לפני כשבוע נערך ספיד דייטינג לסטארט אפים בתחום החינוך, במסגרת PIE Challenge, מיזם חינוכי-חברתי ראשון מסוגו בישראל, שמטרתו לשנות מהיסוד את צורת לימודי המתמטיקה בישראל.

למעשה, מדובר בתחרות ארצית לקידום פתרונות חינוכיים, המזמינה את מיטב המוחות בישראל במגוון תחומים - יזמים, מורים, מדענים, אנשי חינוך והיי-טק – להגיש מועמדות. בתחרות יפותחו ויבחנו פתרונות חדשניים ומקוריים למורי 5 יח"ל מתמטיקה, שבעזרתם יוכלו להתאים אישית את תכנית הלמידה לכל תלמידה ותלמיד. המנצחים יזכו בפרס של מיליון ש"ח ובהזדמנות להטמיע את הפתרון שלהם בעשרות בתי ספר בפריפריה, שתהפוך אותם לחלוצי הפרסונליזציה בתחום החינוך בישראל. התחרות היא בחסות קרן טראמפ ועמותת בוגרי 8200.

במקום לשנן נוסחאות - לפתח את הדמיון המתמטי

במסגרת הספיד דייטינג ניתנו לכל משתתף 60 שניות בדיוק להציג את "מרכולתו", בתקווה שהדבר יביא לשידוך האידיאלי שיביא את מיליון השקלים. אחד מהמשתתפים היה עודד איטקין, תלמיד מחונן בן 16, שהגה עם חבריו ללימודים שיטה ללימודי מתמטיקה דרך משחקי מחשב. איטקין טוען שהוא אוהב ללמוד בצורה דינמית יותר מאשר לשבת בשיעורים, והדבר גרם לו להתחיל לחשוב על דרך בה ניתן לפתח שיטת לימוד שתמשוך תלמידים בגילו ללימודי המתמטיקה ולא תבריח אותם.

הרעיון של איטקין וחבריו היה ללמד דרך משחקים בפלטפורמת "open world", כלומר, עולם פתוח שבו התלמיד "משוטט" ובוחר באיזו דרך הוא ממשיך. ככל שמתקדמים במשחק העלילה מתפתחת, יש הרפתקאות עם שלל דמויות, ויש סיפור שמשתנה לפי הדרך שבה התלמיד הולך.

מתוך אירוע הספיד דייטינג של PIE Challenge (צילום: רועי לבנון, יחסי ציבור)
מתוך אירוע הספיד דייטינג של PIE Challenge|צילום: רועי לבנון, יחסי ציבור

מועמד נוסף שהגיע הוא עופר ברייר, יזם בן 61, שפיתח שיטה חינוכית ללימודי מתמטיקה דרך עקרונות המוזיקה. שיטה שכבר מיושמת בהצלחה בבתי ספר בצ'כיה. לפי השיטה, בתחילת כל שיעור, למשך 5 דקות, התלמידים מתחלקים לקבוצות כשבכל קבוצה משחקים משחק. למשחקים עצמם אין לכאורה נגיעה ישירה לחומר הנלמד והם נועדו רק לשם הנאה, אך בתוך המשחקים מוכנסים מודלים מתמטיים. הכוונה היא שישנן נוסחאות "המסתתרות" במשחקים, דרך מוזיקה, דרך מחול, דרך שחמט, דרך בישול. בנוסף, דרך המשחקים התלמידים מפתחים כישורים חברתיים, המעודדים את פיתוח היכולות והמוח של התלמידים.

לפי ברייר, המתמטיקה בנויה על בנייה ופיתוח הדמיון, ולכן חשוב להתמקד עם תלמידים עד גיל 12 בפיתוח הדמיון שלהם, ולא להתעקש שישננו נוסחאות כמו רובוטים. לברייר יש כבר עכשיו פירות המוכיחים את הצלחת השיטה, שכאמור נמצאת בשימוש בבתי ספר בצ'כיה - לפי מבחנים שנעשו, תלמידים בוגרי השיטה לומדים וחושבים מהר יותר ומפגינים יצירתיות גבוהה יותר ממקביליהם. הם הופכים למולטי טאלנט, מפתחים מוח מתמטי "טבעי" ולומדים לעבור מהר בלמידה מתחום לתחום.

ענבל חמיידס שותפה מייסדת ומנכ''לית PIE Challenge (צילום: רועי לבנון, יחסי ציבור)
ענבל חמיידס שותפה מייסדת ומנכ''לית PIE Challenge|צילום: רועי לבנון, יחסי ציבור

אגב, ההרשמה לתחרות צפויה להימשך עד סוף החודש, וכל מי שיש לו רעיון מוזמן להירשם לאתגר.