מאז התפרצות נגיף הקורונה  בישראל בחודש מרץ, חייהם של מאות אלפי הסטודנטים בישראל הפכו למלאי חוסר וודאות. את הסמסטר האחרון ברובו הם למדו מהבית, וגם תקופת המבחנים המבולבלת התקיימה בחלקה הגדול באופן מקוון. גם האופן בו תפתח שנת הלימודים הקרובה באוקטובר, לא ברור עדיין.

עבור סטודנטים שלומדים במוסד לימודים המרוחק ממקום מגוריהם, ושוכרים דירה בקרבת הקמפוס או בחרו להתגורר במעונות האוניברסיטה, המצב הפך מורכב אפילו יותר. בשל חוזים מחייבים הם נאלצו להמשיך ולשלם על מגורים בקרבת מקום הלימודים, בעוד הלימודים עצמם נעשים באופן מקוון ואינם מחייבים אותם לגור בסמוך למכללה או האוניברסיטה.

כעת, כאשר שנת לימודים חדשה נמצאת בפתח ועוד לא ברור באיזו תצורה תתקיים, סטודנטים רבים מתלבטים כיצד לפעול והאם כדאי להם לעבור לגור בקרבת מוסד הלימודים או שמא הם עלולים להיקלע שוב למצב בו הלימודים יתקיימו מרחוק אך הם יאלצו להמשיך ולשלם שכר דירה. כדי להקל על הסטודנטים בבאר שבע בקבלת ההחלטה יצאו הפקולטה לניהול והאגודה הסטודנטיאלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב במהלך יצירתי- הוספת סעיף גמישות לחוזי השכירות שיאפשר לסטודנטים לצאת מחוזה השכירות בכל רבעון, במקרה של סגר מלא או מעבר ללימודים מקוונים.

בהודעה שנמסרה מטעם האוניברסיטה נכתב כי מדובר במהלך בעל ראייה רחבה הנועד לשרת את כלל בעלי העניין בעיר - סטודנטים יוכלו לקבל החלטה מושכלת לעבור לבאר שבע למרות אי הוודאות, בעלי הדירות יימנעו ממצב בו דירותיהם יעמדו ריקות בשנה הקרובה והעסקים המקומיים בשכונות הסטודנטיאליות יוכלו להמשיך לפעול גם בתקופת הקורונה.

הנוסח המלא של הסעיף החדש, אותו מציעה היוזמה להכניס לחוזי השכירות, למעשה מאפשר חידוש חוזה כל רבעון בהתאם למציאות המשתנה: "בשל משבר הקורונה, הסכם השכירות יהיה הסכם מתחדש כל 3 חודשים, לא הודיע השוכר על הפסקתו 45 ימים לפני מועד סיום תקופת 3 חודשים, ההסכם יתחדש באופן אוטומטי. הודיע השוכר על בקשתו לסיום תקופת השכירות בהתראה של 45 ימים, יפצה את המשכיר בגין הקיצור בסכום הכספי השווה ערך למחצית מדמי השכירות לחודש. הודיע השוכר על קיצור כאמור, למשכיר לא תהיה כל טענה ו/או תביעה בעניין".

הסעיף החדש הוא אמנם בגדר הצעה בלבד, וכמובן אינו מחייב את משכירי הדירות אך באוניברסיטה מסבירים כי הוא ייטיב עם בעלי הדירות, כיוון שישנן דירות רבות העומדות ריקות כעת בבאר שבע ולכן גם למשכירים יש אינטרס להוסיף ת הסעיף לחוזה על מנת להשכיר את הדירה ולא להישאר ללא דמי השכירות בשנה הקרובה.

לדברי דיקן הפקולטה לניהול, פרופ' מיקי מלול, התחייבות קבועה בחוזה בתקופה הנוכחית איננה אופציה סבירה מבחינה כלכלית. "עלינו לעודד את הסטודנטים להגיע לבאר שבע ולאפשר להם לחתום על חוזה גמיש. מהלך זה ישרת את כל בעלי האינטרסים בעיר ולכן הוא מתבקש. אנו סבורים כי הסטודנטים הם כוח משמעותי בשוק הדירות בבאר שבע וחוזה מסוג גמיש יאפשר להם להשתקע פה".

יו"ר האגודה הסטודנטיאלית, שיר צדוק, הוסיפה כי "אי הוודאות לגבי אופי הלימודים שנה הבאה מונע מצעירים וצעירות לקבל החלטה אם להתגורר בבאר שבע. לכן יזמנו את החוזה שמאפשר ביטחון גם לסטודנטים ולסטודנטיות, גם לבעלי הדירות שלא מצליחים למצוא שוכרים וגם לעסקים המקומיים המבוססים על הקהילה הסטודנטיאלית".