זה לא סוד שחינוך הוא סוגייה בוערת בכל מדינה מערבית, ובהחלט בישראל, ואחת הבעיות העיקריות בתחום הוא שעבודות ההוראה לא מספיק מתגמלות. בקרן טראמפ, שנוסדה ב-2011 בכדי לסייע למערכת החינוך בישראל לבלום את ההידרדרות במצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר העל-יסודיים, מעניקה בכל שנה את ״פרס טראמפ להוראה איכותית״ בתחומי הלימוד האלה. שתיים מהמועמדות המובילות לזכייה בפרס, שיוענק השנה למורים בחטיבת הביניים מתחומי המתמטיקה והמדעים, הן מג'דולין חיזראן מירכא וריטה טריפונוב מקיבוץ צרעה, שתיהן בעלות סגנון לימוד ייחודי וסיפור חיים מיוחד לא פחות.

כשמג׳דולין חיזראן, מורה למתמטיקה מזה 18 שנה בחטיבת הביניים ב׳ בירכא, זכתה בשנה שעברה במלגת פולברייט למורים מצטיינים וטסה במסגרתה לחמישה חודשים של לימודים בארה״ב, האנשים שמסביבה הרימו גבה. ״אני מגיעה מהחברה הדרוזית, זו חברה מסורתית, והיה להם קשה לקבל את זה שאני יוצאת החוצה ומשאירה שלוש בנות מאחוריי״, חיזראן מספרת. ״אבל אנחנו חיים במדינה פלורליסטית ומגוונת, ואנחנו מתמודדים עם חברות אחרות, עם אתגרים והזדמנויות, עם מציאות שמשתנה, זה הזמן להיות קשוב ופתוח. להביא את כל החידושים, לא להישאר בקיבעון. אין לנו הרבה מורים שחשופים לשיטות חדשות, וחשוב להביא אותן, לחדש בשיטות ההוראה. העולם משתנה, אי אפשר להישאר מאחור״.

ניכר שחיזראן אוהבת לפרוץ גבולות בחיים האישיים וגם המקצועיים שלה, והגישה הזאת, של המבט לעבר העתיד, היא רק סיבה אחת שחיזראן זכתה להיות אחת הפיינליסטיות עבור ״פרס טראמפ להוראה איכותית״ במקצועות המדעים והמתמטיקה. לא רק שהיא הייתה צריכה לפרוץ בעצמה את הגבולות והתפיסות של החברה הדרוזית, בה נשים רבות כלל לא עובדות, היא גם מנסה לשנות לחלוטין את הגישה כלפי מקצוע המתמטיקה. מתמטיקה עבורה היא לא מספרים ומשוואות, אלא ארגז כלים שרלוונטי לכל מיני סיטואציות בחיים. ״אם נשכיל להטמיע את הפילוסופיה והבסיס המתמטי הלוגי, הילדים יכולים להמשיך ללמוד מזה כל החיים״, היא אומרת. ״המתמטיקה לא נולדה בשביל חישובים שמחשבון יכול לעשות, יש בה יותר עומק״. דרך הגישה הזאת, חיזראן מנסה להפחית את החששות שחלק מהתלמידים באים איתם מראש למתמטיקה. היא מאמינה בהצבת יעדים אינדיבידואליים ובכך שכלים שעוזרים להמשיך וללמוד בעתיד חשובים יותר מהחומר הקונקרטי.

חיזראן עובדת בשיטת הקבוצות, שמאפשרת לה להקדיש זמן להסתובבות בכיתה ומלמדת את הילדים אחריות אישית וערבות הדדית, והיא גם מיישמת שיטות הוראה שלמדה בארה״ב, לשם נסעה לחמישה חודשים במסגרת זכייה במלגת פולברייט למורים מצטיינים. למשל - התקדמות איטית ברמת החומר הנלמד, כך שהתלמידים מתקדמים ומשתפרים, אבל מבלי לשים לב שדרגת הקושי עולה. היא גם מאמינה שצריך לצפות להרבה מהתלמידים ולשתף אותם בציפיות הגבוהות, לא באופן שמלחיץ אותם אלא להיפך, כזה שמחזק את הדימוי העצמי שלהם.

ההבדל בין הצטיינות למצויינות

פיינליסטית נוספת ומרשימה היא ריטה טריפונוב, שמלמדת מתמטיקה בביה״ס הר טוב בקיבוץ צרעה מזה 20 שנה. ״תמיד הייתי בטוחה שאני הולכת להיות מורה, גם בתור ילדה״, מספרת טריפונוב, שעלתה לארץ מרוסיה בגיל 22, בשנות התשעים. כמו עולים רבים, היא החלה לעבוד בעבודות מזדמנות שלא דורשות הרבה ידע בשפה, אבל מהר מאוד ניגשה להגשים את החלום, סיימה תואר ראשון ושני בהוראת מתמטיקה בהצטיינות יתרה, ומיד אחרי התואר הראשון התחילה לעבוד בהר טוב.

כמו חיזראן, גם טריפונוב הגיעה לרשימה הסופית של המועמדים לפרס של קרן טראמפ בגלל גישות הוראה מתקדמות וחדשניות, ששמות את התלמיד במרכז. ״אני מלמדת להבחין בין הצטיינות, שהיא ההשוואה שלי מול אחרים, לבין מצוינות, שהיא אני מול עצמי״, מספרת ריטה. את הכיתות שלה בבי״ס הר טוב בקיבוץ צרעה אפשר לזהות מרחוק, וקשה להאמין - הם לא יושבים במקום, אלא זזים, צוחקים ומנהלים שיחות עירניות אחד עם השני. היא מלמדת מתמטיקה כבר שני עשורים, ומצאה דרך להפוך את התלמידים לערבים אחד עבור השני, ועבור עצמם.

ריטה טריפונוב  (צילום: גבריאל ואגון)
"צריך לתת לילדים אחריות", טריפונוב|צילום: גבריאל ואגון

״בכיתה שלי הילדים יושבים בקבוצות, בשולחנות עגולים, ומסביבם לוחות שהם יכולים לעבוד עליהם״, היא מסבירה. ״אני מלמדת בצורת שאילת שאלות, אבל הם צריכים להגיע לפתרון בעצמם. הם מתחלקים איך שהם רוצים, עובדים ליד השולחן או ליד לוח וגם מדברים בין קבוצה לקבוצה, ומנסים להגיע יחד לפתרון. רק אם אף אחד מהם לא מצליח לפתור את התרגיל - אז הם באים אלי״.

הגישה הזאת, היא אומרת, דורשת מהמורים לשחרר מהשליטה שלהם: ״זה הקושי שלה, אבל צריך לתת לילדים אחריות ולהאמין בהם שהם מסוגלים לעמוד בה״. במקרה שלה - זה עובד. מי שמפספס שיעור או שניים בגלל מחלה או שמתקשה בנושא מסוים, סומך על חבריו לכיתה להשלים עבורו את החומר או לעזור ללמוד נושא חדש בכיתה, מה שמפנה לריטה את הזמן להסתובב בין התלמידים, לתת תשומת לב אישית למי שזקוק לה ולדעת איפה כל תלמיד עומד בכל רגע נתון. אפשר לומר שהיא יוצרת בכיתות שלה מעין קהילה לימודית קטנה, והתלמידים, היא מספרת, נהנים מתחושת האחריות והעצמאות, ומחזירים לה אהבה והוקרת תודה.

זרקור על הוראה איכותית

קרן טראמפ, שנוסדה ב-2011 בכדי לסייע למערכת החינוך בישראל לבלום את ההידרדרות במצוינות בלימודי המתמטיקה והמדעים בבתי הספר העל-יסודיים, מעניקה בכל שנה את ״פרס טראמפ להוראה איכותית״ בתחומי המדעים והמתמטיקה. הפרס יוענק השנה בפעם השביעית במעמד שר החינוך ונשיא המדינה או ראש הממשלה, ואין שני לו בהיקף וביוקרה - המענק שמקבל או מקבלת המורה הזוכה הוא של 100 אלף ש״ח.

מבין 600 מורים ומורות שמלמדים בתחומי המדעים והמתמטיקה ברחבי הארץ, נבחרו השנה 5 פיינליסטיות לקבלת הפרס, כולן נשים. מלבד חיזראן וטריפונוב, נמצאות ברשימה עינת בן אליהו מאולפנת חן במדבר בבאר שבע, זיוה אלוש מאורט ע״ש נעמי שמר בגן יבנה, ומעיין סבן כהן מתיכון מקיף מרחבים שבנגב. מטרת הפרס היא להציג מופת של הוראה איכותית ובכך לתרום לחיזוק הביטחון, ההערכה והאמון שרוכש הציבור למוריו. ועדת מומחים בחרה את הזוכות על פי אמות מידה להוראה איכותית שפותחו בשנים האחרונות במדינות שונות בעולם.

״שנות החטיבה הן קריטיות להשכלתם ולעיצוב אופיים וערכיהם של תלמידי ישראל, ומורות ומורי חטיבות הביניים הם מרכיב מכריע בתהליך״, אומר קובי שוורצבורד, יו"ר ועדת הפרס וזוכה פרס טראמפ לשנת 2013. ״באפשרותם לא רק לסייע לתלמידים להבין את נושאי הלימוד, אלא גם להעניק להם את היכולת להתלהב, לגלות סקרנות ולהעמיק ולחקור בנושאים שמעניינים אותם. כלים אלו ישמשו את התלמידים גם בחייהם הבוגרים. באמצעות ׳פרס טראמפ׳, אנחנו רוצים לכבד ולשים זרקור על מורות ומורי חטיבות הביניים שלקחו על עצמם ליישם הוראה איכותית ויוצאת דופן, ולהציג את פועלם כמודל למורים נוספים״.