השרפות באוסטרליה, ההצפות ומזג האוויר הקיצוני הם רק קצה הקרחון של משבר האקלים, שלא יורד מהכותרות בחודשים האחרונים, וכנראה שבצדק. בעולם כולו נערכות הפגנות בהם מוחים מליונים כנגד אוזלת היד של ממשלות העולם בהתמודדות עם משבר האקלים.

כעת מצטרפים למאבק העולמי גם הסטודנטים הישראלים, שקוראים למוסדות האקדמיים בהם הם לומדים לנקוט עמדה ולקחת חלק. "אנו, סטודנטים וסטודנטיות, מבינות שצריך להיאבק על העתיד שלנו: צריך לבנות תנועה בקמפוסים שתגרום למוסדות האקדמיים להכריז על מצב חירום אקלימי, להעלות מודעות למשבר האקלים, ולהפסיק מיידית להשקיע כספים בתאגידי אנרגיה פוסילית", כותבים מארגני המחאה הנוכחית, שמתרחשת בקמפוסים ברחבי הארץ ממש היום.

מאבק על העתיד של כולנו

"המאבק הזה הוא לא רק מאבק למען הסביבה, אלא ממש מאבק על העתיד שלנו", אומרת תובל קליין, סטודנטית פעילה ב"סטודנטים למען אקלים אוניברסיטת תל אביב" ובתנועת מאבק סוציאליסטי ואחת ממארגנות המחאה. "למשבר האקלים יהיו השלכות מרחיקות לכת על כל תחומי החיים, ויש לנו רק עשר שנים לעשות את השינוי שיכול למנוע את הדרדרות המשבר."

במסגרת המאבק יקיימו היום, שלישי 14.1, בשעות הצהריים, הסטודנטים פעילויות הסברה ומייצגי מחאה (die-in) בקמפוסים של אוניברסיטת ת"א, מכללת ספיר, מכללת סמי שמעון, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן גוריון, האוניברסיטה העברית ובצלאל.

במהלך המייצג, שנערך כבר בהפגנות בנושא בארץ ובעולם והפך למזוהה עם המאבק, מתכננים הסטודנטים המוחים "ליפול" על הרצפה - במטרה למשוך תשומת לב ולהגביר מודעות למשבר האקלים, כפי שמסבירה קליין, "ניפול על הרצפה כ'מתים' למשך כ-10 דקות כדי לעורר מודעות להשלכות ההרסניות של המשבר, ולהסביר לעוברים ולשבים על הדרישות שלנו." 

סטודנטים למען האקלים, אוניברסיטת תל אביב (צילום: ניר לנגר)
צילום: ניר לנגר

לסטודנטים מספר דרישות ממוסדות הלימוד, ביניהן- שהמוסדות האקדמיים בארץ יכריזו על מצב חירום אקלימי, בדומה לאלפי מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי העולם, ויגבשו תוכנית פעולה למאבק במשבר האקלים;  שהמוסדות יקדמו חינוך והסברה בנושא משבר האקלים על מנת להעלות מודעות בקרב סטודנטים וסגל כאחד; וכן שהמוסדות ישיקעו במחקר ובפיתוח טכנולוגיות ותשתיות בתחומי ההתייעלות האנרגטית, המעבר לאנרגיות מתחדשות וההתמודדות עם ההשלכות הנוכחיות של משבר האקלים.

"כסטודנטים וסטודנטיות אנחנו החוקרים והחוקרות הבאים", אומרת תובל. "לדעתנו לאקדמיה כגוף של מחקר ומדע יש תפקיד מיוחד וחשוב בהעלאת המודעות, קידום חינוך מחקר והסברה סביב הנושא, והיא יכולה גם להציב דוגמה למקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות לגבי השינוי שנחוץ - באמצעות קידום קמפוס ירוק ונייטרלי מבחינת פליטות פחמן, הסטת השקעות מתאגידים מזהמים, ועוד".

רוצים להצטרף למחאה? אלו מיקומי ושעות ההתכנסות בקמפוסים השונים:

אוניברסיטת חיפה: רחבת ארומה 11:45

אוניברסיטת תל אביב: מול בניין גילמן 11:45

אוניברסיטת בן גוריון: רחבת הקרנף 11:55

סמי שמעון: בניין קציר (רחבת המסעדות) 12:00

האוניברסיטה העברית, קמפוס הר הצופים: פורום רוח 12:00

מכללת ספיר: הכיכר המרכזית, 12:00

בצלאל: הרחבה המרכזית ליד הקפיטריה, 13:00