על פי נתוני הביטוח הלאומי בשיא משבר הקורונה בישראל היו מעל למיליון אזרחים שמצאו את עצמם מחוץ לשוק העבודה, כש-90% מהם הוצאו לחל״ת. בזמנים רגילים מדובר ב-3% בלבד מכלל מחפשי העבודה. וכרגע, עם סיום החל״ת בתחילת החודש לבני 45 ומטה, ישנם עשרות מחפשי עבודה לכל משרה - מה שהופך את המשימה המאתגרת למצוא עבודה, לקשה מהרגיל.

המקום הראשון בו מעסיקים לומדים על העובדים פוטנציאליים הוא האינטרנט

כשבוחנים את הצד של המעסיק בסיפור, אין ספק שממש לא פשוט לגייס עובדים איכותיים וליעל את תהליך הגיוס. גיוס לא נכון או לא מתאים של עובד עלול לעלות לעסק הרבה כסף ומשאבים, כאשר מסקרים עולה כי יותר מ-40% מהחברות מדווחות על נזקים בגובה של 25,000$ ו-25% סובלים מהפסד של מעל 50,000$ כתוצאה מטעויות בתהליכי גיוס עובדים. וזו אחת הסיבות שמעסיקים ומנהלי כוח אדם משתמשים בכל פיסת המידע הזמינה להם בבניית פרופיל מקיף לכל מועמד.

כחלק מכך, מעסיקים בוחנים מקרוב את הישויות הדיגיטליות של עובדים פוטנציאליים ומשתמשים ברשתות החברתיות במטרה ללמוד על כל מועמד. המספרים מדגישים עד כמה פעולה זו בתהליכי הגיוס הפכה להיות חלק מהנורמה, עם 90% של מעסיקים המציינים כי הם רואים במדיה החברתית מקור מידע חשוב בזמן הערכת מועמדים. 79% מאנשי מקצוע בתחום משאבי אנוש מדווחים כי דחו מועמדים על סמך מה שהתגלה במחקר המקוון שלהם.

המסר למחפשי העבודה הוא ברור: כשמחפשים הזדמנויות קריירה חדשות, רשימת המטלות חייבת לכלול בחינת טביעת הרגל הדיגיטלית, לצד המטלות הסטנדרטיות. מה הכוונה ואיך לעשות את זה נכון? הנה כמה טיפים שיכולים להיות קפיצת מדרגה בניקיון ובשיפור טביעת הרגל הדיגיטלית של כל מי שמחפש עבודה.

ראיון עבודה (צילום: Mangostar, shutterstock)
עוד לפני שבכלל הגעתם לרגע הזה של הראיון - מי שיושב מולכם יודע כל כך הרבה רק מהפרופיל הדיגיטלי שלכם|צילום: Mangostar, shutterstock

היפטרו מדאטה שמייצרת רושם ראשוני לא מקצועי ודאטה ישנה ולא רלוונטית

 גם אם ימי המסיבות חלפו, מומלץ למחוק עדויות המציגות את הצד הפרוע או לפחות לשמור אותן רק לעצמכם. המטרה היא לא רק להיפטר ממידע לא מחמיא או בעייתי, אלא גם לוודא שמעסיקים פוטנציאליים יוכלו לקבל רושם ראשוני נכון ומדויק ככל הניתן על ה'אני האמיתי' שלכם בזמן חיפוש העבודה. הנה כמה דוגמאות:

  1. תמונות והתבטאויות בלתי הולמות? למחוק.
    ככל שהתפקיד אליו מתמודדים הוא בכיר יותר, כך צריך להחמיר עם המידע שאנחנו חושפים על עצמנו ברשתות החברתיות ובאינטרנט בכלל. על אחת כמה וכמה לאור העובדה שאנחנו לעולם לא יודעים באמת מה יכול לקרות עם התוכן שאנחנו כותבים ומשתפים, ואיך יתייחסו באקו-סיסטם או אפילו במקום העבודה החדש לחוש הומור שלנו.
  2. יישרו קו עם הקו"ח
    חשוב לוודא שה-'אני המקוון' שלכם לא מסגיר את הצד הפחות מרשים בעברכם ובעיקר מיישר קו עם המידע שהצגתם בקורות החיים שלכם.
  3. לא פעיל? להעביר לארכיון
    כל החשבונות החברתיים הישנים והלא פעילים צרכים לעבור לארכיון. נוסטלגיה זה דבר נחמד, אך אולי עדיף לשמור חלק מהעבר בעבר.
  4. נקו את העבר
    רבים מאיתנו, עוברים כמה מסלולי קריירה לאורך שנים, אך לא כולם רלוונטיים לשאיפות הנוכחיות. לכן, רצוי לנקות ולסדר את המידע הנגיש באינטרנט לגבי מסלול הקריירה שלך.

 מאיפה מתחילים לסדר את המידע המקוון?

ניתן לגלות היום די בקלות את כל טביעת הרגל הדיגיטלית שלכם ולזהות למעשה איפה הדאטה שלכם מוחזקת ברחבי האינטרנט. ברגע שיש לכם את 'רשימת הלהיטים' שלכם, באמצעות פתרונות טכנולוגיים די פשוטים, אפשר היום לכבות במהירות כל שירות שאינו בשימוש ולא מעניק שום ערך לחיים הפרטיים או המקצועיים שלכם.

לייצר את ה'אני המקוון' החדש

אחרי שעברנו על טביעת הרגל הדיגיטלית שלנו, ולאור העובדה שבלתי אפשרי להתעלם מהחשיבות של המידע שיש עלינו באינטרנט על החלטת המגייסים, צריך גם לעשות בדיוק את ההפך - וליצור תוכן חיובי. 

  1. הצטרפו לקהילות רלוונטיות
    הצטרפות לקבוצות מקצועיות ורלוונטיות ברשתות החברתיות הוא מהלך מבורך – כך ניתן  להצטייד במידע לאור ניסיון של אחרים, הרחבת הנטוורקינג הרלוונטי, לשמור על פרופיל נכון וגבוה בקרב הקהל הרלוונטי ועוד.
  2. שתפו תוכן וצרו נוכחות מקצועית
    נכון, העיסוק העיקרי שלי הוא לאפשר לאנשים למחוק דאטה ולהחזיר לעצמם את השליטה על המידע האישי שלהם, אבל האינטרנט הוא כלי נפלא והוא יכול גם לשרת אותנו. לכן, ההמלצה שלי היא לייצר תוכן חיובי ומקצועי, לשתף תוכן, להיות נוכח ומורגש במקומות הנכונים ברשת ובאינטרנט בכלל. 
קובי ניסן - סמנכ״ל מוצר ומייסד שותף של Mine (צילום: Mine)
קובי ניסן - סמנכ״ל מוצר ומייסד שותף של Mine|צילום: Mine

ברגע שראיון העבודה מתחיל, חשוב בתור מועמדים לדעת בדיוק איזה מידע יש למראיין עליכם ולבחור אילו פרטים לחשוף ואילו לשמור לעצמכם. הזכות להישכח עשויה להועיל לאלו מאתנו המחפשים עבודה חדשה או סיימו חל״ת והיא קיימת בשביל שנשתמש בה.

יש ללטש את טביעת הרגל הדיגיטלית בזהירות, אך לדאוג לעשות זאת מספיק זמן מראש, שכן מימוש הזכויות בתחום הפרטיות יכולות לקחת זמן. "הזכות להישכח", באיחוד האירופי, למשל, מעניק לחברות חודש ימים לענות לבקשות כאלה של גולשים. אני מאמין שהטיפ העיקרי שלי הוא לנהל את הנוכחות הדיגיטלית באופן קבוע במטרה להיות מוכנים לכל התרחשות בכל זמן נתון.

 

הכותב קובי ניסן, הוא סמנכ״ל מוצר ומייסד שותף של Mine