"מצאו משהו לעשות שהוא יותר חשוב מכם, והקדישו לו את שארית חייכם", אמר הפילוסוף דן דנט כשדיבר על הסוד לאושר. אבל איך בדיוק מוצאים את הדבר הזה? בטוח שלא משאירים את זה ליד המקרה. הדרך עצמה לייעוד שלכם היא מסובכת ובודדה להפליא, ועדיין, ישנם שיקולים מסוימם ובחירות מסוימות שעוזרים להקל על הדרך.

תקופת החגים היא הזדמנות מצוינת להגות בנושא התכלית של קיומנו, ולכבודה אספנו עבורכם 6 תיאוריות של מומחים שונים באומנות הספציפית הזאת – פניני חוכמה שיעזרו לכם להפוך את הייעוד שלכם לקריירה שלכם.

פול גרהם מדבר על יוקרה

פול גרהם, דוקטור למדעי המחשב שהוא גם האקר והוגה דעות, פירסם בינואר 2016 טקסט שעסק בשאלה "איך לעשות את מה שאתם אוהבים?". הטקסט המלא מומלץ לקריאה כמובן, אבל החלק הכי משמעותי מתוכו מדבר על יוקרה, ועל החשיבות המזויפת שלה.

"מה שאסור לעשות", הוא אומר, "זה להתעסק בדעתם של כל מי שאינם חברים שלך. אין מה לדאוג ליוקרה, יוקרה היא דעתם של כל שאר העולם. יוקרה היא כמו מגנט חזק שמעוות את מה שאתה חושב שאתה אוהב. היא גורמת לך לא להתעסק במה שאתה אוהב, אלא במה שאתה חושב שאתה צריך לאהוב".

לטענת גרהם יוקרה היא השראה מיושנת, הגורסת שאם נעשה משהו בצורה מספיק טובה, הוא ייהפך ליוקרתי. לשיטתו הרבה דברים שכיום נחשבים יוקרתיים, לא התחילו כך בזמנם - כמו למשל ג'ז, או כל סוג אחר של אומנות שפרצה דרך - ולכן פשוט צריך לעשות את מה שאנחנו אוהבים, והיוקרה תקרה מעצמה אחר כך.

הגורמים הכי חשובים ליצירת סביבת עבודה בריאה (צילום: By Mooshny | Shutterstock)
אל תוותרו על המטרות שלכם - אבל וודאו שהן באמת שלכם|צילום: By Mooshny | Shutterstock

"יוקרה היא מסוכנת במיוחד לאנשים עם אמביציה. אם אתם רוצים לגרום לאנשים אמביציונים לבזבז את זמנם על זוטות, השתמשו ביוקרה כפיתיון. זו הדרך לגרום לאנשים להרצות, לכתוב פתח דבר לספרים, להיות ראשי מחלקה וכן הלאה".

אליין דה בוטון מדבר על הצלחה

אליין דה בוטון, פילוסוף מודרני וסופר, מדבר הרבה על האשליות החברתיות שאנחנו חיים בהן ועל הכשלים האידיאולוגיים במונח "הצלחה". "אחד הדברים המעניינים בהצלחה הוא שאנחנו חושבים שאנחנו יודעים מה המשמעות שלה. רוב הזמן המשמעות שאנחנו נותנים לה היא לא ההגדרה שאנחנו נותנים לה, אלא הגדרה של האנשים האחרים סביבנו, וכן של הטלוויזיה, של הפרסומות וכן הלאה", הוא טוען, "לכל אלו יש עוצמה והשפעה רבה על איך שאנחנו רואים את עצמינו ועל איך שאנחנו מגדירים את המטרות שלנו".

דה בוטון לא אומר שאנחנו צריכים לוותר על המטרות שלנו, אלא הוא מציע לנו לוודא שהן באמת שלנו. אנחנו צריכים לנתח את הרעיונות שלנו ולוודא שהם שייכים לנו, שאנחנו באמת מכתיבים לעצמינו את האמביציות שלנו: "זה מספיק גרוע לא לקבל את מה שאנחנו רוצים. זה עוד יותר גרוע לגלות שלמרות שחשבת שאתה יודע מה אתה רוצה, ועשית הכול כדי להשיג אותו - לא עשית את מה שאתה באמת רוצה".

היו מקלוד מדבר על הצבת גבולות

הקריקטוריסט היו מקלאוד ידוע בקריקטורות המרדניות שלו ובדעות המוצקות שלו בנושאי יצירתיות, תרבות ומשמעות החיים. בספרו הוא מרכז את העצות הכי חשובות שלו כדי לחיות חיים יצירתיים: "הדבר הכי חשוב שאדם יצירתי צריך ללמוד זה איך לסמן את הגבול בין מה שהוא מוכן לעשות ובין מה שהוא לא רוצה לעשות", הוא מצהיר, "אומנות מאבדת מעצמאותה ברגע שאנשים מתחילים לשלם עליה".

לפי מקלוד ככל שהאמן צריך יותר כסף, הוא ייכנע יותר לגחמות של אחרים שישפיעו על האמנות שלו, ובכך תהיה לו פחות שליטה ביצירה. הוא סיכם את זה במילים קצת פחות עדינות: "תצטרך לבלוע יותר חרא ותהיה פחות שמח בחייך. זכור את זה ותיערך בהתאם".

אז מה הדרך הנכונה לאזן בין הצורך באהבת הקהל לבין הגשמת היעוד שלנו? בראש ובראשונה הצבת גבולות לעצמנו: "הדרך הכי טובה לקבל הערכה היא לא להצטרך הערכה. זה נכון לגבי אומנות, ולגבי עסקים, ואהבה, וסקס, ובערך כל דבר שווה בחיים".

לואיס הייד מדבר על עבודה מול מלאכה ומיהלי צ'יקסנטמיהלי מדבר על זרימה

הפילוסוף לואיס הייד שם את האצבע על ההבדל הקריטי בין עבודה לבין מלאכה, ועל ההבחנה איזו מבין שתיהן מקרבת אותנו להגשמה עצמית: "עבודה היא מה שאנחנו עושים לפי שעה. אנחנו מבצעים אותה תמורת כסף. עבודה במפעל מכוניות, שטיפת כלים, חישוב מיסים, משמרת בבית חולים, קטיף אספרגוס - כל אלו הן עבודות. מלאכה, לעומת זאת, מכתיבה קצב משלה. יכול להיות שמשלמים לנו גם עליה, אבל קשה יותר לכמת אותה. כתיבת שיר, גידול ילדים, פיתוח תיאוריה, המצאת מכונה חדשה - אלו הן מלאכות".

הפסיכולוג מיהלי צ'יקסנטמיהלי המציא מונח שמבדיל בין מלאכה לעבודה: "זרימה" ‏(Flow Theory‏), תחושת ריכוז ומיקוד שמאפשרת לנו לחבר בין העשייה למודעות העצמית ומכאן גם לביטחון ברור במה שאנחנו עושים. כשאנחנו שוכחים את עצמנו, מאבדים תחושת זמן, לוקחים חלק במשהו שיותר גדול מאיתנו – זו הזרימה עליה מדבר צ'יקסנטמיהלי. אם אי פעם נשארתם ערים כל הלילה בשביל פרוייקט שאתם אוהבים, או אפילו הקדשתם שעות רבות לכתיבת שיר אהבה, חוויתם זרימה של מלאכה טובה – זו תחושת הזרימה המדוברת, והיא כנראה סימן שזו התכלית שלכם בחיים.

סטיב ג'ובס מדבר על התפשרות

בנאום האגדי שלו סטיב ג'ובס אומר לנו לא להתפשר במהלך המסע אל הייעוד שלנו. הוא טוען שמדובר בכוחה של אינטואיציה: "העבודה שלכם הולכת למלא חלק עצום מחייכם. הדרך היחידה להיות מרוצים ממה שאתם עושים זה להאמין שהעבודה היא טובה וחשובה".

"הדרך היחידה לעשות עבודה טובה היא לאהוב את מה שאתם עושים. אם לא מצאתם את זה עדיין, המשיכו לחפש. אל תתפשרו. כמו בכל העניינים הקשורים בלב - אתם תדעו כשתמצאו את זה. וכמו בכל מערכת יחסים טובה - היא פשוט תשתבח עם השנים. אז המשיכו לחפש עד שתמצאו".

רוברט קרולוויצ' מדבר על חברות

רוברט קרולוויצ', מגיש תכנית הרדיו המצליחה "רדיולאב", מדבר על כוחם הבלתי מעורער של חברויות שמתהוות בעבודה: "אתם תבנו רשת מקצועית, אבל אתם תבנו גם רשת של אנשים שעזרתם להם ושהם עזרו לכם. האנשים שתפגשו עכשיו, אלו ששמים לב אליכם, מאתגרים אתכם, עובדים אתכם ודואגים לכם - הם יהיו העוצמה שלכם".

"אם תוכלו, תתאהבו. תתאהבו בעבודה, באנשים איתם אתם עובדים, בחלומות שלכם ובחלומות שלהם. כל מה שהביא אתכם להיות מי שאתם היום והביא אתכם לאן שהגעתם - זה הדבר הכי חשוב, אל תוותרו עליו בחיים".

לפי קרולוויצ' הצעד הראשון למציאת התכלית שלנו הוא להאמין בחברים שלנו ובעצמנו, להאמין שיש להם ולנו דברים חשובים להגיד, ושהדרך בה הם ואנחנו אומרים את הדברים היא חדשנית וראויה לצאת לאוויר העולם.

כך תגרמו לעובדים להרגיש בבית (צילום: By Dafna A.meron, shutterstock)
"אלו החיים שלך. עשה את מה שאתה אוהב ועשה זאת לעיתים קרובות"|צילום: By Dafna A.meron, shutterstock

כדאי להתייחס למניפסט של הולסטיי, שמסכם בעצם את כל החכמות כולו, שלכולנו לא יזיק לחזור ולהיזכר בו מידי פעם: "אלו החיים שלך. עשה את מה שאתה אוהב ועשה זאת לעיתים קרובות. אם אתה לא אוהב משהו, תשנה אותו. אם אתה לא אוהב את העבודה שלך, תתפטר. אם אין לך מספיק זמן, תפסיק לראות טלוויזיה. אם אתה מחפש את אהבת חייך, תפסיק. אהבתך תחכה לך כשתתחיל לעשות דברים שאתה אוהב".