תקופה שבה מדברים על מקצועות נעלמים, שאלות כמו איזה מקצוע בכל זאת כדאי ללמוד ואיזו משמעות יש בכלל ללימודי מקצוע אם כבר ברור שמה שלמדנו לא יחזיק לאורך כל חיי הקריירה מעסיקות רבים. בין 2015 ל-2016, מספר השאילתות בגוגל שביררו אם הרובוט יחליף את העיסוק שלנו עלו מ-0 לכ-1,600 בממוצע בחודש. ב-2017 כבר היו כמעט 200,000 (!) חיפושים כאלה בחודש. שאילתות המבררות אילו מקצועות יוחלפו על ידי רובוטים צמחו ב- 1,100% באותן שנים.

העתידן תומאס פריי יצר גל הדף בתחילת 2012 כשפרסם מחקר החוזה את היעלמותן של 2 מיליארד משרות עד 2030 - אחד המחקרים המצוטטים ביותר בנושא המקצועות הנעלמים. החודש הוא פרסם את רשימת 11 היכולות הקריטיות לעולם העבודה החדש, שהוא מגדיר superpowers ולטענתו אינן נלמדות בבית הספר.

1. ניהול העסק שהוא אתם. בעולם שבו היציבות התעסוקתית שלנו תלויה ביכולת שלנו להישאר רלוונטיים ולאו דווקא ממעסיקים, רואים עלייה משמעותית בפעילות העסקית שמתרחשת מחוץ ליחסי העבודה שבין מעסיק לשכיר. הדורות הצעירים לא מוכנים להיות תלויים במעסיק יחיד לצורך תעסוקה, פיתוח ופרנסה. מערכת ההשכלה וההכשרה המסורתית אמנם מכוונת עובדים שכירים ומקצועות חופשיים, אבל צורות העבודה החדשות, העצמאיות, דורשות מהעובד גמישות שתאפשר לו לנצל הזדמנויות, לשפר שכר ותנאים, ליצור שיתופי פעולה ויחסי עבודה בתוך ומחוץ לארגון המסורתי. עבודה כפרילאנסר מבוקש דורשת יכולות בתחומים רבים, ולכן היכולת לנהל את העסק שהוא אנחנו היא בראש הרשימה, רבות מהיכולות הבאות אחריה למעשה נדרשות כדי לעשות זאת בהצלחה.

2. ניהול מותג אישי. במילים אחרות, ניהול המוניטין שלנו. הדרך להצלחה עוברת ביכולת לבדל את עצמנו, והמותג האישי מגדיר מי אנחנו, מה הערך שאנחנו נותנים, מי זקוק לו. אנחנו נדרשים להבין מה הן היכולות וההעדפות שלנו וגם לבנות אמינות וקהל לקוחות. היכולת הזאת נסמכת בין השאר על עבודה עם מנטורים, יועצים, חברים, למידה אישית וניהול ה"אני" ברשת. כל מה שנאמר ונעשה, או לא נאמר ולא נעשה, נחשב. השאלה מה הערך שאנחנו מביאים אל השולחן, מה מייחד אותנו, דורשת מאיתנו לעצב את התשובות בכל יום מחדש.

3. ניהול רלוונטיות. בעולם החדש אנחנו נדרשים להתעדכן כל הזמן, לדעת אילו יכולות משאירות אותנו רלוונטיים במקצוע, בארגון, בצוות, בין עמיתים. אנחנו נדרשים לגמישות, ליצירתיות, ליכולת להתחדש ולשחרר. האחריות היא עלינו, אף אחד אחר לא יוודא שנישאר רלוונטיים בשוק התעסוקה.

4. ניהול מודעות. זו יכולת שהולכת יד ביד עם ניהול רלוונטיות. אנחנו נדרשים לדעת מי הם מובילי השיח, היכן מתפרסמים המחקרים, אחרי מי לעקוב. היקף המידע הוא עצום, ואנחנו צריכים לדעת כיצד לחפש, למיין, לשים לב למה שחשוב ולהתעלם ממה שלא, לוודא שאנחנו מכוונים ליותר מאשר עשייה יומיומית ומשאירים זמן למה שמעורר מחשבה ומייצר את המחר.

5. ניהול מערכות יחסים. פעם מערכות יחסים היו דבר שהתקיים בתוך בניין משרדים, אבל עם השנים ההגדרה התרחבה אל צדו השני של הטלפון והמייל והיום היא מקיפה גם את הרשתות החברתיות. התקשורת הדיגיטלית שינתה את האופן שבו אנחנו יוצרים ומתחזקים את הרשת שלנו, עושים עסקים, מוכרים, מפרסמים, ואנחנו חייבים לעדכן את האופן שבו בונים ומנהלים מערכות יחסים.

6. ניהול קהילות. היכולת לעבור ממערכות יחסים לקהילות היא חדשה יחסית. כאן לא מספיק לדעת להתנהל בצורת כוכב, כלומר לקיים מערכות יחסים של אחד על אחד עם רבים; צריך לדעת להתנהל ברשת שגדלה עם כל אדם נוסף. יצירת קהילה סביבנו דורשת מאמץ לאורך זמן, אבל היכולת הזאת תהיה מהותית לטיפוס בסולם הקריירה החדש.

7. ניהול ארגז הכלים הדיגיטלי. הבחירות הטכנולוגיות שלנו, באיזה כלי להשתמש מתי, מגדירות במידה רבה את מי שאנחנו ואת היכולת שלנו לתפקד בעולם החדש. מאחר שכלים דיגיטליים נכנסים לחיינו כל הזמן, אנחנו נדרשים לשים לב ולדעת מה צריך להכיר וממה אפשר להתעלם. רבים מאיתנו נדרשים לצאת מאזור הנוחות, ללמוד דברים חדשים גם כשלא מבינים בשביל מה בדיוק. להישאר מעודכנים גם בכלים, לא רק בתכנים.

8. ניהול תקשורת. תקשורת טובה תמיד הייתה מרכיב חשוב בחיים, אבל היום היקפי התקשורת, הערוצים והזיכרון הדיגיטלי מדגישים את הצורך ללמוד לנהל את התקשורת שלנו, ולא פחות חשוב - ללמוד לנהל באופן יעיל את הזמן ולדעת גם להתנתק בלי להרגיש שהפסדנו משהו.

9. ניהול הסחות דעת. אנחנו חיים בעידן של הפרעות תמידיות. המידע מגיע למכשירים שלנו דרך ערוצים רבים של טקסט, וידיאו, תמונה. אנחנו בודקים כל הזמן את הנייד, את המיילים, את הרשתות החברתיות, וכל יציאה כזאת מריכוז עולה לנו אחר כך בזמן הנדרש לחזור לפעילות המקורית. אחד התנאים להצלחה בעידן החדש הוא פיתוח היכולת להתנהל בתוך כל אלה, לנוע במרחב של המשרד הווירטואלי כמו שהתנהלנו במשרד הפיזי, לדעת מתי "לסגור את הדלת" הווירטואלית ולהתרכז בעשייה ומתי לקחת "הפסקת קפה" ולהרשות להפרעות להיכנס.

10. ניהול פרטיות. בעולם שלומד לחיות בתוך מידע אינסופי, נצטרך ללמוד את חוקי הפרטיות המתהווים. מצד אחד, אנחנו מקבלים ערך משיתוף מידעים אישיים ומקצועיים המפתחים את המותג שלנו ומשפרים את השירותים סביבנו, ומצד אחר, עסקים האוספים מידעים כאלה עשויים להשתמש בהם בניגוד לצרכים ולרצונות שלנו. בעולם החדש נצטרך דעת לנהל את שני הצדדים של המשוואה הזאת - כמה לשתף ומה הם גבולות הפרטיות. אלה ישפיעו במידה רבה על האמון והמוניטין שלנו.

11. ניהול זמן מודרני. זמן היה ונשאר המשאב הכי יקר שלנו, ולא בכדי פריי השאיר את היכולת הזאת לסוף הרשימה. כל אחת מהיכולות שהוזכרו בסופו של דבר מתכנסת לצורך להיות יעילים, ואי-אפשר להיות יעילים בלי למצוא דרכים טובות יותר לנהל את הזמן.

כל היכולות ברשימה הזאת מתחילות במילה "ניהול". בעולם החדש אנחנו מנהלים את כל היבטי החיים שלנו, שהופכים יותר ויותר מורכבים, לא רק בתחום הקריירה. לא בטוח שזו רשימה ממצה, אבל בטוח שהיא לא מקבלת תשומת לב ממערכות החינוך, ההכשרה וההשכלה, ולכן שווה להפנות אליה זרקור. אם אתם עדיין שואלים איזה מקצוע ללמוד, תלמדו מה שמעניין אתכם, כי ממילא אורך חיי המקצוע שתלמדו קצר בהרבה משנות הקריירה הארוכות. ורק אם תלמדו דבר שמעניין אתכם תוכלו להבטיח שתמשיכו ללמוד ולהישאר רלוונטיים.

כתבה זו פורסמה במקור בגלובס