בזמן שבחברות שונות עדיין מספקים רכבי חברה והטבות חנייה לעובדים, יש יותר ויותר מקומות עבודה שמעודדים את עובדיהן לוותר על הרכב ומציעות אלטרנטיבות חלופיות שהן כבר הרבה מעבר להסעות או שאטלים שהכרנו בעבר. קונספט שמטיב עם החברה והעובדים, וכנראה שגם לכדור הארץ הוא עושה רק טוב.

מפדלים כל הדרך לעבודה

הג'ירו ד-איטליה אמנם כבר מאחורינו, אבל הוויב סביב הרכיבה על אופניים ממשיך בישראל ולא פסח גם על מעסיקים וחברות שונות שהחליטו לאמץ הטרנד הירוק. בין החברות ששותפות למגמה ניתן למצוא את IBM, צ'ק פוינט, מזקקת הוויסקי מילק אנד האני, E-bay ישראל, אמדוקס ישראל ועוד. החברות מספקות לעובדים את כל הדרוש כדי לפדל בראש שקט: החל מקומת חניה ייעודית לאופניים, דרך מקלחות ותאי אחסון מיוחדים, ביגוד רכיבה מתאים וכלה בציוד חליפי כמו משאבות, גלגלים, ערכות שימון וכו'.

"יש הרבה יתרונות לרכיבה באופניים למקום העבודה, גם לעובד וגם לחברה", אומר יותם אביזוהר, מנכ"ל "ישראל בשביל האופניים" – עמותה המקדמת תרבות רכיבה על אופניים בישראל, "העובד חוסך את העמידה בפקקים ואת חיפוש החנייה ונהנה מפעילות גופנית בדרך לעבודה שמאזנת את שעות הישיבה במשרד או הרביצה בבית. החברה לעומת זאת חוסכת את עלויות הרכב והחניה, מרוויחה עובדים בריאים, פרודוקטיבים ומאושרים יותר".

גם באמדוקס ישראל החליטו להצטרף למגמה, כך מספרת גלית פלח-סטניצקי, מנהלת תפעול ולוגיסטיקה באמדוקס ישראל: "אנחנו משקיעים רבות בפתרונות לקידום בריאות העובדים ושמירה על הסביבה. כחלק מכך, יש לנו מספר תכניות שנועדו לעודד הגעה לעבודה באמצעים שאינם רכבים - כמו למשל מתחמי אופניים הכוללים מקלחות ולוקרים, עמדות טעינה לאופניים חשמליים וקומפרסורים לניפוח גלגלים. את המתחם הראשון פתחנו כבר לפני 10 שנים, ולפני כשנה פתחנו את השני עקב הביקוש הגדל. לא רק שיש בכך כדי להקטין את כמות הרכבים על הכבישים ואת זיהום האוויר, זה גם מעודד פעילות ספורטיבית, כלכלה שיתופית והיכרות בין עובדים הנוסעים יחד".

הגעת בתחבורה ציבורית? קבל בונוס

הסטרטאפ Optibus (אופטיבוס), המפתח פתרונות טכנולוגיים לתחבורה ציבורית חכמה, עבר לתל אביב ממש לאחרונה וכחלק מהמעבר החליטה החברה לצאת במבצע לעובדים לפיו "כל עובד שיגיע בתחבורה ציבורית לעבודה לפחות 4 פעמים בשבוע, יקבל מהחברה לבחירתו קורקינט חשמלי, אופניים חשמליים או הוברבורד". שבועיים בלבד חלפו מאז תחילת המבצע ורוב העובדים בחרו בקורקינט, בעוד רק בודדים בחרו באופניים חשמליים. יתרה מכך - החברה מחזיקה בבניין רק 4 חניות עבור כל 30 העובדים. "כחברה העובדת עבור התחבורה הציבורית, ראינו לנכון לפתוח במבצע המעודד עובדים לעבור לתחבורה ציבורית", מסכם מנכ"ל החברה עמוס חג'ג', שבעצמו מהווה דוגמה לעובדיו ומגיע לעבודה בתחבורה ציבורית.

אופטיבוס (צילום: אופטיבוס)
העובדים ב-Optibus קיבלו קורקינט חשמלי על חשבון החברה|צילום: אופטיבוס

את אפליקציית Gett אין צורך שנכיר לכם; היא מופיעה לרובנו בין שלל היישומים בסמארטפון ועוזרת לנו להשיג מונית בקלות. אלא שלאחרונה השיקה החברה את שירות Gett Together – שירות תחבורה שיתופי לחברות, מתוך האמונה שצמצום נוכחות כלי רכב פרטיים בכביש יוביל להפחתת הפקקים וכתוצאה מכך הפחתת העומס וזיהום האוויר.

אז איך זה בדיוק עובד? הטכנולוגיה מחברת בין הנוסע לנהג הרכב המתאים ביותר עבורו. השירות כולל איסוף תוך פחות מ-5 דקות, שריון מקום ברכב ומעקב אחר הנהג בזמן אמת. כיום פועלים שני קווים באזור המרכז, כאשר בכל קו נוסעים כ-500 איש ביום.

 

"כיום חברות גדולות ומרכזי עסקים סובלים מפתרונות תחבורה מועטים ועובדים רבים בוחרים להגיע למקום העבודה ברכבם הפרטי, דבר המביא להוצאות חניה גבוהות עבור המעסיק וכמובן מחריף את בעיית הפקקים. כתוצאה מכך, חברות רבות מחפשות פתרונות שונים עבור העובדים על מנת לחסוך עלויות ולשפר את איכות חייהם". מספרת קרן פנן, סמנכ"ל מוצרים חדשים ב-Gett , "במקביל, ישנה מגמה גוברת בהכרת חשיבות נגישות מקום העבודה שהינה הגורם השני בחשיבותו (לאחר שכר) בבחירת מקום עבודה".

בין החברות השונות שהחליטו להשתמש בשירות החדש ניתן למצוא את מלאנוקס, לאומי קארד, אסותא ועוד. ומה הן אומרות על זה? חמי שמיר, ראש אגף לוגיסטיקה ורכש באסותא מרכזים רפואיים מספר: "ההחלטה לעודד את עובדי בית החולים להגיע בתחבורה ציבורית נבעה מתוך רצון לקצר להם את משך הנסיעה לעבודה, לחסוך להם את העמידה המתישה בפקקים ובמקביל גם לפנות מקומות חניה בבית החולים למען מטופלים. כל עובד שמצטרף לשירות מקבל מידי חודש תמריץ בגובה כמה מאות שקלים, מימון של שירות ההסעות וכמובן החזר הוצאות נסיעה בתחבורה הציבורית על פי חוק. המיזם הושק לפני חודשיים בלבד, ובאופן לא מפתיע כבר הצטרפו אליו עשרות עובדים".