בזמנים בהם השמיים מסוכנים, חברות התעופה הישראליות ידועות ביציבות לעומת החברות הזרות, והן מוכיחות את עצמן ביתר שאת מאז פרצה מלחמת "חרבות ברזל". ואם לא די בכך, גם באוקטובר וגם בתקופה מתוחה זו הוציאו החברות טיסות חילוץ עבור ישראלים שנותרו תקועים בשדות תעופה שונים בעולם לאחר שטיסותיהם בוטלו על־ידי החברות הזרות. 

הכתבה פורסמה במקור בגלובס

גם החוק הישראלי שחל על חברות התעופה הישראליות מסייע לתחושת הביטחון, ורבים מעדיפים לטוס "כחול־לבן" ובעברית. אולם בימים האחרונים אלפי ישראלים הופתעו לגלות כי טיסתם התבטלה, זאת על אף שהזמינו את הכרטיסים מחברת תעופה ישראלית.

יהודה זפרני, מנהל תחום התיירות במועדון הצרכנות של הוט, מסביר כי "המצב הביטחוני הזה נפל בתקופה שבה הביקושים לטוס ולנפוש הם הגבוהים ביותר, וזה משפיע על כל חברות התעופה הישראליות, שכדי לענות על הביקושים הגבוהים חוכרות מטוסים מחברות זרות".

כך למשל טיסת ארקיע, שהותירה מאות נוסעים תקועים בשדה התעופה בפראג לפני מספר ימים, למשך יותר מ־48 שעות. מארקיע נמסר כי "עקב המצב הביטחוני בישראל, חלק מהחברות הזרות המפעילות מטוסים עבור ארקיע עזבו אתמול בערב מיידית את ישראל. עקב הנסיבות יוצאות הדופן, אנו נאלצים לבצע שינויים בלוח הטיסות, על־מנת להעביר אותן למטוסי צי ארקיע".

מהי שיטת החכירה?

טיסה חכורה היא טיסה שחברת תעופה משכירה מחברת תעופה אחרת, ממש כמו בליסינג. המטוס לא נמצא בבעלות החברה, אבל היא זו שמשתמשת בו בפועל.

יש שני סוגים של טיסות חכורות: חכירה "רטובה" וחכירה "יבשה". חכירה "רטובה" היא חכירה שמשמעותה השכרה של המטוס, כולל הטייסים וצוותי האוויר, לחברת תעופה אחרת, שהיא זו שמשווקת ומוכרת את הכרטיסים.

חכירה "יבשה" משמעותה השכרה של המטוס בלבד, ללא הצוות. כלומר, במקרה שבו חברת תעופה ישראלית מפעילה מטוס באמצעות חכירה "יבשה", היא זו שתמכור את הכרטיסים וגם תספק את צוותי האוויר הדרושים להפעילה.

אילו טיסות נמצאות בסכנת ביטול כרגע?

במקרים בהם חברות תעופה ישראליות מבצעות חכירה "רטובה", הטיסה עלולה להתבטל, כיוון שהטייסים וצוותי האוויר מגיעים ממדינות זרות. לעומת זאת, במקרים בהם חברת התעופה מבצעת חכירה "יבשה", אין בעיה, מלבד עלויות ביטוח שעלולות לעלות ביוקר לחברת התעופה. לדברי זפרני, במקרים כאלה לחברות התעופה משתלם להפעיל את הטיסה למרות עלויות הביטוח הגבוהות.

סוג נוסף של טיסה היא ה"קוד שייר" - טיסה ששתי חברות תעופה מוכרות יחד, כחלק מהסכם משותף ביניהן. מערכת ההזמנות של כל אחת מהחברות מציגה את הטיסה עם מספר משלה, וכך החברות יכולות לגבות מחירים גבוהים יותר, היות שקיימת פחות תחרות. לדברי זפרני, הביטולים של חברות התעופה הזרות לא אמורות להשפיע על טיסות "קוד שייר", היות שבמקרים בהם לחברת תעופה זרה יש "קוד שייר" עם חברת תעופה ישראלית, חברת התעופה הישראלית מחויבת לספק חלופה.

איך אוכל לדעת אם הטיסה שלי חכורה כבר במעמד ההזמנה?

כשמזמינים טיסה באופן עצמאי, לעתים קשה להבין האם הטיסה חכורה. יניב לניס, מייסד "טיסות סודיות", מסביר כי ברוב המקרים יופיע במערכת ההזמנות הכיתוב שהטיסה מופעלת על־ידי חברה אחרת, אך לעתים המידע יהיה כתוב בקטן או בשולי העמוד. לדברי זפרני, אם ההזמנה מתבצעת דרך סוכן, הוא מחויב ליידע את הלקוח בכך שהטיסה חכורה, וכך החוק מחייב גם את חברת התעופה. בנוסף, תמיד אפשר לפנות ישירות לחברת התעופה ולבדוק את הנושא.

מי החברות הזרות מהן חברות התעופה הישראליות חוכרות מטוסים?

מתוך צי המטוסים של אל על, הכולל 49 מטוסים, שלושה חכורים מחברת התעופה קלאס ג'ט הליטאית, כמות זניחה יחסית שלא אמורה להשפיע באופן דרמטי על הטיסות. ישראייר, לעומת זאת, מחזיקה בצי של תשעה מטוסים סך־הכול, מתוכם שניים חכורים של חברת התעופה Sky Up האוקראינית וחברת DAT הדנית. ארקיע, חברת התעופה בעלת צי המטוסים הקטן ביותר, מחזיקה בשבעה מטוסים בלבד, מתוכם שניים חכורים של חברת התעופה Sky Up האוקראינית וחברת fly2sky הבולגרית.

באופן טבעי, הסיכוי שיתבטלו הטיסות בחברות ארקיע וישראייר גבוה יותר מאשר באל על, בהתאם ליחס בין המטוסים החכורים למטוסים שאינם חכורים.

לאילו יעדים מפנות החברות הישראליות את המטוסים החכורים?

לא מדובר ביעדים קבועים - החברות מסיטות את המטוסים החכורים בהתאם לצרכים המשתנים שלהן. במקרה של אל על, רק היעדים של חברת־הבת סאן דור מופעלים באמצעות מטוסים חכורים.