זה לא סוד שהקרוזים הם הטרנד הכי חם של עולם התיירות והנופש, וגם בישראל מדובר בתופעה של ממש, למרות שנכון להיום רק מנו ספנות מפליגה מהארץ. מאז הקורונה, אז לא מעט חברות בין-לאומיות יצאו מנמל חיפה (MSC, NCL, רויאל קריביאן ועוד), לא מעט ישראלים התאהבו בקונספט, שנכון לעכשיו ממשיך עבורינו בעיקר מיעדים שונים באירופה וצפון אמריקה.

> הפלגנו עם האונייה הגדולה בעולם. כך זה נראה מבפנים

עד כמה אוהבים קרוזים בעולם בכלל ובישראל בפרט? על זה יכולים להעיד המספרים: בשנת 2023 הפליגו ברחבי העולם 31.7 מיליון תיירים, עלייה של 6.8 אחוזים משנת 2019, שהייתה שנת השיא לפני פרוץ מגפת הקורונה העולמית. משנת 2024 עד שנת 2028 תעשיית הקרוזים העולמית צפויה לגדול ב-10 אחוזים נוספים.

מבחינת הקרוזים בארצנו הקטנטונת, הביקוש לקרוזים כל כך גדל, שבשנת 2023, לפני שהחלה המלחמה, נמל חיפה היה מועמד לנמל הכי טוב בעולם, בעיקר בגלל הגידול המטאורי בנוסעים. כך, לעומת 51,000 נוסעים שעלו על הפלגות שיוצאות מנמל חיפה ב-2018, בשנת 2023 כבר היו כ-200 אלף נוסעים, גידול של כ-400 אחוזים.

נמל חיפה (צילום: באדיבות נמל חיפה)
2023 היתה שנת השיא בנמל חיפה עם כ-200 אלף נוסעים|צילום: באדיבות נמל חיפה

אגב, העלייה בביקוש לקרוזים נגרם בין השאר בגלל שהקונספט הפך מנחלתם של נוסעים מבוגרים בלבד, לקונספט שמתאים לכולם, לרבות חופשות רב-דוריות. נכון להיום, הגיל הממוצע של המפליגים הוא 46, כאשר 36 אחוזים הם מתחת לגיל 40. 28 אחוזים מכלל המפליגים מעדיפים להפליג בהרכב משפחתי רב-דורי.

"בעבר קרוזים היו נחלתם של בני הגיל השלישי, מי שיצא לפנסיה ואז יצא להפליג ולראות עולם מלב ים", אומר אייל אטיאס, מנכ''ל MSC Cruises ישראל, בראיון ל-mako. "כבר כמה שנים שהמגמה הזאת משתנה כאשר גם גילאים צעירים יותר, משפחות וזוגות גילו את טרנד הקרוזים. בארצות הברית למשל הקרוזים מבוקשים בקרב קבוצת גילאים רחבה מאוד כמו משפחות רב-דוריות, זוגות בירח דבש, חברים וקבוצות מאורגנות שנהנים מהפלגות למגוון רב של יעדים. בישראל המגמה תופסת תאוצה ב-3 השנים האחרונות וביתר שאת מאז השקת ההפלגות הבינלאומיות מנמל חיפה".

"לטעון שקרוזים ממצים את עצמם, זה כמו לטעון שמלון ממצה את עצמו"

הטענה היא שברגע שעולים על קרוז בפעם הראשונה ומבינים איך זה עובד ומה קורה במהלך ההפלגה, כבר קל מאוד להתמכר. "מעל 80 אחוזים מהלקוחות שהפליגו בפעם הראשונה חוזרים להפליג", אומר אטיאס. "מדובר באחוז מאוד גבוה בכל קנה מידה שמעיד על שביעות רצון גבוהה ביותר מחופשת קרוז".

אייקון אוף דה סיז (צילום: אילן ארנון)
מי שלא היה לא יבין. אוניית הקרוז הגדולה בעולם - Icon Of The Seas|צילום: אילן ארנון

שאול לוי, בן 66 מקרית חיים, פנסיונר ובעל בלוג טיולים, יסכים עם הטענה הזו, לאחר שהפליג מעל 50 פעמים בחייו ("וזה אם מחשבים בצניעות"). "האהבה לקרוזים התחילה כשהיינו זוג צעיר ונסענו לבקר חברים במיאמי. הם לא ידעו מה לעשות איתנו אז במשך 3 ימים לקחו אותנו לקרוז. זה היה לפני 40 שנה ומאז לא הפסקנו", הוא אומר. "התאהבנו בשירות, באוכל ובחוויה הייחודית. אחד הדברים הכי נוחים בקרוזים זה שאפשר לקחת המון ציוד, לפרוק אותו בחדר והוא פשוט עובר איתך בכל יום למקום אחר. אנחנו לוקחים 4 מזוודות וזה פשוט לא מטרד".

והקונספט לא ממצה את עצמו?
"גם אחרי הפלגות של 10 או אפילו 18 ימים אנחנו יורדים עם טעם של עוד. אם אתה אוהב את האווירה, זה לא משעמם אף פעם. כל יום נמצאים במקום אחר, חווים אטרקצייה אחרת ובכל אונייה יש אווירה אחרת. זה מתאים בדיוק לאופי שלנו. כל המשפחה התאהבה".

שאול לוי (צילום: באדיבות המצולמים)
שאול לוי והמשפחה בקרוז|צילום: באדיבות המצולמים

גם מאור טרבולס, בן 37 מרחובות, שהיה בכ-30 קרוזים בחייו, והיום מנהל בין השאר את קהילת הקרוזים "קרוז לכל - חווייה לכל המשפחה", מסכים שקרוזים זה לא דבר שנמאס לך ממנו אם אתה אוהב את הקונספט. "זה כמו שתגיד שהקונספט של מלון ממצה את עצמו", הוא אומר. "בכל שיט יש אוכל שונה, בידור שונה, יעדים שונים ועוד. לטעון שהקרוזים ממצים את עצמם זה קצת פשטני, לכל אונייה יש ערך מוסף, כמו שלכל חופשה 'רגילה' בחו"ל יש את הערך והייחודיות שלה".

מאור מספר שעבד בעבר בעולם השיט וכשסיים את העבודה הבין שהוא מכור. "יצר החקירה והשפות והתרבויות דבק בי והקרוזים הם הפתרון המושלם. זה גם מוצר ממש טוב לחופשה טובה".

גם למישהו בן 37?
"באמת עד שנות ה-2000 קרוזים היו מיועדים יותר למבוגרים או לאוכלוסייה עמידה יותר. לאחר מכן חברות השיט החליטו להפוך את הקונספט לידידותי יותר לכולם: התאימו והגדילו חדרים למשפחות, צימצמו שטחים משותפים ולא מנוצלים, הוסיפו אטרקציות והוסיפו נמלים מסביב לעולם. כך יצרו אפשרות לקהל יעד רחב יותר שמתאים לכל כיס".

מאור טרבולוס (צילום: מאור טרבולוס)
קרוז של מאור טרבולוס|צילום: מאור טרבולוס

 

זה מסלול הקרוז המיוחד בעולם

אם אתם מאלה שעדיין לא הצטרפו לטרנד והתנסו בשיט, שאול לוי מציין שההתחלה הכי טובה עבורכם תהיה בשיט קרוב יחסית באירופה. "מומלץ לקחת קרוז של שבוע מרומא או אתונה ולראות איך זה מרגיש לפני שקופצים למסלולים ארוכים ורחוקים יותר. למתקדמים, הכי טוב לדעתי, בעיקר בגלל המסלול, זה הקרוז מסינגפור להונג קונג. בדרך גם עוברים בטייוואן ותאילנד. עשיתי את כל העולם חוץ מניו זילנד-אוסטרליה שחסרים לי, והקרוז במזרח היה הכי עוצמתי עד עכשיו". 

איל אטיאס, מנכ''ל MSC Cruises ישראל, מוסיף שכדי לפנות לקהל שעדיין לא חווה קרוזים, הדרך הכי טובה היא להראות לו את המוצרים השונים שיש על האונייה. "החוזקה המרכזית של חופשת קרוז מורכבת מכמה אלמנטים. מדובר בקונספט ייחודי של בילוי בסביבה בטוחה לכל המשפחה, אוכל סביב השעון, אטקרציות לכל המשפחה שכוללות לדוגמא גם פארקי מים, בריכות, מועדוני ילדים, ספא, הופעות חיות מושקעות - וכל זה כלול במחיר".

אייל אטיאס, מנכ
אייל אטיאס, מנכ"ל MSC CRUISES|צילום: יחסי ציבור

ואיך "משכנעים" נוסעים פוטנציאליים להגיע?
"אנחנו פועלים ב 2 רמות: הפנייה שלנו מתבצעת גם ללקוחות חוזרים שמכירים את המוצר ונחשבים כמובן כלקוחות פוטנציאלים. הפנייה מתבצעת באמצעות הצעות של מסלולים מבוקשים באוניות ומחירים אטרקטיביים. סוג אחר של פנייה היא ללקוחות חדשים שלא מכירים את המוצר. הפנייה אליהם נעשית לרוב באמצעות סרטוני וידאו ותוכן ויזואלי שמציגים את ההפלגות שלנו ללקוחות חדשים פוטנציאלים ששוקלים חופשה בחו"ל".