לצד בידוד, סגר, עבודה מהבית ושאר שינויים בשגרה שהביא עימו משבר הקורונה גם המוסדות האקדמיים נסגרו ואילצו את כלל הסטודנטים בארץ לעבור ללמידה מקוונת. לצד בידוד, סגר, עבודה מהבית ושאר שינויים בשגרה שהביא עימו משבר הקורונה גם המוסדות האקדמיים נסגרו ואילצו את כלל הסטודנטים בארץ לעבור ללמידה מקוונת. כשהלמידה כולה מתנהלת ברשת, אין מפגשים פנים אל פנים, השיח מקוון וניתן לראות את המרצה בוידאו או צ'אט. המעבר הזה, ללמידה אך ורק דרך המחשב, מחייב את הסטודנטים להערכות מיוחדת, על אחת כמה וכמה כשהלמידה מתנהלת במרחב הביתי בו נמצאים גם שאר בני הבית. לימור הררי ראש תחום חדשנות וטכנולוגיה במכללה האקדמית להוראה גורדון , המקדמת טכנולוגיה בחינוך ומפעילה מעל ל-90 קורסים מקוונים גם בימי שגרה, מסבירה איך להיערך ללמידה מקוונת מיטבית:

איך מתכוננים לשיעור המקוון?

נהלו נכון את הזמן- העזרו ביומן למידה – הלמידה בבית מרחיקה אותנו מהר מאוד מסדר יום מאורגן ואנו נוטים לסטות מן המסגרת. השיעורים אינם כפופים בהכרח ללוח זמנים וניתן לצפות בהקלטת השיעור במועדים מאוחרים יותר. לכן ארגנו לכם סדר יום הכולל את השעות בהם מתקיימים השיעורים החיים, ולו"ז לרשימת המטלות הנדרשות מכם  על פי תאריכים. יצירת יומן למידה ומעקב אחר ביצוע המשימות יהיה מאוד אפקטיבי. אפשר גם להוסיף תזכורת בנייד.

ארגנו אזור למידה ייעודי - אם עוד אין לכם פינה כזו, במיוחד עכשיו, מומלץ לפנות אזור שקט יותר בבית, שכולו נועד ללמידה, בו ימוקם המחשב, האייפד וכל החומר הנדרש ללמידה. סביבת עבודה ייעודית ונעימה, מסייעת תמיד בלמידה ללא קשר אם מקוונת או לא, אבל עכשיו יותר מתמיד היא חשובה. הלמידה המקוונת עלולה ליצור תחושת עומס ולכן סביבת עבודה מאורגנת תסייע למנוע הסחות אפשריות. 

גבר עובד במחשב לבוש בפיג'מה (צילום:  Dusan Petkovic, shutterstock)
עדיף לוותר על הפיג'מה ולשים בצד את הטלפון ושאר מסיחים|צילום: Dusan Petkovic, shutterstock

במהלך השיעור

הפגישה האקדמית- התייחסו ללימוד מרחוק כמו לפגישה אקדמית. זכרו, המרצים רואים אתכם ולכן התארגנו והתלבשו בהתאם. גם אם זה פחות נוח, ונראה מיותר אולי מוטב להותיר את הפיג'מה בארון ולהתלבש, לפחות, בחולצה ייצוגית.

התנהלו בתוך השיעור- השיעור המקוון אינו סרטון יו טיוב. הוא מחייב אינטראקציה עם המרצה ודורש את נוכחותכם הפעילה במקום האזנה פאסיבית. לשם כך חשוב להשתתף בשיח המקוון ולהגיב בפורומים תוך הבאת סימוכין.  כמו כן, מומלץ לסכם את הנאמר,  כדאי לרשום הערות חשובות ואף לציין באיזו דקה במהלך הרצאה נאמר דבר חשוב כדי שתוכלו לחזור אליו בהמשך. 
הסחות דעת- נדמה שכולנו מולטי טאסקינג, ויש לנו היכולת לריבוי משימות, אך זה לא מדויק. כל התראה של ווטסאפ מסיחה את הדעת. לכן מומלץ לסגור את כל המדיות החברתיות במהלך הלמידה, להשתיק את הטלפון ולהניח אותו בצד.  

לימור הררי (צילום: המכללה האקדמית גורדון, יח
לימור הררי, ראש מחלקת חדשנות וטכנולוגיה האקדמית גורדון|צילום: המכללה האקדמית גורדון, יח"צ

לאחר השיעור

המשימות בין השיעורים- קראו את סילבוס הקורס והנחיות הלמידה היטב, הדפיסו את לוחות הזמנים של הקורס ובצעו את המשימות רק לאחר שהבנתם אותן לחלוטין. אתם יכולים להיעזר בסטודנטים נוספים לעבודה משותפת ולבסס שגרת עבודה משותפת ויעילה מרחוק בקבוצות למידה. ישנן גם טכנולוגיות אשר יכולות לסייע בעבודת צוות כזו, כמו שיחות ועידה או אפליקציות כמו זום, webex ועוד.

הזהרו מזללני הזמן- לאנשים רבים יש נטייה להישאב לפעילות שולית, "סתמית", לשקוע בה ולגלות פתאום שהזמן "ברח להם מבין הידיים", למשל: פעילות ברשתות חברתיות, שיחות טלפון, משחק בנייד, צפייה בטלוויזיה. בלמידה מקוונת זלילת הזמן גוברת כיון שעובדים בסביבת הweb ועשרות לשוניות פתוחות בפנינו. אתרו את זללני הזמן שלכם ונסו לפתח נורות אזהרה שמסייעות לכם להימנע מלהישאב אליהם. 

תיעדוף מונע שריפות מיותרות- רבים נוטים לפעול ככבאים. המשימה שיש להגישה ראשונה היא זו שתטופל ובדרך כלל ברגע האחרון. ארגון יעיל של הזמן ותעדוף משימות על פי מידת ההשקעה בהן תוביל ללמידה אפקטיבית ולא תצטרכו לעסוק בכיבוי שריפות. זכרו המרצים רוצים שתצליחו בדיוק כמו שאתם רוצים להצליח. התקופה הזו אינה פשוטה אבל אם נאמץ את כללי הלמידה מרחוק נוכל כולנו להתקדם לעבר הלמידה במאה ה-21, שמשלבת למידה מרחוק לצד הלמידה הפרונטאלית, גם בתקופות שגרתיות.