ביום ראשון האחרון, יום פתיחת שנת הלימודים האקדמית, הוכרזה שביתה ב-11 מכללות ציבוריות בישראל, מתוך קריאה לצמצום פערי השכר בין המרצים באוניברסיטאות למכללות. "לדאבוננו משרד האוצר מערים קשיים ורוצה לפגוע בשכר המרצים", מסרו מטעם 'כוח לעובדים' הארגון המאגד ומייצג את השובתים.

רק ביום שישי האחרון נועדו נציגי האוצר וראשי המכללות, אך הצדדים לא הגיעו להסכמים ולכן המרצים לא מצאו מנוס אלא לשבות. בנוסף החל מיום א' הבא (25 באוקטובר) תורחב השביתה והלימודים יושבתו גם במכללה האקדמית ספיר והמכללה האקדמית אחוה. החל מיום א', 1 בנובמבר, מועד פתיחת שנה במכללת סמינר הקיבוצים, יושבתו הלימודים גם בה. השביתה היא  ללא הגבלת זמן ומקיפה כ-30 אלף סטודנטים.

"לצערנו, רק בשבוע האחרון, כשהיציאה לשביתה הפכה לממשית, הסכימו ראשי המערכת להתחיל להיכנס למשא ומתן אינטנסיבי, אך הם עדיין מתעקשים על הסכם שיפגע ברוב המרצים ולכך לא נסכים", אומרים ב'כוח לעובדים'. "חרף הפערים שמגיעים עד 60% בין שכר מרצי המכללות לשכר מרצי האוניברסיטאות, וחרף העובדה שהמרצים במכללות נמצאים בתחתית סולם ההעסקה בהשכלה הגבוהה, נציגי האוצר והוועדה לתכנון ותקצוב  טוענים בציניות שמרצי המכללות נמצאים בכלל ב'חריגות שכר'. באותו זמן נציגי ועד ראשי המכללות עומדים מנגד ולא עוצרים את הטענות האבסורדיות הללו. מצידנו, הצענו שאותן 'חריגות שכר' לכאורה, תיבדקנה על ידי בית הדין ושבמקביל נתקדם לחתימת הסכם, אך באוצר מסרבים לכך, והם כנראה יודעים מדוע. בסירובם, ראשי המערכת דוחפים את המרצים לשביתה ארצית חסרת תקדים במכללות, וזאת דווקא בסמסטר שבו חלה עלייה במספר הסטודנטים".

יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה האקדמית הדסה, יקיר ג'רסי פרסם ביום ראשון מכתב חריף ובו כתב: "למרצים שיבחרו לשבות ולקלקל לנו כדי להשיג שיפור תנאים בשבילם, אנחנו נכתוב את זה כאן חד וחלק – הסטודנטים יזכרו אתכם, אחד ואחת, וכך גם האגודה. אנחנו לא נשכח מי העדיף את טובתו על פני טובת הסטודנטים, לא נשכח ולא נסלח".

איציק (שם בדוי, השם המלא שמור במערכת) מרצה במכללה אומר בשיחת טלפון ל-mako כי: "לסטודנטים ולאגודה יש זכות מלאה להתנגד לשביתת המרצים ולהביע זאת. הבעיה היא שהמכתב שהם הוציאו לא באמת נועד לכך. במכתב נכתבים איומים מפורשים המוכחים שמטרת האגודה במכתב היא רק לייצר כוח פוליטי ותמיכה לאנשיה. השימוש בשפת איומים והפחדות היא לא לגיטימית ולא עניינית. אם האגודה באמת הייתה דואגת לסטודנטים, היא הייתה פועלת למענם מול הנהלת המכללה בנושאים שבאמת כואבים ומשמעותיים לסטודנטים. מכיוון שזה כנראה יותר קשה ומורכב אז הדרך הקלה לגרוף תמיכה בנציגי האגודה היא לייצר "אויב משותף" ולהמציא שקרים, כמו למשל בעמוד הפייסבוק שלהם הם כתבו כי "המרצים מקבלים עשרות אלפי שקלים בחודש  כדי להסית את הסטודנטים נגד המרצים. קל להם לסמן את המרצים ולכלות בהם את הזעם של הסטודנטים".

איציק מוסיף ואומר כי אולי הסטודנטים כלל לא מודעים לנזק שהם עושים למכללה. "כשהשם של המכללה מופיע לצד איומים כאלו ומופץ בכל רחבי הרשת, אולי גם סטודנטים פוטנציאלים אחרים יראו את זה ויחליטו לא להירשם למכללה. היחס האישי בין הסטודנטים למרצים במיוחד במכללת הדסה הוא מאוד קרוב ומאוד מיוחד. השימוש בשפה של האיומים וההפחדות פוגע בצורה חזקה מאוד ביחסים האלו, ואני מאמין שהרבה מרצים ישקלו אם הם בכלל רוצים להמשיך ללמד שם אחרי כזה דבר".

"יתכן שנציגי האגודה קשורים לכל מיני אנשים מפוקפקים ועדיף להימנע מלתת להם לסמן עוד מטרות. חשוב לעשות את ההפרדה בין הסטודנטים לאגודה" סיכם.

מרצה נוספת, ליאורה (שם בדוי), פונה בבקשה לסטודנטים: "נבחרתי על ידכם כמרצה מספר אחת באחד החוגים. חיכיתי והתרגשתי היום להתחיל את השנה ולהשקיע כרגיל. חלקנו, אף על פי שאנחנו משקיעים את נשמתנו, עדיין סגל זוטר והתנאים שלנו רחוקים משל עמיתנו באוניברסיטאות. קריאה לשבור שביתה היא לא מוסרית ולא הוגנת. לא הייתם רוצים שמרצים יקראו לסטודנטים לשבור שביתת סטודנטים - אם תהיה. התאחדות הסטודנטים הארצית תומכת במאבק, שאני בהחלט מקווה שיסתיים תוך ימים אחדים. הייתם צריכים להיאבק עבורנו שזה בעצם עבורכם כסטודנטים שתהנו ממרצים טובים יותר כאשר כל הזוטרים ייהנו מתנאים טובים יותר ולא יאלצו לחפש משרות אחרות, במקומות בהם מקבלים שכר גבוה יותר".

"נשתדל לבוא לקראתכם ככל שניתן. אני אישית באהבה רבה תמיד עניתי לכל סטודנט בכל שעה מבלי לקבל תמורה מתוך אהבה. אנחנו לא מקבלים כסף על ימי השביתה כך שהאינטרס שלנו שתסתיים במהרה. שנת לימודים מוצלחת".

"שוב לקחו אותנו הסטודנטים שבויים במאבק לשיפור תנאי השכר הלא מועט שלהם"

אך למרות האיומים, והקריאה של המרצים להתנער מדברי האגודה, מספר לא מבוטל של סטודנטים תומכים ביו"ר האגודה יקיר ג'רסי. שני, סטודנטית שנה רביעית אומרת להו: "יקיר  הוא יושב ראש האגודה הטוב ביותר שפגשתי בשנותי במכללה, ובטוחה שהפעולות שהוא מבצע נעשות בשכל ישר וללא משוא פנים. נראה שהצעד שהוא קורא לו הוא צעד הולם".

שני לא לבדה. גם סתיו, סטודנטית נוספת, חיזקתה את התחושות: "על איזו סולידריות אנחנו מדברים כאן בעצם? כולנו מפוטרים, כולנו בחל"ת, כולנו צמאים לסגור את החודש והמרצים שמקבלים עשרות אלפי שקלים רוצים לשפר תנאים? לא בבית ספרינו".

בשיחה עם mako ג'רסי עצמו לא מסתייג מהטקסט שכתב: "הדברים נכתבו בשתיים בלילה מיד עם היוודע סיום המו"מ ללא תוצאות והליכה לכיוון של שביתה, כולנו היינו בסערת רגשות. אני כנציג הסטודנטים הבכיר במכללה, שניהלתי כבר שני משברים אקדמיים בסדר גודל לא נורמלי, הבנתי שחברי הסגל האקדמי הזוטר שוב לקחו אותנו הסטודנטים שבויים, במסגרת המאבק שלהם לשיפור תנאי השכר הלא מועט שלהם. בעוד אנחנו הסטודנטים, נמני עם אחת האוכלוסיות שנפגעה כלכלית וחברתית בצורה הקשה ביותר מהקורונה".

ג'רסי מוסיף ואומר כי הוא וחבריו הסטודנטים פגועים מהמרצים: "דווקא בתקופה כזאת בחרו בנשק של שביתה, שהנפגעים העיקריים שלה הם הסטודנטים. רק השבוע פורסם שרבע מהסטודנטים לא בטוחים כיצד ישרדו את הלימודים האקדמיים מבחינה כלכלית. המרצים לעומת זאת, המשיכו ללמד בסמסטר ב׳, העבודה שלהם לא נפגעה, אותם לא הוציאו לחל״ת. הם גילו וממשיכים לגלות חוסר רגישות ואחריות כלפינו הסטודנטים. הם יצאו לשביתה ללא הגבלת זמן ועכשיו אנחנו צריכים לשלם את המחיר. אז נכון שהמרצים במכללות לא מרוויחים כמו המרצים באוניברסיטאות, אבל מכאן ועד לנקוט בצעד שכל כולו פגיעה בסטודנטים בתקופה כה בעייתית - המרחק מאוד גדול".

"אתמול בשעות הצהריים במסגרת שיחת טלפון שיזמתי עם נציגת הסגל הזוטר במכללה, הצעתי לשלב ידיים ולהפגין סטודנטים ומרצים יחד מול גורמי המדינה הרלוונטיים, ולשלב את כל עוצמת הסטודנטים במאבק - כל זאת בתנאי שתוקטן הפגיעה בסטודנטים. התשובה שהתקבלה מצידם הייתה שלילית. זוהי עוד הוכחה שהסטודנטים לא מעניינים אותם, אלא רק הכיס שלהם. אני מאוד מקווה שזו תהיה הזדמנות אמיתית לדיון ציבורי על ההשלכות של השביתה והפגיעה בסטודנטים, כיוון שזה הדבר החשוב באמת".

 

נכשלתם גם בזה. כבר מעל לשנתיים שאתם - הנהלת המכללות, נציגי הועדה לתכנון ותקצוב בהמועצה להשכלה גבוהה ומשרד האוצר מנהלים...

פורסם על ידי ‏התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית‏ ב- יום חמישי, 15 באוקטובר 2020

 

 

בניגוד לאגודה בהדסה, בהתאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מבקשים מהצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן, ובפוסט שפרסמו הביעו קריאה לשר להשכלה גבוה, זאב אלקין, להתערב בנושא. שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית מסר: "כבר למעלה משנתיים שהנהלת המכללות, הות"ת (ועדת התקצוב והתכנון במועצת להשכלה גבוהה) ומשרד האוצר מנהלים משא ומתן מול הסגלים הזוטרים במכללות הציבוריות ולא מצליחים להגיע להסדר. כתוצאה מכך, הסטודנטים והסטודנטיות התחילו את שנת הלימודים בצורה עגומה, שרק מעצימה את חוסר הצדק בכך שהמוסדות האקדמיים עדיין גובים שכר לימוד מלא ואת תשלומי החובה הנלווים אליו. אנו פועלים שהצדדים יחזרו לשולחן המו"מ, יגיעו להסכם והשביתה תסתיים״.

מהנהגת איגוד הסגל האקדמי במכללות, המיוצגים ב"כוח לעובדים" נמסר בתגובה: "בחירה בכלי השביתה איננו בחירה קלה. המרצים ב-11 מכללות בחרו בה בלב כבד ובידיעה כי תפגע בפרנסתם בזמן הקרוב, ותפגע כמובן גם בציבור הסטודנטים היקר לליבם. למעלה מ-3,000 מרצים אינם פוצחים בשביתה סתם כך בלב משבר הקורונה, בכדי ל"שפר" תנאי ההעסקה. מדובר במאבק של שלוש שנים שתכליתו לצמצם את הפער הבלתי סביר בתנאי ההעסקה בין מרצי המכללות ובין מרצי האוניברסיטאות - הזוכים לתואר המשפיל 'סגל זוטר' (פער המגיע עד לכדי 60% בשכר). זהו מאבק על הזכות לפרנסה הוגנת 12 חודשים בשנה במקום פיטורים סימסטריאליים והיעדר ביטחון תעסוקתי. בשל חשיבות השביתה אנחנו זוכים לתגובות חמות מסטודנטים בכל המכללות. סטודנטים שמבינים כי אנו נציבים בפני הזדמנות היסטורית לשנות בצורה דרמטית את תנאי ההעסקה של מרצי המכללות הציבורית. הסטודנטים שלנו מבינים כי על מנת לשמור ולשפר את הרמה האקדמית במכללות הציבוריות, יש להבטיח תנאי ההעסקה הוגנים למרצות ולמרצים".

"דווקא על רקע תמיכה זו בולט בעוצמתו מכתבו של יו"ר אגודת הסטודנטים במכללת הדסה יקיר ג'רסי. לא יעלה על הדעת, שזכות השביתה של המרצים - זכות המוגנת בחוק-  תיפגע על רקע איום של יו"ר אגודת הסטודנטים להתנקם בעתיד במרצים השובתים, בין אם על ידי משובים נקמניים, בין אם על ידי העדפת רישום על רקע ובין אם על ידי פעולות אלימות של ממש. פנינו להנהלת המכללה בקריאה להבעת הסתייגות נחרצת מן האיומים, המפורשים והמשתמעים של ג'רסי. איומים שאין מקומם במוסד אקדמי. אנו בוחנים גם אופציה של הגשת תלונה למשטרה בגין ההתבטאויות האמורות, אך בלא קשר להיבטים הפליליים – מן הראוי שהמכללה תנקוט בצעדים משמעתיים כנגד כל סטודנט אשר אינו מכבד את כללי השיח הראוי גם בעת מאבק, כשיש אינטרסים שונים לצדדים. אנו מבינים את כאבם של הסטודנטים ומצרים על כך שסרבנות משרד האוצר להתקדם במו"מ פוגעת בתחילת שנת הלימודים. אך גם בנסיבות אלו חובה על כל הצדדים הנוגעים בדבר, ובוודאי מנושאי תפקידים באגודות הסטודנטים, לשמור על שיח המכבד את המרצים ואת החוק".