הניווט באוויר הוא אוטומטי ומוכנס מראש למערכת, אבל מה לגבי הניווט על הקרקע?
גם בעניין זה, כמו השאר, התשובה די פשוטה. דבר ראשון, כל טיסה חונה כמעט תמיד באותו המקום. כך, כמו ששעת ההמראה (הסלוט) היא קבועה, גם המקום המוקצה לכל מטוס הוא כמעט תמיד קבוע. זה מקל על הטייסים, כי אחרי פעם אחת שנחתו ביעד הם יודעים לאן לגשת.
ואם זו הטיסה הראשונה של הטייס? הוא יכול להיעזר בטייסים אחרים שכבר נחתו ביעד שיסבירו לו לפני הטיסה, וכמובן שבאחריותו ללמוד איך נראה שדה התעופה הסופי עוד לפני ההמראה מהארץ. לכל שדה יש מפה מעודכנת בה מופיעים כל המסלולים שיש בו, איפה צריך לקבל אישור כדי לחצות ועוד. אפשר להשתמש במפה הזו גם אחרי הנחיתה, בזמן אמת, כמובן.
במקרים ממש קיצוניים אפשר לבקש רכב "עקוב אחרי" (פולואו מי) שיוביל את המטוס לנקודה שלו. יש נמלי תעופה, לרוב גדולים ומסובכים יותר, שמקצים מראש רכב כזה. אופצייה נוספת היא להיעזר במגדל הפיקוח על הקרקע כדי שיסייע.