ראיון עבודה הוא מעמד מלחיץ למרואיין, אך יכול להפוך בקלות למוקש גם עבור המעסיק, שלא תמיד יודע מה מותר ומה אסור לו לשאול. עו"ד רותי בודוביץ־סגיר, שותפה במשרד עו"ד אשר חלד ושות', מפרטת כמה עקרונות בסיסיים לראיון עבודה חוקי:

התמקדו בדרישות התפקיד ולא בנתוני המועמד

הפסיקה והחוק לא מספקים מורה נבוכים לניהול ראיון עבודה, אך ברור שנכון להציג שאלות אובייקטיביות, הנוגעות לדרישות התפקיד ולא לנתוני המרואיין.

ראיון עבודה אינו שיחת חולין ולכן היו זהירים, גם למראית עין

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, קובעים רשימת נושאים, שאינה סגורה, אשר שאלה לגביהם תיחשב כאפליה אסורה, כמו נטייה מינית, מעמד אישי, חברות במפלגה, שירות צבאי ועוד קריטריונים. אלו שאלות אסורות, ואפילו אם אין בכוונתכם להשתמש בתשובות כדי לקבל את החלטתכם לגבי קבלת המועמד, עצם שאילתן נגועה באפליה אסורה. זכרו: ראיון עבודה אינו שיחת חולין.

גם אם מועמד נידב מידע מפלה - ההסתמכות עליו מהווה הפליה אסורה

אין צורך לשאול שאלות מפלות כדי להפלות מועמד לעבודה. גם אם המרואיין מנדב מידע לא רלוונטי על עצמו, הסתמכות על המידע הזה בדחיית המועמד מהווה אפליה אסורה.

שאלונים - גם סימון שאלות שאין חובה לענות עליהן יכול להוות עבירה

אם אתם מבקשים ממועמד למלא טופס מעומדות במלואו, למעט כמה סעיפים המסומנים בכוכבית, כגון לאום, שם משפחה קודם, מצב משפחתי, מספר ילדים ותאריך לידה - אתם עומדים בכללים. עם זאת, ייתכן כי עצם הימצאות סעיפים אלה בטופס יכולה ליצור הפליה בין המועמדים שמילאו, לאלו שלא מילאו את סעיפי הרשות.

שאלות שאסור לשאול

אין לשאול בראיון עבודה את השאלות הבאות: בן כמה אתה, מתי חל יום ההולדת שלך, מאיזו עדה אתה, מה ההורים עושים, איפה נולדו ההורים שלך, לאיזו מפלגה הצבעת בבחירות האחרונות, מה העדפה המינית שלך, מה הפרופיל הצבאי שלך, מה המצב הכלכלי שלך היום, האם בן הזוג שלך עובד.

שאלות שאפשר לשאול, בצורה חוקית

במקום לשאול: האם את מתכוונת להיכנס להיריון, יש לך ילדים או כיצד תשלבי הורות עם קריירה? אפשר לומר: אנו דורשים מספר מסוים של שעות עבודה בשבוע; תוכלי להתחייב לכך? במקום לשאול: האם אתה בריא? אפשר לומר: התפקיד דורש כושר פיזי טוב, תוכל לעמוד בכך? במקום לשאול: אתה שומר שבת? כדאי לומר: העבודה היא במהלך כל השבוע, ולעתים נדרשות כוננות או התייצבות גם בסופי השבוע. תוכל לעמוד בכך? במקום לשאול: מה עשית בצבא, או מדוע לא שירתת בצבא? יש לומר: העבודה דורשת היכרות עם נשק וניסיון בתנאי שטח, אתה עומד בתנאים? במקום לשאול באיזו תכיפות אתה נקרא למילואים, או למה אתה לא משתחרר משירות? ניתן להגיד: העבודה מצריכה זמינות 24/7. אם יקראו לך למילואים תוכל להיות זמין טלפונית?

סוגיית מקום המגורים

אין לשאול על מקום המגורים, אך ניתן להבהיר כי מקרים דחופים מצריכים הגעה מיידית למשרד, ולברר אם המועמד יעמוד בכך.

איך לדבר על השכר

אין לשאול את המועמד מה היתה משכורתו במקום העבודה הקודם, ובמקום זאת, רצוי לשאול מה ציפיות השכר שלו.

כתבה זו פורסמה במקור באתר TheMarker

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך:

מוצא ולאום - לחלוטין מחוץ לתחום

שאלה שמכוונת לבירור ארץ המוצא או הלאום יכולה להיחשב כמפלה, לכן אין לשאול אם עברית היא שפת אם. ניתן לומר כי העבודה דורשת קריאה וכתיבה בעברית ברמה גבוהה ולברר אם המרואיים יכול להסתדר עם דרישה זו.