המונח ״חזרה לשגרה״ נזרק לא מעט לחלל האוויר בזמן האחרון, אבל כל מי שמשתמש בו לא בדיוק יודע על מה הוא מדבר – השגרה הישנה מתה, תחי השגרה החדשה. זה בולט במיוחד בעולם העבודה שלפני הקורונה ולאחריה, שכן חברות ובעלי עסקים מכל המגזרים נאלצים למצוא דרכים יצירתיות לחזור לפעולה ולחשוב מחדש על נהלים ישנים שהם פעלו לפיהם. למשל, בכל הנוגע להעסקת עובדים חדשים.

סביר להניח שבתקופה הקרובה, רוב ראיונות העבודה שייערכו על ידי מגייסים בחברות ובתי עסק יהיו, לפחות בשלב הראשוני, דרך האינטרנט, מרחוק. וסביר להניח שחלק מהשאלות יעסקו במגפה הגלובלית ובדרכים שבהן אתם מתמודדים איתה, ואיך אתם מסתגלים לעתיד תעסוקתי שאינו ברור בכלל, בצל איום הגל השני. לכן כדאי מאוד שתכינו את עצמכם לשאלות ה״חדשות״ כדי שתוכלו להתבלט מעל כל השאר, ולהרשים את המראיינים שלכם עם תשובות מפוצצות. באתר ladders מצביעים על שש שאלות, שכנראה יכנסו למאגר של המראיינים בתקופה הקרובה, ושכדאי להתכונן אליהן כבר עכשיו: 

  1. איך אתם עם עבודה בשלט רחוק?
    מקומות עבודה רבים נאלצו בחודשים האחרונים לעבור לשיטת עבודה שהם לא בהכרח היו מוכנים אליה, ולבקש מהעובדים לעשות את עבודתם מהבית. אלה שהצליחו בכך, ככל הנראה, יעדיפו לשמר את הנכס הזה גם בתקופה הקרובה, בדומה לחברות ענק כמו טוויטר ופייסבוק, שמעודדים את העובדים שלהן להמשיך לעבוד מהבית לפחות עד סוף השנה. סביר להניח שהנושא הזה יעלה בראיון העבודה, ולכן כדאי לוודא שיש לכם תשובה מוכנה לעניין הזה. הפסיכולוגית הארגונית איימי קופר האקים מציעה: ״שקלו להדגיש בראיון העבודה את הדרגה שבה אתם גמישים בנוגע לסוג כזה של עבודה. המפתח הוא לציין שאתם מוכנים להסתגל למציאות חדשה בקלות וללכת עם הזרם, תוך כדי כך שאתם מתחייבים לסיים משימות באחריות"
  2. איך אתם שומרים על מוטיבציה לעבוד באופן עצמאי?
    קשה לפעמים בראיון עבודה קצר להדגים עד כמה גבוה מוסר העבודה שלכם, ועד כמה אתם מוכנים לעבוד קשה כדי להוכיח שהייתם הבחירה הנכונה לתפקיד. מגייסים אמנם מודעים לכך, אבל בכל זאת כדאי להכין מראש כמה דוגמות קונקרטיות שמוכיחות כיצד אתם שומרים על מוטיבציה גבוהה באופן עצמאי, כך טוענת ג׳וי אלטימייר, מנהלת מותג בחברת EHE Health. ״מעסיקים רוצים לדעת שאתם לא רק ממלאים אחר פקודות אלא גם יכולים להבין במהירות את התרבות והמטרות של הארגון, ולהשפיע עליו״, היא אומרת. ״הם ישאלו אתכם שאלות כדי לקבוע אם הם יצטרכו להחזיק לכם ידיים או שמא תגיעו ומיד תשתלטו על העניינים״.
    ניהול זמן (צילום: Satyrenko, shutterstock)
    כנראה שישאלו אתכם איך נראית שגרת העבודה שלכם מהבית|צילום: Satyrenko, shutterstock
  3. תארו את הגישה שלכם כלפי עבודה מהבית
    זה אולי נשמע חטטני, אבל מעסיקים רוצים להבין מה בעצם קורה תחת קורת הגג שלכם כשאתם עובדים מהבית. למשל, האם אתם גרים עם שותפים מובטלים שיסתובבו שיכורים בדירה כל היום? האם יש לכם שולחן עבודה מסודר? איך הוא נראה? אמנדה אוגוסטין, מומחית קריירה ב- TopInterview, מסבירה שבאופן חוקי, מגייס לא יכול לשאול אתכם שאלות ישירות בנוגע למשפחה שלכם או מה שמתרחש בבית שלכם, במיוחד במהלך תקופת ההסגר הביתי. יחד עם זאת, כדאי שתדעו לתאר לו מהו סידור העבודה שלכם בבית, מבלי לחצות קווים אתיים. ״הדבר הכי חשוב הוא להבהיר הוא שאתם מסוגלים ומוכנים לעבוד מהבית״, היא אומרת, ״הדגישו בפניו שיש לכם סביבת עבודה מובחנת, חיבור אמין לאינטרנט מהיר ומחשב חדש יחסית. אם עבדתם מהבית בעבר בעבודות קודמות, כדאי שתשתפו איתו את זה״.
  4. איך אתם מתמודדים עם לחץ שקשור לווירוס הקורונה?
    סביר להניח שגם מגייסי כוח האדם בעצמם חווים תקופה לא קלה, מקצועית ואישית כאחד, ולכן לא מן הנמנע שהם יתעניינו בכם ובאיך שאתם חווים את משבר הקורונה – איך התמודדתם עם הלחץ, אילו קשיים חוויתם ואיך חזרתם לשגרה. האקים טוענת שזה קריטי במיוחד בתקופה הזו – ״הם רוצים לראות עובדים פוטנציאליים שמשתמשים בהיגיון ובטקט כשהם מתמודדים עם סיטואציות מלחיצות. שתפו איתם מקרים שבהם נטרלתם את הרגש בנסיבות מורכבות כדי להגיב בשיקול דעת ובישירות״.
    איש מודאג (צילום: Peshkova, Shutterstock)
    איך אתם מתמודדים במצבי לחץ ומשבר?|צילום: Peshkova, Shutterstock
  5. האם יש לכם יכולות טכנולוגיות שיכולות לתרום לארגון?
    ישנן תעשיות שהופכות ליותר ויותר דיגיטליות משנה לשנה, אבל יש גם כאלו שעדיין רחוקות משם ונאלצו, ביום בהיר אחד, להתמודד עם מציאות טכנולוגית וירטואלית חדשה. כך שאם יש לכם ידע טכנולוגי כלשהו או יכולת מובחנת להתמודד עם העולם הדיגיטלי, זה זמן טוב להפגין אותם, טוענת אליטימייר. ״לרוב העבודה שתעשו מעתה והלאה יהיה אלמנט דיגיטלי כלשהו, אפילו במקומות עבודה ׳ישנים׳ יותר. כך שתצטרכו להתייחס בראיון לדרך שבה אתם יכולים להשתמש בטכנולוגיה כיתרון להגברת התפוקה והיעילות,״ היא אומרת.
  6. איך ביליתם את הזמן בתקופת הסגר?
    סביר להניח שהשאלה הזו תעלה במהלך הריאיון, בין אם הייתם מובטלים, בחל״ת או בחיפושי עבודה, וכדאי שתדעו איך לענות עליה. זה בסדר להיות כנים ולהודות שלא עשיתם יותר מדי, אבל נסו לשלב בתשובה שלכם דוגמות לדרכים יצירתיות ויעילות שבהן העברתם את הזמן. ״מגייסים יכולים לבחון כיצד אתם מתמודדים עם לחץ בזמנים לא שגרתיים, או האם הצלחתם בכל זאת לחדד את הכישורים והיכולות שלכם״, אומרת אוגוסטין. ״אם היה לכם יותר זמן פנוי מאי פעם בגלל הסגר הביתי, נסו להסביר למראיין כיצד ניצלתם אותו כדי בכל זאת להשקיע בקריירה שלכם, כמו למשל השתתפות בקורס אונליין, מפגשי נטוורקינג וירטואליים או התנדבות בארגונים ללא מטרת רווח״.