אחד הטרנדים בשנים האחרונות בתעשיית ההייטק הוא תופעת עובדי הבומרנג – עובדים שהיו במקום עבודה, ובחרו מסיבות שונות לעזוב, ולאחר תקופה שבה התנסו בתפקידים שונים בחברות שונות, שבים לזרועות החברה הישנה והמוכרת. לא מדובר כאן רק במיליניאלז, גם עובדים מדור ה-X מחליטים להשאיר את מושג הקביעות מאחור, ולחפש אתגרים חדשים. אך מה גורם להם לשוב למקום אותו הם בחרו לעזוב? שוחחנו עם שני אנשים שעשו את זה בניסיון להבין.

"חיפשתי אהבה חדשה"

ב-2010 גיא מאירי היה ברילוקיישן בניו יורק, שם עבד כראש צוות ניהול תמיכה טכנית גלובלי בחברה טכנולוגית. לאחר כשנה וחצי החליט לעזוב ועבר לחברת אינוביד, בה עבד כשש שנים. כשחזר לארץ, המשיך לעבוד בחברה בתפקיד ניהול צוות devops וכמנהל מוצר, לאחר כשנה וחצי הרגיש מיצוי והחליט לעזוב. "זו הייתה עייפות החומר, או חיפוש אהבה חדשה. לאחר שעשיתי בחברה מספר תפקידים, הרגשתי שאני רוצה שינוי". 

לדברי גיא, הפרידה הייתה קשה לשני הצדדים, "זה היה בלב כבד, כי אחרי תקופה ארוכה באותו מקום עבודה הוא ממש הופך למשפחה עבורך, אבל רציתי להמשיך לתפקיד הבא שלי". אינוביד מצידה, לא רק איחלה לו בהצלחה בהמשך דרכו, אלא אף עזרה לו לאתר את התפקיד הבא שלו בחברה אחרת, והמליצה עליו בחום רב לכל מי ששאל.

גיא עבר לעבוד כמנהל מוצר טכני בסטארטאפ צעיר, ולאחר כחצי שנה עזב על רקע אישי. לאורך כל הדרך נשמר הקשר עם אינוביד. בתקופה שבה חיפש עבודה חדשה, ובדק אופציות שונות, אינוביד השאירה לו דלת פתוחה לחזרה לתפקיד של מנהל מוצר. "קצת כמו שנפרדים מבת הזוג - אתה מגלה כמה היה טוב וכמה אתה מעריך אותה רק אחרי הפרידה, אלא שבשונה מפרידה מבת-זוג -שם הרבה פעמים החזרה נובעת מגעגוע, חוסר ברירה וקושי להתמודד, במקרה שלי מגוון האופציות בשוק העבודה הוא עצום. החזרה לאינוביד אחרי תקופה יחסית קצרה, הייתה מרצון ולא מחוסר ברירה".

שי טביבאן (צילום: 888, באדיבות המצולם)
צילום: 888, באדיבות המצולם

למה שתרצה לחזור למקום שכבר מיצית? לא חששת שתרצה לעזוב שוב?

"הייתה לי התלבטות בנושא, אם עזבתי למה בעצם לחזור? חששתי שיהיה מוזר בהתחלה, שונה, אבל החבר׳ה, שרובם הכירו אותי לפני כן, וצוות ה-HR עזרו לי להשתלב חזרה, ומהר מאוד הרגשתי כאילו מעולם לא עזבתי. חשבתי ביחד עם אינוביד על תפקיד מדויק יותר בתוך תחום ניהול המוצר, מה גם שעמדתי לעבוד עם אנשים שאיתם אני יותר מחובר ביומיום, וזה קסם לי", הוא אומר.

"בהמשך, לפני שמונה חודשים בערך, שוב חזרה התחושה שאולי אני לא במקום הנכון, או בכיסא הנכון וחשבתי שוב לעזוב. באופן מפתיע כל הנוגעים בדבר תמכו בכל החלטה שאני אקח. לקח לי זמן עם עצמי לעשות עבודה ולהבין איפה הבעיה, ובעזרת אנשים טובים בארגון הגענו למסקנה שהכיוון שלי הוא פחות להיות במוצר ויותר בפיתוח. השינוי הזה זכה לתמיכה גורפת, כולל הקרדיט שאני יכול לעשות את השינוי והתמיכה במעבר והיום אני חלק מצוות D&R".

"התלבטתי אם לעזוב, ידעתי שאני מפסיד משהו"

שי טביביאן (42) הצטרף ב-2008 לחברת 888 בתפקיד ראש צוות מוצר. לאחר ש'עשה את הקדנציה שלו', כדבריו, במשך כמעט שלוש שנים בחברה, החלה לבעור בו התשוקה לפנות לסטארטאפים שיש בהם סיכון יותר גבוה. "חיפשתי עניין אחר, ובגלל שהייתי בשנות ה-30 שלי, היה לי עניין לקחת סיכונים וללכת על סטארטאפ כשהוודאות שם יותר נמוכה. התלבטתי מאוד ואפשר לומר שעזבתי בצער, משום שאהבתי את החברה והערכתי אותה. ידעתי שאני מפסיד משהו".

כששי עזב את 888 חיכה לו תפקיד בכיר בתעשיית ה-IT בסטארטאפ, שאורך חייו היה קצר למדי. בהמשך עבר לסטארטאפ בעולמות הגיימינג, שנקלע גם הוא לקשיים ונראה היה שהוא לקראת סופו. בדיוק באותה תקופה, 4 שנים לאחר שעזב את החברה, הגיעה לשי הצעה מפתה ממנהלו לשעבר. "נשארתי בקשר עם אנשים שאני מחבב מהחברה, והוא היה אחד מהם. הוא פנה אליי והציע לי לחזור דווקא לתפקיד של מרקטינג, כי היה צריך לאייש תפקיד בשדרה ניהולית מתחתיו, למרות שבאתי מעולם של ניהול מוצר. ההצעה הזו הגיעה בזמן מתאים כי הסטארטאפ היה בקשיים, וראינו את הסוף מגיע. עם זאת, הייתה לי התלבטות רבה אם להיכנס לזה כי לא באתי עם נסיון בתפקיד ומדובר כאן במעבר משמעותי בשבילי", מספר שי. "המנהל סמך עליי מתוך ההיכרות האישית שלנו, למעשה זה כמו לגייס מתוך החברה, כי הוא ידע מה הוא מקבל, בניגוד לגיוס מחוץ לחברה ששם אתה מקבל חתול בשק. כך התחלתי את דרכי במרקטינג ב-888 היום חמש שנים אחרי, אני בתפקיד VP Growth Marketing".

גיא מאירי (צילום: באידבות innovid, shutterstock)
צילום: באידבות innovid, shutterstock

אילו הסטרטאפ שהיית בו היה מצליח, אתה חושב שעדיין היית חוזר?

"אין לדעת ובסופו של דבר תזמון זה הכול בחיים. אך העובדה שניתנה לי האופציה לפתוח בכיוון קריירה חדש, היא מאוד משמעותית. לצד זה, חזרתי לחברה שאהבתי והערכתי וראיתי אותה כמקום שמאפשר התפתחות. ההצעה קסמה לי כי אני נענה לאתגרים ושמח ללמוד דברים חדשים. תוך חמש שנים, התקדמתי לתפקיד הרביעי שלי בתחום המרקטינג, זו הייתה התפתחות אדירה. בסופו של דבר, לכל אדם יש את ה-DNA של חברה שמתאים לו. אך חשוב וצריך לנסות דברים נוספים. אני לא מצטער על הסיבוב שעשיתי, הוא פיתח ושדרג אותי מאוד, ובעיקר העניק לי את התחושה שאני לא מפסיד שום דבר בחוץ".  

תפיסות חדשות לצד השתלבות מהירה בארגון

שרון זיו, דיירקטורית מיתוג מעסיק וגיוס בחברת 888, מספרת כי בחברתה התופעה של עובדי בומרנג הייתה קיימת מאז ומתמיד. "בקרב יוצאי 888 יש משפט מוכר "אין כמו 8" שאומר - לא משנה איפה עבדתי לפני ואחרי את הזמן שלי בחברה אני אזכור לטובה, ולכן שמורה אצלם פינה חמה למקום העבודה הזה וגם פתיחות להזדמנויות קריירה עתידיות".  

מה היתרונות בגיוס עובדים חוזרים?

"היתרונות נובעים בעיקר מהבחירה המודעת וחדורת המוטיבציה שלהם לחזור לחברה אותה אהבו, ובדרך כלל להשתלב בתפקיד חדש ומאתגר. הם מביאים איתם ידע נרחב והכרות מעמיקה עם החברה ואנשיה וגם התאמה מעולה לערכי הארגון וזה תורם להשתלבות מהירה ומוצלחת. לצד זה הם מביאים ידע מבחוץ, תפיסות חדשות, ופתרונות שונים מהקיים, ובכך ממשיכים לאתגר את המערכת לחשוב יצירתי, חדשני ומחוץ לקופסא".

איך אתם מתמודדים עם נטישות של עובדים, ובאילו דרכים אתם מנסים לגייסם?

"אנחנו משקיעים מאמצים ומשאבים רבים על מנת לשמר את העובדים שלנו, מפתחים אתגרים מקצועיים ומסלולי קריירה והתפתחות אישיים. חווית העובד, החל מיומו הראשון של העובד בחברה ודרך כל הצמתים המרכזיות בחייו המקצועיים והאישיים- חשובה לנו מאוד ואנו עושים רבות כדי לשמור על חוויה מעצימה, אנושית וכייפית. העובדים שלנו נהנים ממערכת למידה מקצועית והתפתחות אישית מהמתקדמות בעולם ומתוכניות רבות של פיתוח אישי וניהולי לאורך הקריירה שלהם בארגון. זה לא סוד שגיוס עובדים בהייטק הוא משימה מאתגרת במיוחד בשנים האחרונות. אנחנו מטפחים ומקדמים את מותג המעסיק שלנו 'השמונאיסטים' ומפרסמים קמפיינים שיווקיים אגרסיביים לצד מאמצי שיווק מסורתיים יותר."

כשעובד עוזב את החברה נשאלת השאלה מה המוטיבציה של החברה לגייס את מי שבחר כבר בעבר לעזוב אותה, והאם לא עולה חשש כי גיוסו מחדש יהיה מהלך כושל והעובד שוב יעזוב, "עובדים בתעשיית ההיי- טק הדינמית יחפשו תמיד את האתגר הבא", אומרת שרון זיו, "אנחנו משקיעים מאמצים ומשאבים רבים להציע לעובדים שלנו אתגרים מקצועיים ומסלולי קריירה והתפתחות אישיים. למרות זאת, יש עובדים הבוחרים לצאת לדרך חדשה ואנחנו מבינים מעריכים ומכבדים מאד את החלטתם. השמונאיסטים בהווה ובעבר הם אנשים ייחודיים המשלבים מקצוענות בלתי מתפשרת עם גישה אנושית פתוחה וייחודית. כמו שהם מתאימים לתרבות הארגונית שלנו, הארגון שלנו מתאים אליהם.  עובדים לשעבר שומרים על קשר ומתעניינים בהזדמנויות חדשות שנפתחות אצלנו וכשזה מתאים, אנחנו שמחים להציע להם תפקידים.  לפעמים יהיה זה תפקיד בכיר יותר מהתפקיד הקודם ולעיתים פשוט תפקיד אחר שפותח עבור העובד לשעבר עולם תוכן חדש ומאפשר ניהול קריירה מרתקת".

לדברי שרון זיו לרוב החברה תפנה לעובדים טובים ומוערכים מתחומי עיסוק שונים אשר התאימו מאד לתרבות הארגונית של החברה. "במידה והעזיבה היתה על רקע של תפקוד מקצועי לקוי או סגנון אישיותי שאינו מתאים ל-DNA  שלנו, כמובן שלא ננסה לגייס את העובד שוב. האנשים המצויינים שיצאו מ 888 הם מנועי הצלחה של מיטב החברות הטכנולוגיות והאונליין בישראל ובמקרים רבים נשמח לגייס אותם חזרה אלינו ורבים מהם ישמחו לחזור".