מורה דרך (צילום: אימג'בנק / Thinkstock)
קודם כל טיול גדול - אחר כך לימודים|צילום: אימג'בנק / Thinkstock

המעבר מהצבא או השירות הלאומי לטיול הגדול ומשם ללימודים האקדמיים לא זורם בצורה פשוטה עבור כולם. יש לא מעט אנשים שצריכים את שנת חופש בין לבין בשביל לחסוך קצת כסף, להסגר על המקצוע שהם רוצים ללמוד או לא מוכנים לוותר על טיול גדול אחרי השחרור. אם אתם שוקלים לדחות את הלימודים בשנה, קחו בחשבון שהחיים עשויים לקחת אתכם למקומות לא צפויים, כאלה שיגרמו לשנה הזאת להתארך הרבה יותר. ראו הוזהרתם.

הטיול הגדול
כולנו היינו שם. החברים מתארגנים על התיק הגדול, הזריקות ובעיקר על היעדים האקזוטיים ורק אתם איכשהו עוד לא הגעתם לשם. בין אם זה בגלל שלא היה לכם מספיק כסף או שהייתם תקועים בקבע, אתם מתים לחו"ל והלימודים המתקרבים מציבים דילמה. מה עושים? טסים. כי בינינו, לפני שאתם מתחילים ללמוד 3 שנים תואר ראשון (מינימום) ואולי אפילו מאריכים אותו לתואר שני, אתם תצטרכו קצת טעם של חו"ל. תריחו קצת אויר בריח קוקוסים ואז תחזרו עם ראש צלול ובעיקר חוויות שיחזיקו אתכם במהלך התואר.

חתונה
מפתיע, אבל  קורה. בין אם זה שידוך או אהבת נעורים נצחית, הלימודים יוכלו לחכות (לפחות כך נדמה). אז אם גם אתם עמוק בתוך אטרף התכנונים, ראו זאת כהכנה לאטרף ההתכוננות לבחינה בלימודים שאתם עתידים עוד להגיע אליה אחרי. שיהיה במזל.

ילדים
מתוכנן או הכי לא מתוכנן, אבל לפעמים זה קורה. ואז נדמה שהילדים מרחיקים ממך קצת את התואר אבל מחממים את הלב. קחי בחשבון שבמקרה כזה תוכלי אולי לשלב לימודים באוניברסיטה הפתוחה אפילו לפני שהשנה נגמרת ואם אין לך כוחות לזה עכשיו, תרשי לעצמך להתחיל ללמוד כשהרגע יתאים. רק אל תחכי יותר מידי אם זה משהו שחשוב לך.

החיים תפסו אותך
ישנם מצבים בחיים שצריך הפסקה מהכל :בגלל פרידה קשה, או חלילה בשל מחלה שלכם או של קרוב משפחה או פשוט משום שהחיים כבדים עליכם באותה תקופה ולימודים זה הדבר האחרון שאתם יכולים לחשוב עליו. הרשו לעצמכם לעבור את השנה הזאת וכשתעבור נקווה לראותכם בקמפוס.

גבר ניו אייג'י-מעגלי גברים-2 גברים לוחצים ידיים (צילום: ZoneCreative, Istock)
בלי לתכנן מצאתם את עבודת החלומות|צילום: ZoneCreative, Istock

אתם כבר בעבודת חלומותיכם
קודם כל, סחתיין. רובנו קודם כל לומדים ואז מתחילים לחפש ומקווים למצוא את מה שתמיד רצינו. עבורכם הדברים הסתדרו קצת אחרת? מעולה. אבל אין זו סיבה לוותר על עתיד אקדמאי. ישנן עבודות, בעיקר מהסוג החלומי, שיאפשרו לכם ללמוד חצי יום בשבוע כך שתוכלו לשלב את הלימודים במקביל לעבודת החלומות ואולי אף להתקדם בה יותר ממה שתוכלו להתקדם ללא תואר.

פסיכומטרי ושיפור בגרויות
כמו שראינו אצל מספר סטודנטים אמביציוזים שעשו פסיכומטרי גם 7 פעמים בניסיון להתקבל לחוג המועדף עליהם, רבים מאתנו צריכים לשפר מספר ציונים או לעשות פסיכומטרי מספר פעמים על מנת להתקבל בדיוק לחוג שרצינו. אולי עד שנה הבאה נצליח.

אין לכם מושג מה ללמוד
אם אתם לא סגורים על המקצוע שאתם רוצים ללמוד קחו בחשבון שאחוז נכבד מהאנשים שמתחילים ללמוד באוניברסיטה לא לגמרי בטוחים במקצועות שהם לומדים. מקסימום משנים חוג. אבל אם אתם עדיין לא במסגרת האוניברסיטאית כדאי להתנסות ולראות מה מתאים לכם אז קחו הפסקה או טוסו לחו"ל ותעשו חושבין מחדש כשתשובו.

פשוט לא התקבלתם
בהחלט מצב לא נעים. אם כבר נאלצתם לחכות שנה, נסו להפיק ממנה את המירב: לראות חברים, לטייל בשביל ישראל, להתחיל להתכונן לקראת הלימודים, לחסוך ובעיקר לעבוד קשה על מנת לוודא שבשנה הבאה תתקבלו.

לחסוך כסף
אלא אם כן ההורים עוזרים, סיכויים קלושים הם שסטודנט מצליח לממן את שכר הדירה וגם את השכר האוניברסיטאי. נצלו את הזמן לחסוך, כך תוכלו לעבוד פחות קשה כשכבר תהיו במסגרת הלימודית.

לימודים כרגע זה לא בראש שלך
קורה. רק ודאו שזה לא קורה כל הזמן (נגיד מאז שסיימתם גן חובה) ושלא קיים איזשהו פחד מכישלון או חשש מהיכרות עם אנשים וסביבה חדשה שמונעים מכם להתקדם בחיים. 

אז איפה כדאי לכם ללמוד? היכנסו לייעוץ חינם