השנים הסטודנטיאליות מסמנות תקופה בחיים בה כושר ההשתכרות נמוך יחסית, אבל ההוצאות גדלות, העומס רב ובמקביל – הרצון לבלות, לחוות, וליהנות מ-"השנים היפות ביותר בחיים". אם אתם סטודנטים חדשים, בתחילת דרככם האקדמית, כדאי שתכירו כמה זכויות חשובות שיכולות ממש לעזור לכם לנהל את עניינכם הפיננסים. סטודנטים ותיקים, יתכן שתמצאו כאן כמה דברים שלא ידעתם:

1. תוציאו תעודת סטודנט

תעודת סטודנט מונפקת בחינם, לשנה, ומזכה בהטבות והנחות שונות. לכל אגודת סטודנטים רשימה משלה של בתי עסק המעניקים הנחות בהצגת תעודת סטודנט בתחומים כמו ציוד משרדי, כרטיסי טיסה, מקומות בילוי, אפילו שירותים רפואיים. את הרשימות כדאי לחפש באתרים של האגודות הספציפיות. במקביל לכל אלו, ההטבה העיקרית הארצית שלה זכאים סטודנטים בארץ היא בתחבורה ציבורית – עד 50 אחוז הנחה בכרטיסים לאוטובוסים ורכבות. על מנת להנפיק כרטיס רב-קו סטודנטיאלי בהנחות אלו, יש להגיע  לעמדת ההנפקה עם כרטיס סטודנט וכן אישור לימודים. אם כבר יש לכם רב-קו, תוכלו לשנות את הסטטוס שלו לסטודנטיאלי, מהמחשב או מהסמאטרפון.

2. אל תוותרו על הזכויות המגיעות לכם בעבודה

משרות סטודנט הן חלק מחייכם כעת. בין אם מדובר במלצרות, בייביסיטר, שמירה או מכירה בחנות, סטודנטים נוטים לעבוד בעבודות גמישות, בהן התשלום הוא שעתי או יומי והעבודה לעתים במשמרות. משרת סטודנט אמנם בדרך כלל איננה משרה מלאה, אבל אל תתבלבלו – אתם עדיין שכירים עם כל הזכויות המגיעות לכם בשל כך. המעסיק שלכם מחויב להפריש מדי חודש את הסכומים הנדרשים לביטוח פנסיוני וביטוח לאומי, לשלם לכם תעריף מיוחד עבור שעות נוספות או עבודה בשבת או חג, לשלם לכם דמי הבראה אם צברתם ותק של שנה לפחות במקום העבודה, ולאפשר לכם חופשה שנתית בתשלום בהתאם לוותק שצברתם במקום העבודה ולמספר ימי העבודה שעבדתם בפועל.

עדיין מתלבטים איזה תואר הכי מתאים לכם ללמוד? הכירו את Leap -  כלי חכם לבחירת מסלול קריירה בהתאמה אישית לאבחון חינם>>

3. לא עובדים? שלמו ביטוח לאומי וביטוח בריאות לפי תעריף סטודנט

לא תמיד עומס הלימודים מאפשר גם לעבוד תוך כדי. סטודנט שלא עובד, צריך לדעת שעליו לשלם ביטוח לאומי וביטוח בריאות לפי תעריף סטודנט על סך 128 ₪, כאשר המוסד לביטוח לאומי מקבל דיווח על היותכם סטודנטים ישירות מהמוסד האקדמי בו אתם לומדים. אם המידע לא התקבל בביטוח הלאומי באופן אוטומטי יש לשלוח ל"מחלקת ביטוח וגבייה" אישור לימודים המפרט את פרטי התלמיד ואת תקופת הלימודים. חשוב שתדעו שאפילו אם עבדם רק יום אחד במהלך החודש כולו, לא תצטרכו לשלם בעצמכם את דמי הביטוח הלאומי עבור אותו חודש. אגב, סטודנטית שנשואה לתושב ישראל שהוא עובד (שכיר או עצמאי) או ידועה בציבור שלו, פטורה מהתשלום – אבל בכל מצב אחר, כדאי לשלם בזמן דרך פנקס תשלומים שישלח אליכם מהביטוח הלאומי, כדי להימנע מקנסות.

זוג מעיין בחשבונות (אילוסטרציה: Shutterstock)
שימו לב לחוזה|אילוסטרציה: Shutterstock

4. שוכרים דירה? שימו לב לחוזה

עבור סטודנטים רבים, השנה הראשונה באוניברסיטה היא גם הפעם הראשונה בה הם עוברים לדירה שכורה, לבד או עם שותפים. שימו לב שהחוזה שעליו אתם חותמים הוא חוקי. החוק מחייב, למשל, כי המשכיר ייתן לכם את הדירה כשהיא ראויה למגורים, ואי אפשר לקבוע משהו שסותר זאת. כמו כן, המשכיר אינו רשאי לדרוש מכם לשלם על שיפוצים שלא ביקשתם, על דמי ביטוח עבור הדירה או על דמי התיווך שהוא התחייב לשלם למתווך מטעמו. קיימת גם הגבלה על סכום הערבות הכספית (פיקדון כספי או ערבות בנקאית) שהמשכיר יכול לדרוש מכם – והיא הסכום של שליש מתקופת השכירות, או סכום של שלושה חודשי שכירות – הנמוך מבניהם.

כדאי לכם לקרוא ולהכיר היטב את פרטי החוזה, ולבדוק האם הוא מכיל סעיף המאפשר לכם לבטלו באופן חד צדדי, כך שאם תצטרכו לעזוב את הדירה לפני תום החוזה, למשל אם הסמסטר או שנת הלימודים יסתיימו לפני תום תקופת השכירות, תוכלו לעשות זאת. ללא סעיף כזה תהיו נתונים לחסדיו של בעל הדירה, ולא תוכלו לעזוב את הדירה מוקדם יותר ללא הסכמתו.

5. יתכן שאתם זכאים להנחה בארנונה

סטודנטים עשויים להיות זכאים להנחה של עד 80 אחוז בתשלומי הארנונה החודשיים ברשויות מקומיות מסוימות. הנחה שכזו, עשויה לחסוך מאות שקלים בחודש. מטרת ההנחה היא לעזור לאנשים בעלי הכנסה נמוכה, ולפיכך הזכאות להנחה נקבעת בידי הרשות המקומית על פי מבחן הכנסות. אפשר לפנות לרשות המקומית ישירות או להיעזר באגודת הסטודנטים, שלעיתים מסייעת במימוש הזכאות. סטודנטים שגרים עם שותפים, יהיו זכאים להנחה בחלק היחסי שלהם באחזקה בדירה.

הכותב הינו עו"ד שרון הורנשטיין, עורך אתר הזכויות "כל זכות".