העידן הדיגיטלי, הטלפונים, האפליקציות והרשתות החברתיות מעצבים מחדש את העולם שבו אנו חיים ומביאים לחיינו אינספור מקצועות ועיסוקים חדשים שממש לפני עשור או שניים לא היו קיימים בכלל. הבלוגים בכלל ובלוגי האוכל בפרט, אמנם נמצאים בחיינו כבר לא מעט זמן, אך בשנים האחרונות השתדרגו לעסק של ממש שמאפשר ללא מעט בלוגרים להתפרנס מתוצרי הבלוג ושלוחותיו ברשתות החברתיות באופן כמעט בלעדי. תפסנו את אחת הבלוגריות המוכשרות והמצליחות, שקמה יעקבי- הידועה כ-TivonEat, לשיחה על קריירה, שינויים על הבלוג ועל העתיד.

מי את?

"שקמה יעקבי 37 , בעלת הבלוג  TivonEat, גרה בשוק לוינסקי בתל אביב, בת זוג של מתן." 

מה את עושה?

"אני בלוגרית ומובילת דעה (משפיענית רשת) טבעונית, צלמת וסטייליסטית של אוכל." 

מה זה אומר?

"להיות בלוגרית אוכל במשרה מלאה אומר לנהל בלוג, שזה למעשה לייצר תוכן וירטואלי על בסיס יומי ולנהל קהילה של עוקבים - בבלוג עצמו, ברשתות החברתיות של הבלוג או בערוץ היוטיוב. לבלוג עולים 2 מתכונים חדשים כל שבוע ושני סרטוני וידיאו חדשים לערוץ יוטיוב, במקביל לרשתות החברתיות (אינסטגרם ופייסבוק) עולה פוסט בכל יום." 

סביב כל אלו יש את העוקבים של הבלוג, המהווים את הקהילה אותה מנהלת יעקבי בעולם הוירטואלי, "אין יום שאני לא מודה לעוקבים שלי שהם בוחרים לעקוב אחריי ואין יום שזה לא מחמם לי את הלב".

איך מתפרנסים מזה?

יעקבי מסבירה כי ההכנסות מהבלוג מגיעות מכמה כיוונים שונים. "ההכנסה הכי ישירה היא משיתופי פעולה מסחריים עם חברות, שעם המוצרים שלהם אני מפתחת מתכונים לבלוג. או מפעילויות אינסטגרמיות כאלו ואחרות שקשורות להמלצות על מוצרים שבהם אני משתמשת, שלא בהכרח קשורים ישירות לאוכל." 

בנוסף לכך יש הרבה הכנסות מהבלוג שאותן מכנה שקמה 'הכנסות עקיפות': "יש פרוייקטים של צילומי אוכל- שבהם אני צלמת ולא מתכונאית, פיתוח מתכונים לחברות מסחריות, פרסומות בבלוג ובערוץ יוטיוב, ייעוץ על בניית תפריטים טבעוניים בבית עסק, בניית ערוצי יוטיוב, ארוחות גורמה בהן אני שפית אורחת, סדנאות צילום אוכל ועוד ועוד ועוד."

"או שאני שוקעת או שאני ממציאה את עצמי מחדש"

 

איך נראה יום עבודה שלך? 

"תלוי באיזה יום. השבוע שלי מחולק בדרך כלל באותה הצורה ואני מאוד מקפידה לשמור על קווי המתאר הכלליים שלו - יש ימי צילום, יש ימי פיתוח מתכונים, יש ימים של הפקות מחוץ לבית ויש ימים שאני עובדת על פרוייקטים עתידיים." מספרת יעקבי ומדגישה כי יש לה כמה חוקים לסדר היום שהיא לעולם לא תעבור עליהם- "הראשון הוא שהפלאפון לא נכנס אף פעם לחדר השינה, מה שנותן לי הרבה יותר בקלות להתמיד עם החוק השני שהוא שאני לא נוגעת בפלאפון ב-45 הדקות הראשונות אחרי שאני קמה."

כמעט כל בוקר של שקמה מתחיל בשיעור פילאטיס, ורק אחריו היא צוללת לכל ההודעות שהצטברו במשך הלילה ומתחילה לעבוד על המשימות של אותו היום. בנוסף היא מקפידה על שעות עבודה ברורות ומוגדרות, ולא מוותרת גם על הפסקות. "כמעט אין יום שאני לא לוקחת הפסקה באמצע היום ופוגשת חברים בקפה השכונתי שלי, כדי טיפה להתאוורר ולקבל השראה קצת מחוץ לבית. בשמונה בערב אני מפסיקה לעבוד. מה שאומר שכל מה שקשור לצד העיסקי של הבלוג מחכה למחר בבוקר", היא מספרת. "אם בא לי להעלות סטורי בערב אז ברור שאני מעלה. אבל מה שקשור לביזנס עצמו יחכה למחר."

איך הגעת לעסוק בזה?

"הגעתי לעסוק בזה כמו כל דבר טוב בחיים- בטעות", אומרת שקמה. מיד עם סיום השירות הצבאי היא טסה לטייל ולא חזרה, במשך 13 היא התגוררה בחו"ל, ביפן ובהמשך בלונדון, שם בנתה את חייה המקצועיים והאישיים ביחד עם בן זוגה מתן. אחרי כמעט עשור בלונדון, בגיל 33, מצאו את עצמם שקמה ומתן חוזרים לארץ באופן מפתיע בנסיבות שלא תלויות בהם. "אחרי כל כך הרבה שנים בחו״ל כשכל החיים- ההשכלה, החברים, הקריירה כבר התבססו שם זו היתה מכה קשה. בארץ כבר כמעט לא הכרתי אף אחד, רק משפחה וכמה חברים טובים מפעם" היא מספרת. "מצאתי את עצמי פה ביום בהיר אחד, בלי עבודה, בלי חברים, בלי כיוון ובעיקר בלי יכולת להשלים עם המצב. במובן מסויים כל העולם שבניתי והכרתי וכל כך אהבתי – נחרב, ומצאתי את עצמי בגיל 33 עומדת בפני החלטה לא מודעת- או שאני שוקעת או שאני ממציאה את עצמי מחדש."

"הבלוג נפתח ממקום מאוד קשה, באחת התקופות הכי קשות שעברתי בחיים שלי, הוא נפתח ממקום של רצון להביע את עצמי ושיהיה לי משהו קטן כזה שהוא שלי. משהו לבנתיים, להעלות אליו מידי פעם מתכון בסופ״ש כשיהיה לי זמן. תמיד התעסקתי עם אוכל, אני באה מבית שאוכל ביתי בו זה אלף בית. עם המעבר לטבעונות הבישול תפס חלק עצום בחיים שלי, גיליתי עולם חדש ומרתק של יצירתיות, טעמים, צבעים ועושר." 

ארבעה חודשים אחרי שהבלוג עלה לאוויר כבר הצטברו לו לא מעט עוקבים, ושקמה עזבה את העבודה והנוחות של משכורת קבועה, והחליטה שהיא משקיעה את כל כולה בבלוג. "קמתי בבוקר אחרי כמה חודשים שהיינו פה, בעבודה הזמנית שהיתה לי במשרד פרסום הסתכלתי מהחלון וידעתי שדי- שכל יום אנחנו חייבים לעצמנו לקום ולחייך, להוקיר תודה על מה שיש לנו, לבחור להגשים את עצמנו ואת כל היכולות שלנו. לא יכולתי עוד רגע לשבת במשרד עם אורות ניאון ולחלום על חיים אחרים." היא משחזרת, "אני זוכרת שהלכתי הביתה בשלוש בצהריים וכל הדרך הביתה היתה לי תחושה מוזרה של פחד נוראי והתרגשות. לקחתי את הפחד ואת ההתרגשות ובניתי איתם את 'TivonEat'."

שקמה יעקבי (צילום: שקמה יעקבי)
צילום: שקמה יעקבי

אחרי החזרה לארץ ואחרי פתיחת הבלוג, קולינריה ותוכן וירטואלי הפכו להיות המקצוע שלה, "ארבע שנים אחר כך אני יכולה להגיד שזו ההחלטה הכי טובה שקיבלתי בחיי. יצירת מתכונים זו הדרך שבה אני מביעה את עצמי והיא מגיעה לשיא דרך הצילום. השילוב הזה של הכנת מנה יפייפיה ומאוזנת מבחינת טעמים ואז הצילום שלה כך שכל המכלול הזה יעבור לצופה- זו בדיוק התשוקה שלי ומה שאני הכי אוהבת לעשות." 

"כל מה שאני יודעת למדתי ביוטיוב"

 

צריך ללמוד בשביל זה, לעבור הכשרה?

"הדבר הראשון שצריך לקחת בחשבון אם רוצים להתפרנס מבלוג הוא שכסף לא יכול להיות המטרה. אם המטרה היא להפסיק לעבוד ולעשות מיליונים מעבודה מהבית מול הלפטופ אני ממש לא ממליצה אפילו להתחיל."  יעקבי מסבירה כי לנהל בלוג זו עבודה רבה, "יש כל כך הרבה דברים נלווים שצריך לדעת וללמוד כדי להצליח בזה, המניע העיקרי חייב להיות תשוקה אמיתית- בלי זה, זה לא ילך." 

לתפיסתה, הדבר החשוב ביותר הוא היכולת ללמוד לבד, "הרבה אנשים אומרים שצריך משמעת עצמית אבל בינינו אני כל כך נהנית ממה שאני עושה שאף פעם לא מרגיש לי שיש משמעת. אני אישית קצת משוגעת ואני עושה 99 אחוז מהדברים שקשורים לבלוג לבד- בארבע השנים האחרונות לימדתי את עצמי לצלם, לעבוד עם לפחות 5 תוכנות עריכה, לצלם וידיאו, לערוך וידיאו, לפתוח ערוץ יוטיוב, לנהל קהילות ברשתות חברתיות, לשאת ולתת על שכר, להעביר סדנאות, להרצות, לעבוד עם הפלטפורמות שעליהן יושב הבלוג ועוד כל כך הרבה דברים."

שקמה מדגישה שלא כולם חייבים לעשות הכל לבד, אפשר לשכור אנשים שיעזרו במקומות שאנחנו לא חזקים בהם. אבל כך או כך צריכה להיות את היכולת ללמוד לבד ולנהל את עצמך לבד. "אני אישית מעולם לא למדתי באופן רישמי, כל מה שאני יודעת למדתי ביוטיוב, אנחנו חיים בעידן מדהים- אין דבר שאי אפשר ללמוד אונליין ואפילו להתמחות בו ממש בקלות."

 מה עשית לפני?

"לפני שהייתי בלוגרית גרתי 13 שנים בחו״ל. שנתיים ביפן, שנה באוסטרליה, הרבה טיולים בדרך ואז 8 שנים נפלאות בלונדון שם עבדתי באל-על, לימדתי יוגה והייתי עורכת תוכן." 

 מה הדבר הבא?

"זה סוד. אבל בואו נגיד שאני תמיד מסתכלת קדימה, תמיד עובדת על הדבר הבא. מאז שהבלוג נפתח אני רק עוברת עוד ועוד גלגולים מדהימים והשמיים הם הגבול." 

שקמה מספרת שכרגע היא בעיצומה של עבודה על הפרוייקט הכי גדול שעבדה עליו עד עכשיו ושיש למה לחכות, "אני בהתרגשות שיא. אם היו אומרים לי לפני 4 שנים שלכאן החיים יקחו אותי לעולם לא הייתי מאמינה, אבל וואלה, הנה אנחנו כאן".