המכללה האקדמית חמדת שוכנת במועצה האזורית שדות הנגב ומכשירה את דור העתיד של נשות ואנשי החינוך. באקדמית חמדת מציעים את כל מסלולי הלימוד המוכרים הכוללים לימודי תואר ראשון ושני בחינוך וכן הסבת אקדמאים, השתלמויות ולימודי חוץ מעשירים. אך חמדת בולטת בעיקר בזכות משנת חוסן ייחודית, אותה פיתח הסגל האקדמי של המכללה בשנים האחרונות במכון לפדגוגיה של חוסן אותו היא מפעילה. משנה זו היא תפיסה רעיונית מקצועית, אך בד בבד גם תפיסה ערכית, המבקשת להטמיע בסטודנטיות ובסטודנטים של המכללה את תפקידם החשוב כאלו אשר אמונים על החוסן עבור תלמידיהם בהווה ובעתיד.

"משנת החוסן שלנו היא רעיון שצמח לפני חמש שנים, מתוך ההקשר והזיקה למקום בו ממוקמת המכללה" מספר פרופסור חיים שקד, נשיא המכללה ומרחיב "עם זאת, החוסן לא ממוקד רק במצב הבטחוני בעוטף עזה. הוא הרבה יותר רחב מכך. לפני חמש שנים פרצה הקורונה, ובאותו זמן ראינו שהחוסן הוא דבר הכרחי ומאוד נצרך גם מעבר להקשרים הביטחוניים. הבנו שילדות וילדים צריכים לקבל חוסן מהמורות ומהמורים שלהם כדי שינועו קדימה כל העת, יאמינו ויציבו מטרות לעצמם. כאמור, בסיס משנת החוסן שלנו אכן צמח כתולדה מהמיקום שלנו, אבל החוסן נחוץ לכל אחד, בכל מקום ובכל זמן".

משנת החוסן על פי האקדמית חמדת

באקדמית חמדת מאמינים כי למערכת החינוך בכלל ולמורים ולמורות בפרט יש תפקיד משמעותי בביסוס החוסן של התלמידות והתלמידים בבתי הספר ובגנים.

"אנחנו מכשירים את הסטודנטים והסטודנטיות שלנו להיות אנשי ונשות חינוך שיודעים לקחת אחריות על החוסן של התלמידים שלהם" מספר פרופ' שקד ומדגיש כי "הם מחוייבים לתפקיד הזה ויוצאים משערי המכללה עם כל הידע הדרוש כיצד לעשות זאת. יש כאן כוונה והבנה אמיתית מצדם שזהו תפקידם. מנגד, תפקידנו הוא לספק להם ארגז כלים רחב ומגוון כדי שיידעו הלכה למעשה כיצד לטפח חוסן בקרב תלמידיהם".

את משנת החוסן הייחודית מפתחים במכללת חמדה מבחינה מחקרית, לצד פיתוח כלים פדגוגיים, כלים פרקטיים וכלים תיאורטיים.

עוד מרחיב פרופ' שקד ואומר כי "יש לנו קורסי פדגוגיה ספציפיים בנושא חוסן עבור הסטודנטיות והסטודנטים שלנו. חלק מהקורסים שלנו הם קורסי אונליין מרובי משתתפים שזוכים להמון הערכה ואף פתוחים לקהל הרחב. לצד זאת, ישנם קורסים שמתקיימים בתוך המכללה. האפיק השני בו מוטמע החוסן הוא בכל הקורסים הדיסציפלינריים של המכללה: ספרות, מקרא, מתמטיקה, אנגלית ועוד. תוך כדי שהסטודנטים מתנסים ולומדים בקורסים השונים, הם מקיימים תכניות לביסוס החוסן של התלמידים שלהם".

לצד הקורסים הרבים שביניהם מחבר קו החוסן הייחודי של המכללה, מדגישה האקדמית חמדת את חשיבות הנושא בדרכים נוספות. כך למשל, בטקס הענקת התארים השנתי, מעניקה המכללה לאישים נבחרים תואר לשם כבוד בסימן פדגוגיה של חוסן.

"אלו אנשים שהם מופת ודוגמה בחייהם האישיים המלמדים כיצד להפגין חוסן אמיתי" אומר פרופ' שקד ומרחיב "השנה נעניק את התואר  לאיריס חיים ודדי שימחי. שניהם שכלו את בניהם בשנה האחרונה בעקבות האירועים המטלטלים שעברנו, אך את הטרגדיה הנוראה שפקדה אותם, הם הפכו לכוח שמניע אותם בעשייה למען החברה בישראל. הם לקחו משבר קשה וכואב והפכו אותו למוטיבציה אישית לתרומה לחברה, חיזוק והעמקת האחדות והחוסן בישראל. לאורך השנים הוענקו תארים דומים לדורון אלמוג, לאביגדור קהלני, ולמירי וחיים ארנטל, מייסדי ארגון זכרון מנחם. בראייה שלנו, חוסן קשור לא רק לאירועים בטחוניים קשים ולשכול ולכן גם חברי להקת שלווה קיבלו את אות החוסן, על שפרצו את הציפיות שנתוני הפתיחה שלהם הציבו להם".

מכללת חמדת - 2 (צילום: באדיבות מכללת חמדת)
צילום: באדיבות מכללת חמדת

את משנת החוסן הייחודית שלה מפיצה המכללה ברחבי הארץ. "לצד לימודי החוסן במכללה, אנחנו מקיימים תהליכי חוסן בתוך מערכת החינוך ברשויות שונות, כמו קרית גת, אשקלון ונתיבות" מספר פרופ' שקד על הרחבת פעילותה של מכללת חמדה מחוץ לשעריה והטמעת התפיסה הערכית אותה פיתחה באפיקים נוספים.

 "דרך המכון לפדגוגיה של חוסן אנו מקיימים תהליכי לימוד חוסן עבור מפקחים, מנהלים, ומורים. אנו מטמיעים את רעיון החוסן כלפי פנים בסטודנטים ובסטודנטיות שלנו וכן כלפי חוץ, עבור כלל השותפים במערכת החינוך. בעקבות כך, לשמחתי, משנת החוסן זוכה לתשומת לב גוברת והולכת ברשויות שונות, רשתות חינוכיות, מפגשי מפקח ומנהליו, ועוד".

הצורך הגובר בחוסן לאחר השבעה באוקטובר

בשיחה עימו, מעלה פרופסור שקד את שמו של ביפין ג'ושי, סטודנט המכללה אשר הגיע מנפאל לישראל כחלק מתכנית לימודים מטעם המכללה המיועדת לסטודנטים ממדינות אסיה. ג'ושי נחטף על ידי מחבלי הנוח'בה בשבעה באוקטובר, ופרופסור שקד חש חובה מיוחדת לספר על המקרה שלו. "בכל שנה מגיעים אלינו 200 סטודנטים ממדינות אסיה ללימודים בתכנית הנקראת 'משתלמים בחקלאות'. הסטודנטים הללו משלבים לימודים עם עבודה ביישובי האיזור. בשבעה באוקטובר, 17 סטודנטים נפאלים של המכללה התגוררו בקיבוץ עלומים, לשם הגיעו מחבלי החמאס. הסטודנטים נכנסו למיגונית בעקבות האזעקות, אך המחבלים השליכו לתוכה רימונים ולאחר מכן גם ירו. עשרה מהסטודנטים שלנו נרצחו באותו יום, ארבעה נפצעו באורח קשה, וביפין נחטף. לפני כשבועיים נסעתי במיוחד לנפאל כדי להיפגש עם משפחתו ועם משפחות החללים. הייתי הראשון שהגיע מישראל כדי לפגוש אותם" מסכם פרופסור שקד.

עתה, כך מציין פרופסור שקד, החיים באזור שדות הנגב חזרו למסלולם ואיתם השקט והשלווה. "לשמחתנו השקט חזר לאזור ונדיר לשמוע כאן אזעקות" אומר פרופ' שקד ומוסיף "בעקבות השבעה באוקטובר הצורך בחוסן במערכת החינוך גבר ויש המון תלמידות ותלמידים הזקוקים לחיזוק תחושת הביטחון". פרופ' שקד מציין כי "הגישה המסורתית גורסת שחוסן הוא נושא השמור למטפלים רגשיים. מנגד, התפיסה שלנו גורסת שגם אנשי החינוך יכולים וצריכים לתרום בכל הנוגע לנושא החוסן. המטרה שלנו היא להפוך את המורים והמורות לסוכני החוסן הראשונים, טרם הפגישה עם המטפל או הפסיכולוג".

מטרת העל של מכללת חמדת היא הכשרת אנשי חינוך, כל אחד בתחומו, להיות סוכני החוסן הראשונים שיידעו כיצד להעניק לתלמיד את תחושת המסוגלות והאמונה בעצמו. "כל מי שמזדהה עם הרעיון או התפיסה זו, מוזמן להגיע אלינו. זה המקום ללמוד ולהעמיק את ההיכרות עם עקרונות חוסן וכיצד מיישמים אותו במערכת החינוך" מסכם פרופ' שקד.

להשארת פרטים >> היכנסו