על פי דו"ח שפורסם לאחרונה, נמצא כי 31% מפניות הנשים לנציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה בשנת 2018 היו בגין אפליה במקומות עבודה בשל היריון. על פי חוק, חל איסור להפלות אישה על רקע הריונה, בקבלה לעבודה, בתנאי העבודה, באפשרויות לקידום או כיוון שלא דיווחה על ההיריון במהלך קבלתה לעבודה, אך ברבות מהחברות בשוק העבודה עדיין מעדיפים לא לגייס אישה בהיריון. עובדה זו גרמה לרוזאנה ניימן-שקט, בת ה-28, לחשוש כאשר היא פוטרה ונאלצה לחפש עבודה חדשה בזמן ההיריון.

"עבדתי בסטארטאפ בתחום הגיימינג כ- 4 חודשים כשהם החליטו לפטר הרבה אנשים מצוות שירות הלקוחות, ביניהם אותי -למרות שהייתי בהיריון", מספרת ניימן-שקט. "התחלתי לחפש עובדה וידעתי שהעובדה שאני בהיריון תהווה בעיה בהרבה מקומות עבודה, בעלי ואני ניסינו לחשוב מה אפשר לעשות והוא אמר לי לכתוב מסר בקבוצת פייסבוק של משאבי אנוש, שמסביר מי אני עם תמונה שלי והוספתי כיתוב חמוד של 'בונוס: אני בהיריון'. אחת העובדות בלייטריקס פנתה אליי בקבוצה ואמרה לי שמחפשים שם עובדים".

 "לא שווה להשקיע בך"

לראיון העבודה היא הגיעה כשהייתה בשבוע ה-20 להריונה. "קיבלתי מבחן בית, השלמתי אותו ולאחר מכן בשיחה הטלפונית עם המגייסת אמרתי לה שאני בהיריון. התלבטתי אם לספר אבל רציתי להיות שקופה איתם," מספרת רוזאנה, שמבחינת החוק, לא חלה עליה החובה לספר.

"גם בראיון הראשון אמרתי שוב שאני בהיריון ושוב אמרו לי שאין בעיה. אמרו שמחפשים מישהו למשרה מלאה, כולם היו מאוד מקבלים ותומכים ובעצם בנו את התפקיד סביב ההיריון שלי, דאגו לכך שאהיה חלק מהצוות זה מאוד נחמד. אני לא חושבת שזה קורה הרבה בחברות אחרות", אומרת ניימן-שקט, שעובדת כבר מספר חודשים כ- Customer Experience Specialist. "אני זוכרת שבתקופה שחיפשתי עבודה קיבלתי תשובות כמו 'לא שווה לנו להשקיע את הזמן בלהכשיר אותך כי עוד רגע תצאי לחופשת לידה', יש כאלה שאמרו שזה ממש בסדר שאני בהיריון אבל מעולם לא חזרו אליי."

נשים בהריון (אילוסטרציה: 123rf)
חל איסור להפלות אישה על רקע הריונה|אילוסטרציה: 123rf

 לספר או לא לספר?

נטע גבע, מנהלת משאבי אנוש בלייטריקס, טוענת כי בחברה בוחנים את המועמד כאינדיבידואל ושמים דגש על כישוריו ויכולותיו של האדם ולא על הסטטוס האישי או המשפחתי שלו. "כשאנחנו פוגשים אדם שמתאים לתפקיד המוצע, אנחנו יותר משמחים לראות כיצד אנחנו יכולים לגרום להצלחת התהליך ולגיוס המועמד אלינו. בהתאם לתפיסת העולם הזו, החברה לא רואה בהיריון גורם שצריך להפריע לה לגייס מועמדת מוכשרת, כאשר אנו נתקלים במישהי שכזו".

גם על פי חוק, כאמור, מועמדות אינן מחויבות לספר בראיון שהן הרות, אם מדובר בשלב מוקדם של ההיריון. החל מחודש חמישי צריכה העובדת להודיע למעסיק על הריונה על מנת שתועסק בהתאם להגבלות בחוק, ומרגע זה ואילך מחויב המעסיק להעסיקה בהתאם להגבלות שנקבעו לגבי עבודתה בשעות נוספות, בימי המנוחה ובמשמרות לילה. עם זאת, מעסיק אינו רשאי לפטר עובדת בשל העובדה שלא סיפרה על הריונה במהלך ראיון הקבלה לעבודה.

גבע מוסיפה כי "ההחלטה האם לספר על ההיריון שמורה למועמדת ואנחנו לא מתערבים בכך. על פי נקודת המבט של החברה, ההיריון לכשעצמו אינו מהווה שיקול בקבלת או דחיית מועמדת לעבודה. מה שחשוב לנו הוא האדם שעומד מולנו והאם הוא או היא מוכשרים ומתאימים לתפקיד".

על אף שהדבר אמור להיות מובן מאליו ולקרות בכל חברה ועסק, לא כך הדבר. ובכל זאת, לייטריקס לא לבד וקיימות חברות נוספות בישראל המעודדות ותומכות בהעסקת נשים הרות. ביניהן, חברת הסטרט-אפ טרידיון, שהעסיקה מתכנתת בזמן ההריון, שדווקא בחרה לא לספר על כך בשלב הראשון. "אותה עובדת לא הצהירה שהיא בהריון בראיון העבודה, אבל מעת שסיפרה לנו על כך זה כלל לא היווה מכשול עבורנו. והיום, חודשיים אחרי סיום חופשת הלידה, היא חזרה לעבוד איתנו", מספרת ליטל אנקורי, מובילת צוות משאבי אנוש בחברה.

גם בחברת Ripples (ריפלז), תומכים בנושא ופתוחים להעסיק נשים בהריון, ביניהן סמנכ"לית השיווק של החברה, שרון דוכין, שגויסה לתפקיד בעודה בחודש השלישי להריונה ולדבריה, סיפרה למנכ"ל החברה על ההריון עוד לפני שבישרה להוריה. 

חשיבה לטווח הארוך

כמנהלת משאבי אנוש, מאמינה גבע כי חברות שמרגישות מופסדות כשהן לוקחות לעבודה אישה בהיריון, לא חושבות לטווח הארוך. "למרות שיש אתגרים בגיוס מועמדת בהיריון לעבודה, כיוון שהחברה משקיעה זמן וכסף בהכשרת העובדת, כאשר בפועל היא עובדת זמנית שאחרי מספר חודשים תצא לחופשת לידה וכן עצם העובדה שעובדת בהיריון זקוקה לגמישות כדי לצאת לעיתים באמצע היום לבדיקות רפואיות, הרי שאנחנו, ככלל, מעדיפים להסתכל לטווח הארוך ולכן תחושת 'ההפסד' אינה קיימת אצלנו", היא מסבירה. "אנחנו גאים מאוד בעובדה שאחוזי העזיבה של עובדים בלייטריקס הם אפסיים, מאז הקמת החברה ועד היום. כשם שאנחנו נכונים להשקיע משאבים בהכשרת עובדים חסרי ניסיון, מתוך הבנה שאת הערך המוסף נראה רק כעבור מספר חודשים, כך גם לגבי גיוס נשים בהיריון".

נטע גבע, לייטריקס (צילום: אופיר אייב)
"היריון לכשעצמו אינו מהווה שיקול", גבע|צילום: אופיר אייב

דבריה של רוזאנה, עובדת החברה, מראים שהצעד הזה לא רק שלא גורם לחברה להפסיד, אלא אולי אפילו מייצר עובדות טובות יותר, עם חיבור חזק יותר למקום העבודה והערכה אליו. "אני שמחה לעבוד בחברה שלא מפלה, שמאמינה שמגיע לנשים שוויון, זה מראה איזו חברה זאת. זה דבר מדהים בעיניי ולא רואים אותו בהרבה מקומות. מקבלים אותך לעבודה בגלל מי שאת, היכולות שלך והאדם שאת, ואני חושבת שהחברה מרוויחה ככה עובדות טובות יותר. זה מרגיש כמו משפחה כאן, כל הזמן דואגים לי ומוודאים שיש לי כל מה שאני צריכה ורק רוצים לעזור. אני בטוחה שאחזור לכאן לאחר חופשת הלידה, אין לי ספק בכלל".

גבע מאמינה שאנשים ונשים מוכשרות ניתן למצוא בכל מקום, וכי חברות צריכות להיות פתוחות למצבים שונים שבני אדם נמצאים בהם בחיים. "בלייטריקס יש כיום 36% נשים, אחוז גבוה יחסית לתעשייה, והחברה שואפת להמשיך ולייצר איזון מגדרי, והדרך לייצר אותו היא לא להוריד את הרמה, מה שבסוף רק יפגע בתדמית הנשים בחברה, אלא להבין שיש צרכים שונים למועמדים או מועמדות שונות, וללכת לקראתן. גמישות היא מילת המפתח, ואני ממליצה לחברות נוספות לאמץ את נקודת המבט הזו בתהליכי גיוס, ככלל, ובתהליכי גיוס של נשים בהיריון, בפרט".