שמי מירי וקסלר ואני מנהלת האושר בחברת אקוסאפ. People Happiness  באנגלית . נשמע מצחיק? זה בסדר, גם אני לא ידעתי מה אני חושבת על זה כשנתקלתי לראשונה בהגדרה הזאת. כשהתבהרה לי מהות התפקיד ומטרותיו – הצחוק הפך למחשבה, שהפכה לסקרנות ולהבנה שיש לי מקום בעולם.

אז מה זה בעצם אומר "מנהלת האושר"? בשורה אחת: לשים את כל תשומת הלב על רווחת החברים והתפתחותם האישית (המקצועית, החברתית, סביבת עבודה וכו') ועל ידי כך לאפשר תנאים מותאמים לכל אחד. כאשר אני לוקחת בחשבון את אישיותו, כישוריו, המיומנויות והשאיפות שלו, מרגע כניסתו לחברה ואף לפני.

לאורך השנים למדתי שככל שהאנשים שמחים יותר, התפוקות גבוהות יותר, היעילות והחתירה למצוינות עולות, האינדיבידואל נרתם ברמה הקולקטיבית ומעוניין מתוך רצון כן להיטיב עם הצוות שלו ועם מנהליו. הוא מציב לעצמו סטנדרטים גבוהים לאורך ההתפתחות שלו ושואף להשיגם. זאת כאשר יש לו זירה מוגדרת ללמוד בה את עצמו יחד עם האנשים שסביבו. איך הוא עושה את זה? הוא מפענח בכל הזדמנות את מנגנוני האושר שלו, בליווי צמוד כמובן.

"כל אחד צריך מקום לדבר בו"

בהרבה מקומות עבודה אין מרחב שיח פתוח מוגדר. אנחנו מצופים לעשות את העבודה, ולא לפטפט יותר מדי.

מוכר לכם? לרוב זו ההגדרה, גם אם היא לא מדוברת, פטפוטים שמורים לשעה 18:00 והלאה, או בסתר בהפסקת הסיגריה שיש לסיים במהירות האפשרית.

כאשר המטרה היא להבין את המנגנונים המניעים אותנו לאושר, אני אעודד שיחה, קצרה ככל שתהיה, או ארוכה ועמוקה, אין משמעות לאורך או לתוכן, אלא ללגיטימציה שנוצרת בסביבת העבודה לשיחה.

מכירים את המושגים ונטילציה? אוזן קשבת? הכלה והקשבה? כל אלו מזוהים עם הזמן החופשי שלנו, ואף פעם לא בעבודה. ובכן, אצלינו זה שונה, בעידן הזה של חוסר וודאות, ים האפשרויות הבלתי נגמרות והרצון של חברות לפצח שימור של עובדים, כולנו נדרשים למתיחת הגבולות הניהוליים שלנו, לפיתוח הדרכים להתקרב פרסונלית, ולהבין מה מניע את האנשים שאיתנו. זה הרבה יותר פשוט ובהישג ידינו, ממה שנדמה.

כשנבין מה מניע כל אדם, ונדע לתווך את זה למנהלים שלו , נהפוך חתירה לאושר לחלק מהיעדים להשגה. נעשה זאת מתודית ורפטטיבית, נלמד כיצד לייצר אושר, ואז אושר הופך להיות מדד המניע את החברה כולה.

עולם העבודה עבר שינויים רבים לאורך השנים ועם הצטרפותם של דור המילניאלס, כללי המשחק הוגדרו מחדש. כיום, האפשרויות רבות ומגוונות ומתוקשרות מכל עבר, כך שהדור הצעיר המצטרף לעולם העבודה עולה על מסלול המרוצים המהיר אחר התפתחות והתקדמות. בשם הגיוון בהתנסויות, חוויה של התפתחות אישית וקידום ערכים חברתיים וסביבתיים, הם בעיקר מגדירים מחדש את כל הנוגע לתשומת לב לעובד ולצרכיו. אנחנו מדברים על דור שלא ישאר יותר מיום אחד במקום בו הוא חש "בורג במערכת".

התנודה התעסוקתית התרחבה עד מאוד, כך שנדיר למצוא במקומות עבודה אנשים בעלי ותק של 5 או עשר שנים. בעבודה שלי, אחת המטרות מתוך זיהוי המגמה הזו, היא לטפח בצורה יומיומית את הנכס החשוב ביותר – האנשים שאיתנו.

שמנו לנו למטרה נעלה – בראש ובראשונה לאפשר לאנשי החברה מרחב וגישת עבודה המיטיבה והמותאמת ביותר עבור כל אחד ואחת ובתנאים הנכונים להם, החל מהכיסאות הנוחים ביותר, שיתוף במידע שעובר בחברה בשקיפות גבוהה, פינות פרגונים קבועות, דרך פינוקים שהם אוהבים במיוחד, ברגישות פרסונלית גבוהה. כך הם חשים שדואגים להם, והם פנויים למיצוי יכולותיהם ונהנים מרמת שביעות רצון גבוהה מעשייתם היום יומית. לבסוף מבינים שהם חלק מהחזון, מהעשייה, ומהמטרות של החברה.

אז איך זה בא לידי ביטוי? תפקידי הוא להתבונן, להכיר וללמוד מה הן היכולות, המיומנויות, החוזקות והדרכים שבהן כל אחד ואחת בחברה יממשו את הפוטנציאל האישי - תעסוקתי הגבוה ביותר. אני משלבת את מיומנויותיהם של המנהלות והמנהלים ומצליבה את כל אלו עם המטרות העסקיות שלנו, כך שנוצרת קפסולת עבודה ייחודית לכל אחד ואחת.

כשאנחנו מאושרים בעבודה – אנחנו מאושרים גם בתחומי החיים האחרי

מחקרים רבים הראו שישנו קשר הדוק בין חווית המימוש בתעסוקה ורמת שביעות רצון גבוהה במקום העבודה, בו אנחנו מבלים זמן רב כל כך מהיום שלנו, לבין רמת האושר בתחומי החיים השונים.

אתן לדוגמא את ל' המוכשרת, אשר הגיעה אלינו כמו כל החברים הצעירים, בתחילת דרכה. על אף שקורות החיים שלה לא הדגימו את כישרונותיה או את יכולותיה. היא הצטרפה אלינו לאחר תהליך עומק שמטרתו זיהוי מיומנויות וכישרונות.

לאורך תקופת העבודה הראשונית שלה הקפדנו להתבונן בדברים שמעניינים אותה במיוחד, באיזה אופן היא ניגשת למשימות, מה הם המקצבים שלה, כיצד היא מדברת עם אנשים ומעבירה מסרים וכדומה.
מהר מאוד התבהר לנו כי היא מדויקת בפרטים ובנתונים, נהנית להתבונן לעומק, לסדר ולארגן. מכאן היה ברור שהיא תתאים למשימות טכניות מורכבות, כך שבנוסף למשרתה המוגדרת נולד תפקיד נוסף, אשר משלב את התחומים הרבים ומביא לידי ביטוי יכולות רבות. ל' היא דוגמא אחת מני רבות בחברה.

מנהלת אושר עסוקה במתן ערך מוסף לאנשי החברה בעוד שהם מרכז תשומת הלב. מניסיוני, כשיש לאנשים זירת מחקר משותפת, יעד אידיאולוגי ומשמעות - הם מתגבשים במהירות ובקלות. אנשים מתגבשים הרבה יותר מהר מבעבר, מפני שניתנת להם זירת מחקר משותפת. כיום, פחות מעניינים אותם צ'ופרים סמליים, או חדר באולינג במקום העבודה, כל זה מאוד נחמד, אך לא מחזיק בלעדית את מדד שביעות הרצון גבוהה, לאורך זמן.   

המטרה שלנו היא לאפשר לאנשים מקום להתפתחות, לתמוך בהם בעיצוב מסלול הקריירה שלהם, ובעיקר לאפשר להם לבטא את המיומנויות והכישרונות בתוך מקום העבודה, אלו מתגלים כמעשירים את העשייה ומובילים את מקום העבודה לחדשנות ולערכיות דרך האנשים.

אנחנו מאמינים שאם חברה מעריכה את האנשים שלה ומעוניינת לקדם אותם וליצור תחושה עמוקה של משמעות – עליהם לעשות התאמות למציאות, בגמישות ועם חיוך, ולשים את האנשים במרכז, לא כסיסמה אלא הלכה למעשה.