מאז התקבלה בשבוע שעבר בקבינט הקורונה ההחלטה להעביר את המבחנים במוסדות האקדמיים למתכונת מקוונת, מנסות האוניברסיטאות לשנותה ולשוב למתכונת של בחינות פרונטליות. במוסודות השונים נערכו מבחנים בהגעה פיזית לקמפוסים לאורך כל שבוע שעבר ועד לרגע בו נכנס הצו לתוקף באופן רשמי ביום ראשון, וגם כעת נמשך מאבקן של האוניברסיטאות על מנת לבטל את הצו ולשנות את מתווה הבחינות.

ההתנגדות לביטול הבחינות הפרונטליות בקמפוסים נובעת ממספר סיבות, ובראשן הקושי בהערכה של הישגי הסטודנטים במבחן מרחוק, והחשש מההעתקות ורמאויות בדרכים שונות בזמן המבחנים המקוונים. על מנת להפחית חשש זה, נוקטים במוסדות האקדמיים במספר צעדים בעת הבחינות המקוונות, במטרה להשגיח על הנבחנים ככל הניתן ולמנוע פגיעה בטוהר הבחינות. 

אחד הצעדים שננקטים כמעט בכל המוסדות הוא השימוש באפליקציית ZOOM מהטלפון הנייד במקביל להתחברות למבחן עצמו מהמחשב, זאת על מנת שמשגיחים יוכלו לצפות בסטודנטים דרך מצלמת הטלפון במהלך הבחינה. "מתחברים למבחן דרך דפדפן מיוחד שלא מאפשר לצאת מהמודל בשביל שלא נרמה, וצריך לשים את הטלפון בזווית מסוימת כדי שיהיה אפשר לראות שלא מעתיקים," מסבירים סטודנטים.

בנוסף לעניין המצלמות בחלק מהמוסדות ובחלק מהמבחנים הגדילו לעשות ואסרו על הסטודנטים לצאת לשירותים במהלך הבחינה- שאורכה לרוב בין שעתיים לשלוש, למעט במקרים חריגים כמו נשים בהריון או בעלי אישורים מיוחדים. במקרים אחרים מאשרים רק לסטודנט אחד לצאת לשירותים בכל זמן נתון, זאת על אף שבכל בחינה נבחנים עשרות ולפעמים גם מאות סטודנטים במקביל. "מותר רק לתלמיד אחד לצאת כל פעם לשירותים ויש 160 תלמידים בזום, אז רוב הסטונדנטים לא יכלו לצאת לשירותים במהלך המבחן" סיפרה סטודנטית. "אם במקרה יהיה לי פיפי אני אודיע למשגיחים ואלך לעשות פיפי. אני לא מסוגל להתאפק שעתיים זה פשוט ידפוק לי את המבחן", כתב בפייסבוק סטודנט אחר. 

עובר בינארי לא יכול להיות ברירת מחדל

אך אמצעיי הזהירות שנוקטים המוסדות בזמן המבחנים אינם מספיקים ככל הנראה, ובקורסים רבים באוניברסיטאות השונות הוחלט שלא לתת לנבחנים ציונים מספריים ולהסתפק בעובר בינארי (עובר/לא עובר). בחלק מהמוסדות אף הודיעו לסטודנטים כי ההחלטה האם להעניק ציון מספרי או מילולי-בינארי, היא בידי המרצה, ויכולה להתקבל גם לאחר מעשה, באם ימצא כי הציונים גבוהים מהציונים באותו קורס בשנים קודמות.

ההחלטה על מתן ציון בינארי עלולה לפגוע בסטודנטים התלויים בציונים מסויימים כדי להתקבל לתכנית לימודים אחרת, ללימודי המשך או להתמחות, כפי שפרסמנו מוקדם יותר השבוע, וכן בסטודנטים המנסים לשפר את ממוצע ציוניהם. 

"יש לנו 8 קורסים שונים ובכולם כנראה נקבל עובר בינארי, רוב החוג שלי מתכוון להמשיך ללימודי תואר שני בוטרינריה אשר דורש מאיתנו ציונים מספריים הגבוהים מ-80 בשביל להתקבל. במצב כזה נצטרך לחזור לא רק על קורס אחד אלא על 8 קורסים שלמים" מספרת ל-mako ט', סטודנטית למדעי בעלי החיים בפקולטה לחקלאות ברחובות, היא שלוחה של האוניברסיטה העברית. "נאמר לנו שאם הציונים שנקבל במבחן יהיו גבוהים מאשר בשנים שעברו הציון יהיה 'עבר' או 'נכשל', ללא ציון מספרי, זאת בטענה שסטודנטים לא ישמרו על טוהר הבחינות, למרות המצלמות והמיקרופונים שפועלים לאורך כל הבחינה," היא מסבירה.

"אם סטודנט לא למד ולא השקיע שום חומר פתוח לא יעזור לו לקבל 100" אומרת ט', "האופציה הזו תכשיל סטודנטים שמתכננים להמשיך ללימודי תואר שני". ומוסיפה "כל הסמסטר עבדנו קשה בשביל להצליח ללמוד מהבית, שילמנו כספים נוספים למרתונים והשקענו כלכ כך הרבה כדי שבסוף יהיה כתוב 'עובר'."

גם בקבוצות הפייסבוק שיתפו סטודנטים רבים במקרים דומים, "איך אני יכול לעשות מבחן אם אני לא יודע האם אני אקבל עליו ציון או שהוא יהיה בינארי?" כתב אחד, "מה שאתם אומרים לנו פה בעצם זה אתם תלמדו כרגיל, תחרשו שבוע לכל מבחן, ואם חס וחלילה תצליחו יותר מידי במבחן ותקבלו ציון טוב שלא נהיה מרוצים ממנו - אנחנו נמיר את כל ההשקעה שלכם בעובר בינארי פשוט", הוא הוסיף. "איך נשמע למישהו סביר שמחזירים ציונים בינאריים למספריים בדיעבד?", כתבה סטודנטית אחרת, "אם המבחן יהיה מאוד קשה או שלא תלמדו מספיק ותקבלו ציונים נמוכים - תקבלו אותם במספרי, אבל אם תלמדו טוב ותקבלו ציונים גבוהים נדפוק אתכם עם בינארי."

שלומי יחיאב, יו
שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית|צילום: התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית

גם בהתאחדות הסטודנטים הארצית מתנגדים לשיטת העובר הבינארי וקוראים למוסדות לנקוט בגישות הערכה אחרות, "ההתאחדות מגנה בכל תוקף את הפגיעה בטוהר הבחינות והעתקות מכל סוג, אשר פוגעות בכלל הסטודנטים והסטודנטיות במערכת האקדמית", אומר שלומי יחיאב, יו"ר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית, "עובר בינארי אינו צריך להיות מוגדר כברירת מחדל לשיטת ההערכה לאור החשש מהעתקות. לשמחתנו, מוסדות רבים כבר גיבשו הערכות חלופית לבחינות ברוח הלמידה המקוונת לאורך הסמסטר, ואנו קוראים למוסדות נוספים לפעול בתצורה דומה. בימים אלו אנו ממשיכים לפעול מול מקבלי ההחלטות לאישור מתווה החרגות לבחינות הפיזיות בקמפוס, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות, שמירה על בריאות הסטודנטים וטוהר הבחינות. לא נחדול עד שאחרון הסטודנטים יסיים את השנה האקדמית במועדה המתוכנן ובאופן בטוח וראוי".