אי פעם חשבתם מה הייתם עושים אחרי אקזיט של חברת סטארט אפ מצליחה בבעלותכם? יש כאלו שבמקום לדמיין קוקוס ומיטת שיזוף על החוף במלדיביים, בחרו להתחיל את כל הדרך מהתחלה, ויותר מפעם אחת. הכירו את היזמים הסדרתיים:

מסלול היזמות של לירי הלפרין סגל התחיל כבר בכיתה ג׳, כאשר ניצלה את הפוטנציאל העסקי הטמון בחופש הגדול והקימה קייטנה לילדי השכונה. "גדלתי בבית של הורים עצמאיים ככה שתמיד ידעתי שכשאהיה גדולה אקים עסק משל עצמי" היא מספרת.

בגיל 23 אחרי שסיימה את התואר ובמקביל לעבודתה בתחום התקשורת, חיפשה לירי כיוונים חדשים וזיהתה את טרנד ה-DIY. "אני לא חובבת יצירה, אבל ראיתי פוטנציאל עסקי והקמתי אתר תוכן בשם ׳דילירי׳ שבתוך זמן קצר גיבש קהילה שהלכה וגדלה, ונבחר לאחד מאתרי הצרכנות המובילים באותה השנה" אומרת לירי. "אנשים היו צופים בסרטונים אבל המחשבה על קניית החומרים הייתה מייאשת אותם, אז ייצרתי ערכות חומרים מוכנות לכל סרטון".

בשלב מסוים, החליטה לירי להמשיך ליעד המקצועי הבא. "ידעתי שאני רוצה להקים עוד סטארט-אפ כי הרגשתי שלמדתי הרבה". הרעיון למיזם הבא שלה עלה משיחת טלפון מתסכלת עם סוכן הביטוח ״ניסיתי לעשות ביטוח תכולה לדירה דרך סוכן ביטוח ולאורך כל השיחה ביננו לא הפסקתי לחשוב איך טכנולוגיה יכולה לייעל משמעותית את העבודה". את המחשבה הזו היא תרגמה לעשיה והקימה את LeO, פלטפורמת שיחה חכמה (צ'אטבוט) מבוססת טכנולוגיה ייחודית של הבנת כוונת הלקוח בשיחה מושתתת בינה מלאכותית. הפלטפורמה מאפשרת לחברות וסוכני ביטוח להעניק שירות 24/7, טיפול מהיר בתהליכים שירותיים כדוגמת תביעות, קבלת הצעות מחיר בשנית ועוד. ״הניסיון מהמיזמים הקודמים סייע לי בכל צעד בהתקדמות המקצועית שלי. במיזם הראשון עשיתי הכל לבד. הבנתי שאני צריכה צוות של אנשים מנוסים כדי לעלות שלב״ היא משתפת.

לירי הלפרין סגל (צילום: אופיר סקופ)
מתרגמת מחשבה לעשייה, לירי הלפרין סגל|צילום: אופיר סקופ

 במקביל למיזמים העסקיים, לירי הקימה מיזם חברתי "פרלמנט 51" לקידום נשים בשוק העבודה. "תמיד נתקלתי בשאלה 'איך זה להיות אישה יזמית?'. לי היא נשמעה מאוד מוזרה אבל היא מלמדת שיש לנו דרך לעשות כחברה. בשנה האחרונה כתבנו אמנה שעוסקת בשוויון הזדמנויות, שכר שוויוני ועידוד נשים לקחת תפקידי מפתח. מעל 50 חברות מהמובילות במשק כבר חתמו עליה ובתקווה שרבות נוספות עוד יצטרפו״. לירי חושבת שהתכונה החשובה ביותר ליזם היא אוטודידקטיות ״כיזם אתה חייב לדעת ללמד את עצמך לעשות המון דברים ומהר כדי להתאים את עצמך כל הזמן מבחינת למידה והסתגלות לדברים החדשים. כל זה לא יכול לקרות בלי תשוקה לרעיון כי יש כל כך הרבה אתגרים ומכשולים שאם אין לך תשוקה לרעיון שלך אז יהיה לך מאוד קשה להמשיך באותה מוטיבציה".

 

"פתאום אתה לבד ומתחיל מהתחלה"

גור שץ הוא מייסד שותף ונשיא בחברה השלישית שהקים בחייו- חברת שירותי הרשת והאבטחה בענן Cato Networks. את החברה הקים גור לפני כ-5 שנים יחד עם שותפו שלמה קרמר. ״כשאתה מקים סטארט-אפ אתה עושה איזשהו תיקון לחברה הקודמת שעבדת בה. כשהקמנו את Cato Networks המטרה הייתה לייצר חברה שעושה משהו גדול יותר ויכולה לתת שירות מקיף בתחום הענן״ הוא מסביר.

גור שץ (צילום: שחר עזרן)
יזם סידרתי כבר יודע לאיזו ׳צרה׳ הוא נכנס, גור שץ|צילום: שחר עזרן

 את דרכו כיזם התחיל גור בשנת 2002 כעובד הראשון בחברת אימפרבה. לאחר מספר שנים בחברה, עזב גור והקים את חברת Incapsula המספקת שירותי אבטחת ענן. עם רכישתה, עזב גור את החברה ובפעם השלישית בחייו החליט לעזוב קריירה מבטיחה ויציבות כלכלית לטובת הקמת חברה חדשה. לבחירה לחזור לנקודת ההתחלה גור קורא ״מחלה״ ומפרט ״השנה וחצי הראשונות של כל סטארט-אפ הן דיכאון לא נורמלי. המעבר מלנהל מאות אנשים ללהיות לבד בחדר, הוא מאתגר. פתאום אתה לבד ומתחיל מהתחלה״ הוא מספר. ״אני חושב שמה שמניע כל יזם להקים חברה זה שהוא צריך להוכיח משהו לעצמו או למישהו אחר. יזם סידרתי כבר יודע לאיזו ׳צרה׳ הוא נכנס. היזמות הסדרתית נובעת בין היתר גם מחוסר היכולת לאבד את העצמאות. אחד הדברים שסטארט-אפ מנוון הוא את היכולת להיות שכיר. אתה מתמכר להיותך חלק ממי שמנהל את התהליכים ומקבל את ההחלטות, ואחרי זה כבר קשה שלא להיות בעמדה הזאת״ הוא מספר. 

לחיות את החלום שלכם ולצמוח יחד איתו

כשרונן מניפז עלה לארץ בגיל 14 הוא היה יכול רק לדמיין שיום יבוא והוא יהיה ״יזם סידרתי״. אבל כמו כל יזם טוב הוא לא נתן לקשיים החברתיים אותם חווה בעקבות המעבר למדינה חדשה לעצור אותו מלהצליח. ״כשעליתי לא ידעתי עברית ולא הסתדרתי במסגרת הלימודים. עם הזמן גם העיפו אותי מכמה בתי ספר״ הוא מספר. ״לא ראיתי סיכוי להגיע למקום שאני רוצה ושואף, אז הייתי צריך להמציא את עצמי וליזום דברים שאוכל להצליח בהם. הרגשתי שאני חייב להוכיח לעצמי ולהם שאני שווה משהו ושיש דרכים אחרות להצליח בחיים״ הוא מוסיף.

כבר בגיל 15 פתח רונן חברת הפקות וניצח על ליינים של מסיבות, ועם השנים ניהל מספר ברים בתל אביב. רונן ושותפיו לעסקים היו מהראשונים שהבינו את כוחו של הפרסום בדיגיטל והקימו את אחד ממשרדי הפרסום הדיגיטלי הראשונים בישראל "אנדרומדיה". לאחר שעזב את חיי הלילה, הקים רונן עם חבריו את חברת "Meme video" אשר פיתחה כלים לעולם הווידאו הדיגיטלי ועשתה אקזיט של 13 מיליון דולר. לאחר האקזיט הקים את קבוצת M51, בה הוא מכהן כיום כמנכ״ל, ותחתיה 11 חברות מתחומי האד-טק, פינ-טק, נדל״ן-טק וגיימינג.

רונן מניפז (צילום: שרון קנר)
"בבית ספר לא מלמדים אותך על חשיבה יצירתית", רונן מניפז|צילום: שרון קנר

חברות הקבוצה משתמשות בבינה מלאכותית על מנת לייעל תחומים "ישנים" והופכת אותם לאוטומטיים ומהירים יותר. לרונן חיבור אישי משמעותי לעולם היזמות וכיום הוא מרצה ומלווה בתוכנית 'יזמים צעירים'. רונן מסביר כי ״בבית ספר לא מלמדים אותך על חשיבה יצירתית ושאין דרך אחת נכונה להצליח. זה הלקח הכי חשוב שלמדתי וחשוב שכל אדם יבין. העובדה שמלמדים אותך את מה שעבד למישהו אחר לא אומרת שזה מה שיעבוד גם אצלך״. המסר של רונן ליזמים הוא ״אל תעשו אקזיט, תמשיכו לחיות את החלום שלכם ולצמוח יחד איתו. אדם מאושר הוא אדם שקם עם משמעות״.