השקעה בחינוך בגיל הרך היא מנוע צמיחה לחיים

"בשנים האחרונות, הבנו שיש לנו תפקיד סופר מרכזי כנשות חינוך בשטח; עם הילדים ומול ההורים. אם אני רוצה להכשיר אשת מקצוע שתהיה מומחית לגיל הרך בכל דבר ועניין היא צריכה להיות מומחית גם בשעות משבר וחירום כי אנחנו שם. זה קורה כאן ועכשיו, זו מציאות חיינו", אומרת דר' הילה שנהב, ראש התוכנית לחינוך בגיל הרך ב"סמינר הקיבוצים".

מכללת "סמינר הקיבוצים" בשיתוף ארגון Early Starters International, המתמחה בבניית מרחבים בטוחים לגיל הרך באיזורי משבר ומלחמה בעולם, יצרה אשכול ייחודי להתמודדות בחירום המשתלב בתוכניות הלימוד לתואר ראשון לגיל הרך. האשכול מתמקד בנגיעה בטראומה, יצירת דיאלוג ובניית קשר בטוח מבוגר-ילד, כמו גם בזהות האישית והמקצועית של הגננת בזמני מלחמה ומשברים. באשכול יילמדו קורסים בנושאי: טראומה וחוסן, מרחבים בטוחים, החלמה, עבודה עם הורים וקהילות בצל משבר וקורסים מותאמים נוספים שנבנו לטובת התוכנית.

ילדים בגן (צילום: Shutterstock)
ילדים בגן|צילום: Shutterstock

"המטרה הייתה לחזק את החיבור עם השטח", משתפת דר' שנהב. "לקחנו את זה עוד צעד אחד קדימה והרחבנו את מעגלי ההתנסות של הגננות בשטח, על מנת להבין יותר לעומק מה קורה בגיל הרך בייחוד בתקופה הזו. אם בעבר היה עיצוב הגנים בהתאם להתפתחות הילד. הרי שהתקופה הנוכחית טורפת את קלפי ההתפתחות השגרתית ומשנה את כל תמונת המצב".

מרחבים בטוחים – לא מה שחשבתם!

כחלק מתוכנית הלימוד, נערכים סיורים במרחבים בטוחים שהקים ארגון Early Starters International בארץ. באחד המרחבים בדרום, נחשפו סטודנטיות שנה א'  לצרכים החדשים שעולים מהשטח בין השאר, דרך סיפורים שעלו. אחת הגננות שיתפה שבמהלך טיול עם ילדי הגן הם נתקלו בחילזון שיצא לאחר הגשם. אחד הילדים היה מוטרד מהשאלה מה עושה החילזון כשיש אזעקה? כי הוא הולך ממש לאט.

ילדה עצובה יושבת על מדרגות (אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock)
אילוסטרציה: By Dafna A.meron, shutterstock

"ניתן לספק לילד תשובות ברמות שונות שכביכול יתנו לו מענה, אולם הדגש אצלנו בתוכנית הוא על בניית החוסן האישי שלו להתמודדות במצבי לחץ ומשבר עתידיים". מספרת דר' שנהב, "העבודה עם הילד היא בין השאר דרך האמפטיה לחילזון וההבנה מה הוא צריך? מה יהיה לו טוב? והאם הקונכייה שבתוכה הוא נמצא מספיקה כמרחב מוגן או שנדרשים אלמנטים נוספים במרחב על מנת להרגיש מוגן".

חשוב להבין שהמרחב הבטוח אינו מסגרת רגילה של גן. מדובר בכמות קטנה יותר של ילדים המגיעים למרחב יחד עם הוריהם לפרק זמן שמתאים ונכון להם, כך שיש תנועה של אנשים במרחב. ההסתכלות על המתרחש מתבצעת דרך משקפיים חינוכיות. גם למשל במהלך פעילות יצירה התהליך שעובר הילד הוא רק חלק מכלל מטרות המרחב.

מטרה נוספת וחשובה הינה לרתום גם את ההורה שנמצא שם לפעילות משותפת עם הילד, לתווך להורה איך להיות עם הילד בזמן הזה ולתת לו כלים מעשיים. כל זה מונח על כתפיה של "הגננת החדשה" שמביאה איתה הרבה מודלינג למרחב: לימוד תוך כדי עשייה, הדיאלוג מול הילדים והשפה בה משתמשים.

להעביר את זה הלאה

ילד בגיל הרך שעדיין נמצא בטראומה וחייו לא חזרו למסלולם, נדרש לעזרה כדי למצוא מחדש את מקומות החוסן שלו. התוכנית בונה את החוסן לגננות מתוך הבנה שהחוסן מתחיל מבפנים ובמטרה ליצור להן חוויה שיעבירו אותה הלאה.

הלימוד בתוכנית הוא בין השאר באמצעות יצירת חוויה אישית דרך כלים וסדנאות כמו תיאטרון בהן הסטודנטיות מתנסות בבניית מרחבים בטוחים לעצמן.

גן ילדים (אילוסטרציה: By Lordn, shutterstock)
גן ילדים|אילוסטרציה: By Lordn, shutterstock

"הסטודנטיות שלנו חוות על בשרן דרך שיטות הלימוד את המיומנויות שהן יקנו בהמשך לילדים. לא רוצה לתת להם ספר וחוברת הדרכה אלא רוצה שממש יחוו את החינוך דרך צפייה בילדים ועבודה עם ילדים ודיבור עם ילדים. אני מצמיחה אותן לתפקיד לא מצניחה אותן. החשיבה מחוץ לקופסא, היכולת לפתור בעיות החוויה האישית תעזור להן להעביר את זה הלאה לילדים בצורה מיטבית. יש כאן בעצם שינוי של התפיסה הלימודית והתגמשות לתקופה". משתפת דר' שנהב. "מבין הסטודנטיות יש במכללה גם נשים מפונות, כאלה שחוו אובדנים ומילואימניקיות שנאלצו להיעדר ימים רבים מספסל הלימודים. המכללה רואה כל אחת ואחת מהסטודנטיות ונותנת להן מענה אישי ותומך המותאם לצרכיהן", מדגישה דר' שנהב.

גן ילדים. אילוסטרציה (צילום: ShutterStock)
גן ילדים. אילוסטרציה|צילום: ShutterStock

תואר ראשון בחינוך לגיל הרך עם התמחות במצבי חירום ומשבר

"התוכנית מושתתת על אותן תיאוריות חינוכיות והתפתחותיות מוכרות. אנחנו לא ממציאים את החינוך אלא מנגישים לשטח יכולות התמודדות עם מצבי משבר ומלחמה באמצעות כלים מעולמות החינוך. התוכנית מקנה ידע וכלים פרקטיים לקידום ילדים בגיל הרך, לבניית חוסן אישי ויכולות התמודדות עם מצבי משבר ואי ודאות. תוכנית שמתאימה לכל מי שחשוב לו להבין יותר לעומק מה עובר על הילדים שלנו" מסבירה דר' שנהב.

התוכנית מציעה תואר ראשון בחינוך B.ED בצירוף תעודת הוראה, בחינוך לגיל הרך או בחינוך מיוחד לגיל הרך. התוכנית מקנה תעודת התמחות משותפת לסמינר הקיבוצים ולארגון Early Starters International עם התמחות באשכול התמודדות עם מצבי חירום ומשבר ובחינוך מודע טראומה.

גן ילדים (צילום: Shutterstock)
גן ילדים|צילום: Shutterstock

משך התוכנית: ארבע שנות לימוד, כולל סטאז' בשנה הרביעית עם הכנה לרישיון הוראה ממשרד החינוך.

אפשרות למלגות חדשות לשכר לימוד והלוואה מותנית לכל הנתיבים: מלגות שכר לימוד מטעם מפעל הפיס, כנד מכסת שעות מעורבות חברתית והלוואה מותנית מטעם משרד החינוך. כל הקריטריונים למלגות ייקבעו על ידי משרד החינוך בסמוך לפתיחת שנה"ל.

"באמת יש פה עניין של לשנות עולמות. להפוך את העולם לטוב יותר ולבטוח יותר לילדים. כל תקופה עם האתגרים שלה מחייבת אותנו לגלות גמישות ויצירתיות ולפתח את הכלים המיטביים שיאפשרו לגננות למלא את תפקידן בצורה שתבטיח בניית חוסן אישי ויכולות עתידיות לילדינו. בתקווה שהשנים הבאות יביאו איתן אפשרויות לצמוח גם מהטוב והרבה ממנו". מסכמת דר' שנהב.