ברוב המוסדות האקדמיים בישראל יצאו השבוע לחופשת סמסטר, המכונה באימה גם "תקופת המבחנים". ולא בכדי אנחנו משתמשים במושג "אימה", שכן מתברר שיש לא מעט סטודנטים שמאפשרים להיסטריה לחדור עליהם, לא משנה כמה השקיעו בלימודים במהלך הסמסטר.

85% מהסטודנטים בישראל דיווחו שמידת הלחץ שלהם עולה לקראת מועד המבחן, כך עולה מסקר שערך istudent, מועדון הצרכנות הגדול ביותר לסטודנטים בישראל מבית iGroup, בו חברים מעל 280,000 סטודנטים. עוד עלה מהסקר שהרוב הכמעט מוחלט של הסטודנטים (93.5%) ציינו שהם לומדים עד הרגע האחרון של הבחינה – בערב שלפני.

ומעבר לערימות הקלישאות שמלוות את הסטרס האופייני לתקופה הזאת (התארגנתם כבר על גלונים של רסקיו?), האם יש דרך חכמה להיערך לתקופה הזאת? תתפלאו, התשובה היא – כן, בהחלט.

חשבו כמו שחקני כדורסל

מכירים שחקן כדורסל שלא מתאמן במגרש? כנראה שלא. כשאתם רק לומדים את החומר ולא מתרגלים אותו בפועל - אתם לא מוכנים למבחן. מבחן דורש מיומנויות בפני עצמה, ולכן לא מספיק שאתם יודעים את החומר – אתם צריכים ללמוד גם איך להציג את הידע שלכם, ע"ע: "לדעת איך להקיא את החומר".

כשאתם מתחילים לעבור על החומר לקראת הבחינה, כדאי שתכירו היטב את קונספט השאלות שצפויות להופיע בבחינה, והתאימו אליהן את סגנון הלמידה שלכם; תרגלו מבחנים לדוגמא או מבחנים משנם קודמות כבר מהיום הראשון ללמידה, וכך תשפרו את הבנת השאלות וכתיבת תשובות.

יום לפני המבחן מומלץ לערוך סימולציה מלאה של המבחן – בהנחה שיש לכם זמן לזה. ואם אתם קצרים בשעות למידה, נסו לקרוא תשובות מלאות ממבחנים לדוגמא והבינו כיצד מורכבת התשובה, הן מבחינת במבנה והן מבחינת התוכן.

הפסיקו לבזבז את הזמן

כתבו רשימה של "דברים שאסור לעשות", כלומר רשימה של מבזבזי זמן ואנרגיה, שאתם צריכים להימנע מלעשות אותם בתקופה הזאת, עד כמה שניתן. תלו עותקים שלה בכל מקום ושמרו אותה כשומר מסך בנייד או במחשב שעליו אתם לומדים.

אחרי שהחלטתם מה לא לעשות, תכננו מה כן תעשו בהפסקות בין הלימודים. זכרו שהפסקות חיוניות עבורכם – מעבר לעובדה שזה יאפשר לכם קצת אוויר לנשימה, ההפסקות חשובות גם כדי לעבד את המידע שאתם מנסים לדחוס למוח שלכם.

או במילים אחרות: אל תיכנסו לרשתות החברתיות לפני 22:00 בכל יום. כן תפנקו את עצמכם בטייק-אווי טעים באמצע יום הלימודים. או: אל תרשו לעצמכם לצאת לשתות עם חברים ערב לפני הבחינה, כן עדיף לצאת לריצה.

צרו לעצמכם שגרה קבועה למרתון הבחינות

נישאר במטאפורת הספורט מהסעיף הראשון: למעשה אתם נכנסים עכשיו למרתון, ועליכם לנהל אותו כמו ריצת מרתון ולא כמו רצית ספרינט. תכננו את המהלכים קדימה: מה תהיה שגרת האימונים? מתי יהיו ההפסקות? כל כמה זמן תבדקו את הקצב? תכננו שגרה קבועה לכל תקופת הבחינות. עבדו עם לוח שנה ותכננו מראש החל מאיזה שלב אתם מתחילים ללמוד לכל מבחן, ודאגו גם להשאיר לעצמכם משבצות של ניקוי ראש.

כדי להצליח בתכנון הזמן שמרו על שני כללי זהב:

1. הוסיפו 50% להערכת הזמן בביצוע משימה: חשבתם שלמידה של פרק 7 תיקח שעתיים? הקציבו 3 שעות. במקרה הגרוע תסיימו מוקדם ותתפנו למשימה הבאה.

2. בצעו בקרה תוך כדי תנועה: קבעו זמנים מוגדרים קבועים במהלך הלמידה (נגיד חצי שעה או שעה), בהם אתם עוצרים ובודקים מה קורה ואיפה אתם עומדים. כך תוכלו להיות עם היד על הדופק כול הזמן ולהעריך את המצב מחדש במידת הצורך.