בשנת 2022, רגע אחרי שנגמרה הקורונה, הגיעו לארץ 3 חברות קרוז בין-לאומיות: רויאל קריביאן, MSC ן-NCL, וביחד עם מנו המקומית, פתחו באופן רישמי את הטרנד הכי גדול שהיה כאן בשנים האחרונות - הקרוזים. במשך כשנה וחצי היתה הרגשה שכמעט כל הישראלים יצאו מנמל חיפה לשיט באזור הים התיכון.
בשנת 2023 הטרנד כבר ממש התפוצץ ונמל חיפה אפילו היה מועמד לנמל הכי טוב בעולם, בעיקר בגלל הגידול המטאורי בנוסעים, וישראל הקטנה סומנה כיעד הכי צומח בעולם השיט העולמי. כך, לעומת 51,000 נוסעים שעלו על הפלגות שיוצאות מנמל חיפה ב-2018, בשנת 2023 כבר היו כ-200 אלף נוסעים, גידול של כ-400 אחוזים.
ואז הגיעה ה-7.10 וכמו כל חברות התעופה הבין-לאומיות, גם חברות השיט עזבו את ישראל. נכון להיום, מי שרוצה להצטרף להלפגה באוניית ענק צריך לטוס לאירופה, צפון אמריקה או יעדים אחרים מסביב לעולם. למרות זאת, בענף השיט בטוחים שזה לא יעצור את הישראלים שכבר החלו לתכנן את חופשות הפסח והקיץ שלהם.
"אנחנו כבר מרגישים את השינוי, ויש עלייה של מאות אחוזים בביקוש לקרוזים לעומת 2024", אומר אודי שנבל, מנכ”ל חברת סנורמה, נציגת המכירות הבלעדית של קבוצת רויאל קריביאן בישראל, בראיון ל-mako. "כבר בפסח האונייה Allure of the Seas תצא להפלגות שונות של 4 לילות, 5 לילות ואז שבעה לילות, כולל ארוחות ליל הסדר. אנחנו מצפים למאות של ישראלים בסבבים האלה".

שנבל מציין גם שבגלל שהשנה עיקר ההזמנות הן להרבה זמן קדימה, אחרי שבמשך שנה וחצי שלך מלחמה הרבה ישראלים לא איפשרו לעצמם לטוס לחו"ל, כבר ניתן לראות הזמנות אפילו לחגי תשרי, גם ליעדים כמו הקריביים. "יש גידול בהפלגות לקריביים, הרבה בזכות העובדה שלא צריך ויזה לארה"ב, ממנה יוצאת ההפלגה. סיבה נוספת היא שהשקנו אוניות חדשות ICON ו-UTOPIA מסדרת אואזיס. אלה אוניות שלא היו כמוהן ברויאל קריביאן עד היום. הן יוצאות ממיאמי להפלגה של שבוע, או הפלגות קצרות יותר. אנחנו מוכרים את זה במספרים יפים".
העובדה שצריך לטוס רחוק כדי לעלות על אונייה לא מרתיעה אנשים?
"99 אחוזים לא נוסעים אך ורק לקרוז. יש כאלה כמובן, אבל הרוב, במיוחד משפחות, משלבות את זה עם עוד חופשה. בלי קשר, ארה"ב זה היעד מספר אחת של הישראלים. לרויאל יש הכי הרב אוניות בקריביים ומי שמגיע לקרוז יעלה כנראה על אונייה שלנו. כמעט כל יום יוצאת אונייה ובכל אחת מהם יש ישראלים".

את דבריו של שנבל על הגיוון בחופשה מחזקת דניאלה, שטסה בקיץ האחרון ביחד עם בעלה, שני ילדיהם ועוד משפחה מורחבת לקרוז שיצא מברצלונה. "זו היתה ההפלגה הראשונה שלי, לכבוד יום הולדת 40, החלטנו לעשות משהו מיוחד. היינו שלושה ימים בברצלונה ועוד שמונה של האונייה, אז ההרגשה היא שחווינו שתי חופשות. לגמרי נעשה זאת שוב, הפעם ביעד רחוק יותר".
"מה שהיה כאן ב-2023 עזר לנו להפיץ את הבשורה"
למרות האופטימיות על חזרת הביקוש הגבוה לאחר סיום המלחמה, גם לשנבל ברור שמה שהיה כאן בשנים 2022-2023 הוא דבר חריג שלא נראה כאן עד היום. "השנתיים של חיפה חיזקו את הטרנד של הקרוזים וזה עזר לנו להפיץ את הבשורה. בסוף השיווק הכי טוב הוא מפה לאוזן ורוב מי שעולה על קרוז מתאהב בזה. גם השנה וחצי האחרונות לא פגעו בנו ואני צופה שב-2025 הקרוזים עדיין יהיו בית חם לישראלים רבים. אני הייתי באוגוסט על האואזיס ופגשתיו לא מעט ישראלים".
ומה עם חזרה של רויאל קריביאן לנמל חיפה, זה ריאלי בטווח הקרוב?
"זה יקרה מתישהו, אבל לא יודעים מתי. צריך כמובן שיהיה כאן שקט, צריך יציבות וצריך שהנמל יסיים את השיפוץ שלו. הטרמינל החדש יהיה מוכן בסוף 2027 ואז בטח יחזרו".

וטיפ לסיום: מי שלא יצא לקרוז עדיין, לאן היית ממליץ לו להגיע?