אלפי ארגונים ומוסדות העבירו בשבועות האחרונים את פעילותם למרחב הווירטואלי, אבל לימודי מוזיקה און ליין- זאת כבר אופרה אחרת. בית הספר רימון למוזיקה עשו את הצעד המאתגר והעבירו בשבוע שעבר מעל ל- 80 אחוז מהקורסים ללמידה מרחוק. רבים היו ספקנים איך ניתן לעשות זאת, מבלי לוותר על הרמה והאיכות המוזיקלית, אך ככל שהזמן עובר והניסוי המוזיקלי-טכנולוגי צובר תאוצה, מסתבר שאת המנגינה הזאת אי אפשר להפסיק.

בדקנו עם ראשי בית הספר העומדים מאחורי המיזם הטכנולוגי השאפתני, איך מלמדים קורסים של כתיבה מוזיקלית, פיתוח קול ושמיעה, הרמוניה, נגינה בהרכבים, הפקה מוזיקלית, עיבוד וניצוח - דרך האינטרנט, והאם מדובר בפיתרון זמני שנולד מתוך אילוצי הקורונה, או שזוהי מהפכה לימודית שתמשיך ותשתרש גם אחריה?

"תהליך הלימוד און ליין שונה לחלוטין מהלימוד הפרונטלי", אומר יהודה עדר, נשיא בית הספר. "למשל בקורס כתיבה והלחנה, אותו אני מעביר כראש המגמה, במקום להציג את השירים באופן פרונטאלי, התלמידים שולחים מראש את השירים לגוגל דרייב, ואז כל אחד בתורו מציג את היצירה בזום ומתקיימת ביננו שיחה. גם בתוכן היצירות אני מזהה מגמת שינוי - הרבה מהן עוסקות בתכנים של פחד וחוסר וודאות, בצל משבר הקורונה, שפותח את הסטודנטים ליצירתיות ולחשיבה חדשה. סיטואציה מאיימת ומטלטלת, אך בו בזמן גם מאוד מפרה ברמה האמנותית והמוסיקלית".

הכנה לעולם האמיתי

גם איריס פורטוגלי, המנהלת האקדמית של ביה"ס רימון, מרגישה את השינוי באוויר, "זה מסוג המצבים בהם אתה נקלע לסיטואציה חדשה, וחייב ללמוד תוך כדי תנועה" היא אומרת. "באופן כמעט פרדוקסלי, הזמינות שלנו מול התלמידים רק עלתה. אנחנו יושבים מולם בצ'אט, רואים ושומעים את העבודות ומסייעים לתלמידים מאותגרים טכנולוגית או לכאלו שחסרים את הציוד המתאים, כדי שיגיעו לשיעור כמה שיותר מוכנים."

איריס פורטוגלי, יום פתוח אונליין (צילום: באדיבות רימון)
איריס פורטוגלי מ צטלמת ליום הפתוח אונליין|צילום: באדיבות רימון

עודד דוידוב, ראש מסלול ההפקה המוזיקלית, ומי שלקח חלק בהקמת המיזם, מסביר על חלק מהאתגרים: "הסאונד באון ליין מגיע בדיליי של כמה שניות, והציוד לא תמיד נגיש בביתם של התלמידים. לכן חיפשנו פתרונות יצירתיים ברמת התוכן, שיתאימו לפורמט החדש. לדוגמה, במקום לעבוד עם לופר פיסי, שלרוב התלמידים עדיין אין בבית, עברנו לתוכנה של לופר. מצד אחד יש משהו נחמד בללמד בסביבה אינטימית וביתית, אבל מצד שני זה גם מאוד מתיש, כי העברת שיעור היא כמו הופעה - אתה חייב פידבק מהתלמידים באמצעות קשר עין, כדי לראות כמה הם באמת קשובים."

"לימודי מוזיקה און ליין מציבים מול התלמידים והמורים המון אתגרים - איך מנגנים ביחד, מאזינים ביחד, מקבלים פידבק משותף," מסבירה רוני קורל, מנכ"לית לימודי חוץ, שיווק ופיתוח, המובילה את לימודי האון ליין, "מדובר בתהליך ארוך של למידה, אבל הייתה פה הירתמות מדהימה של כל הצוות המקצועי למשימה. יש משהו במעבר לאון ליין, שמכין את הסטודנטים לעולם האמיתי – עד היום כל תלמיד עסק רק בתחום היצירה הצר שלו, ומהיום הם לא יכולים להיות רק נגנים, מלחינים או זמרים, אלא צריכים לדעת להקליט, לערוך ולהפיק יצירה מוגמרת משל עצמם, ולהגיש אותה בפני הכיתה, מה שמדמה את מה שקורה בתעשייה."

אין תחליף לקשר אנושי

ומה חושבים התלמידים על השינוי המהפכני? "הלימוד און ליין יוצר איזושהי שגרה בתוך הכאוס הכללי, והוא גם מאפשר לי להיות מרוכזת יותר, בתוך החדר שלי עם המחשב והאוזניות שלי, מבודדת משאר התלמידים ובלי רעשי רקע" אומרת עדי בוטביקה (22) זמרת ותלמידה שנה ראשונה במסלול הלחנה. "זה כיף שאפשר לשים את עצמי במיוט ולנגן במהלך השיעור, מה שלא מתאפשר בשיעור פרונטלי, והופך את הלמידה ליותר מעשית. גם החוויה האינטימית נשמרת, כשממש רואים את המורה או התלמיד ששואל שאלה, על המסך".

שיעור לווי זמרים מקוון ברימון (צילום: באדיבות רימון)
שיעור לווי זמרים מקוון |צילום: באדיבות רימון

לאפק בן ישי, תלמיד שנה ב' בהפקה ועיבוד מוזיקלי, דווקא חסר הקשר האינטימי, "אמנם אנחנו יושבים מול המסך ורואים את המציג בצורה הכי ברורה, מהזווית הכי טובה ובאקוסטיקה אופטימלית, מה שמשפר את הריכוז, ההקשבה ותשומת הלב לפרטים, בניגוד לכיתה או אולפן הקלטה שבו אנחנו יושבים לפעמים בפינה ופחות מעורבים. אבל עדיין אין תחליף לקשר האנושי בכיתה. אני מאוד מתגעגע להפסקות ולהווי החברתי. לתחושת הביחד הזאת שכל כך מיוחדת ברימון, אין תחליף."