כבר יותר משבועיים שבישראל מונהגות תקנות שעת חירום המגבילות את מספר העובדים היכולים לשהות במקום עבודה, וכתוצאה מכך עובדים רבים עברו לעבודה מהבית או אפילו הוצאו לחל"ת. מוחרגים מתקנות אלו הם שורה של מקומות עבודה חיוניים שאחראים על מתן שירותים קיומיים כאלו ואחרים. בראשם של המפעלים החיוניים עומדים כמובן שירותי הרפואה, גופים ממשלתיים, רשתות המזון, חברת החשמל וספקי אינטרנט ותקשורת. אך אלו ממש לא הגופים היחידים, ולמעשה ישנה כמות גדולה של חברות שהוגדרו כחיוניות, בדקנו מה הן ומה הופך את העבודה בהן לחיונית בימים אלו:

כמו מוסכים רבים בארץ גם מרכזי השירות של רשת הסוכנויות המורשות של טויוטה, הפרוסה בכל ברחבי הארץ ומעניקה בשגרה שירות ללמעלה מ- 200 אלף רכבי טויוטה בשנה, מוגדרים כ"מפעלים חיוניים", וזאת על מנת להבטיח כשירות וניידות של רכבים עבור כוחות הביטחון וההצלה וכמובן עבור עובדים חיוניים במשק.

בטויוטה נערכו באופן מיוחד על מנת להבטיח כי ביצוע טיפולים הכרחיים ותיקונים ייעשה באופן היעיל ביותר כך שהרכב יישאר זמן מינימלי במוסך, זאת על אף צמצום הצוותים, וכמובן תוך הקפדה על הוראות משרד הבריאות. החשיבות לכך רבה בעיקר לאור העובדה כי אלפי רכבי טויוטה נמצאים בשירות רבים מהארגונים ומהכוחות החיוניים בהם משטרה, צה"ל, רשויות ממשלתיות דוגמת מקורות, רשות הטבע והגנים, חברת חשמל, קרן קיימת לישראל ועוד ארגונים החיוניים להפעלת המשק בזמן חירום.

מנגנון אספקת החלפים לרכבים שיצאו מכשירות מול החברה באירופה עובד כסדרו וכל חלק שיידרש על מנת להשמיש רכב תקול, יוטס מיידית לישראל, בכפוף כמובן לזמינות הטיסות.

בנוסף, לכל הסוכנויות המורשות ברחבי הארץ מנגנוני איסוף רכבים מבית הלקוח על מנת לצמצם את הסיכון ללקוח ובחלקן אף עובדים במקביל מהבית. לצד הפעילות בשטח במרכזי השירות, עובדי המטה ממשיכים לעבוד במשרדי החברה ובמרכז הלוגיסטי, בהתאם להנחיות משרד הבריאות, וכמובן בעבודה מהבית.

במפעלי טאואר סמיקונדקטור - יצרנית שבבים בטכנולוגיה ייחודית, שממוקמים במגדל העמק מועסקים למעלה מ- 1,500 עובדים. החברה מוגדרת גם היא כמפעל חיוני למשק, המייצר ומייצא ללקוחות אסטרטגיים, בהן חברות מובילות המספקות טכנולוגיות עבור תחום הציוד הרפואי, תקשורת, ביטחון ועוד. משום כך, החברה מחויבת להמשיך לעבוד ולספק את המוצרים, ובמקביל לוודא כי קיימת סביבה בטוחה לעבודה ושמירה על בריאות העובדים, כך שמעבר לקיום כל הוראות הממשלה, מוסיפים בטאואר גם הנחיות מיוחדות לייצור תנאי עבודה אופטימליים - בין הפעילויות השונות שנעשו בחברה: תגבור משמעותי של הניקיון ברחבי המפעל, סימונים פיזיים ברצפת המפעל שממחישים שמירת מרחק של שני מטרים אחד מהשני, ביטול המעליות למניעת התקהלות, נקיטת צעדים שונים להורדת צפיפות בהסעות, חלוקת מסכות לעובדים ועוד.

טאואר ג'ז  (צילום: טאואר סמיקונדקטור)
עובדי טאואר שומרים על מרחק|צילום: טאואר סמיקונדקטור

כל עובדי המשרדים, הכוללים מטה, פיתוח ועוד, חולקו לשתי קבוצות כך שבמקרה של צורך בבידוד בקבוצה אחת, הקבוצה השנייה תוכל להמשיך ולעבוד באופן סדיר. בנוסף מאפשרים בחברה לקיחת ציוד עבודה כגון מסכים גדולים הביתה על מנת לאפשר למי שעובד מהבית לעשות זאת באופן מיטבי, ומקפידים על שמירת תקשורת רציפה, שקופה ופתוחה כולל וובינר של שאלות ותשובות עם הנהלת החברה והעובדים, פלטפורמה אינטרנטית עם מענה לשאלות עובדים המפורסמות לכולם ועוד. במיוחד בימים כאלה, ממשיכים ודואגים לאווירה טובה ומשפחתית, דבר שמאפיין את טאואר גם בשגרה, כך למשל ממשיכים לקיים Happy Hour קבוצתי באמצעים דיגיטליים.

מייבאים, מייצרים ומייצאים

נמל אשדוד משמש בשגרת היומיום, עורק חמצן מרכזי לכניסת סחורות למשק הישראלי. המטענים המשונעים בנמל כוללים מוצרי מזון, תבואות וחומרי גלם חיוניים. מאז החל משבר, עם היחלשותו של הנתיב האווירי, חשיבותו אף עולה.

בשבועות האחרונים, עם התגברות משבר הקורונה, עובדי נמל אשדוד, נשארו בין הבודדים שממשיכים את עבודתם כרגיל ואף מעבר לכך, עם עבודה אינטנסיבית מסביב לשעון. נמל אשדוד, אשר הוגדר כמפעל חיוני וקיומי, מחויב להמשיך ולספק הזרמת סחורות רציפה לישראל, שעה שעם ישראל חושש ממחסור במוצרי מזון כחלק מהיערכותו לקראת חג הפסח המתקרב.

במסגרת העמידה בהנחיות משרד הבריאות, מקפידים בנמל על לבישת כל אמצעי המיגון הדרושים, שמירה על טווח ביטחון מאנשי צוות האוניות המגיעות מחו"ל ופוקדות את הנמל, וכן עבודה במשמרות הומוגניות, על מנת למנוע אפשרות של פגיעה בפעילות בשל הדבקה. חברת נמל אשדוד , שוקדת על ניהול מערך הסיכונים ונערכת להמשך אספקת כלל צרכי המשק בעת חירום, על מנת להבטיח רציפות תפקודית לכלל המשק.

מפעל כיל (צילום: יח
בכיל מתמגנים וממשיכים לייצר|צילום: יח"צ

מאז התפרצות הנגיף בארץ ובעולם, הוגדרו גם אתרי כיל השונים כמפעלים חיוניים וכחלק ממשק לשעת חירום. כיל הינה יצרנית דשנים ותוצריה קריטיים לייצור מזון לישראל ולעולם. החברה מספקת כ-50% מכמות הדשנים לחקלאות המקומית. בנוסף, לחומרים אחרים קיים חלק מכריע בתהליכי התפלת מים ולייצור חשמל באמצעות אספקת חומרים הדרושים להפעלת מתקני ההתפלה ותחנות הכוח.

אחד החומרים הכי מבוקשים בימים אלה הם ההיפוכלוריט, מה שמוכר כאקונומיקה, אותו חומר המשמש כעת בהתמודדות עם חיטוי משטחים, מוסדות או רחובות שלמים כנגד התפשטות הנגיף. כיל מייצרת את החומר מכלור וסודה קאוסטית שגם הם מיוצרים בחברה. לאחרונה ירדן, אשר היתה מבין היבואניות המרכזיות של היפוכלוריט, עצרה ייצוא, מה שהוסיף לדרישות הגבוהות.

בנוסף, החברה מייצרת ברום ותרכובותיו המשמשים לתעשיית התרופות, באופן שוטף לכדורים לצינון ותרופות נגד שיעול, וגם עבור התרופה לאבולה, שבימים אלה עשים נסיונות לטפל באמצעותה בקורונה. זאת, לצד ייצור המגנזיום החיוני לתוספי תזונה אשר צריכתם נמצאת בעלייה מתמדת ותחת ביקושים גדולים מאז התפשטות הנגיף.

קשריה הענפים של כיל בעולם התגלו בימים אלה, והחברה, בתיאום משרד הבריאות, נעזרת בקשריה עם מנהלי המחוזות של מפעליה בסין לאיסוף ומשלוח ציוד רפואי רב על מנת להביאם ארצה.

הטכנולוגיה מאפשרת לעבוד מכל מקום

תחום נוסף שבו העבודה נמשכת גם בימים אלו הוא ענף הביטוח, מגדל ביטוח מעסיקה כ- 5,000 עובדים, מעניקה שירותים ללמעלה מ- 2,900 סוכנים ומטפלת ב- 2.4 מיליון לקוחות במגוון רחב של תחומים, החל מביטוח כללי (רכב ודירה) דרך ביטוחי בריאות ונסיעות לחו"ל ועד לביטוח פנסיוני וביטוחי מנהלים. כגוף המעניק שירותים למספר כה גדול של לקוחות, חייבת החברה להמשיך לענות לפניות המבוטחים ולטפל בענייניהם ועל כן הוגדרה כמפעל חיוני גם בתקופה זו.

אחד האתגרים של החברה בתקופה זו הוא לוודא כי הפעילות ממשיכה להתקיים בכל חמשת אתרי החברה ברחבי ישראל, תוך עמידה בהנחיות משרד הבריאות והפיקוח על הביטוח. החברה ביצעה מהלך מקיף של השקעה באמצעים טכנולוגיים שמטרתו לאפשר חיבור מרחוק ועבודה מהבית במגוון רחב של תפקידים, בהם גם מענה טלפוני ומוקדי שירות, מהלך לא טריוויאלי עבור חברת שירותים.

מוקדנית במגדל (צילום: באדיבות מגדל)
הפעילות ממשיכה במוקד מגדל|צילום: באדיבות מגדל

לצד עובדי מוקדי השירות שנותנים מענה כמעט מסביב לשעון, בין אם ממשרדי החברה השונים או בעבודה מהבית, ממשיכה החברה להפעיל צוותים גם בתחומי התביעות, כספים, ניהול סיכונים, משאבי אנוש, ביטוח כללי, ביטוחי בריאות, ביטוחים פנסיוניים ועוד. בחברה מסבירים שמרבית הפניות בימים האחרונים היו בנושאי משיכת כספים, הלוואות ושינוי מסלול השקעה, ובימים האחרונים ניכרת עליה משמעותית בפניות בנושאים אלה לעומת השבועות הקודמים.

גם חברת מוטורולה סולושנס הוגדרה כמפעל חיוני ופועלת בתקופה זו לילות כימים על מנת לשמור על תקינות ומוכנות מערכות הבקרה השונות בערים, ארגונים גדולים, משרדים ממשלתיים ואף בתי חולים וחדרי בידוד. צוות ייעודי האחראי על תקינות המצלמות ומערכות השליטה והבקרה השונות הפזורות ברחבי הארץ, נמצא בכוננות יומיומית ומוכן לצאת ולטפל בכל קריאה בתוך שעות ספורות.

"המצלמות החכמות שלנו, הכוללות טכנולוגיות מתקדמות של וידאו אנליטיקה ובינה מלאכותית פזורות ברשויות מקומיות רבות, כחלק ממערכות העיר החכמה המותקנות בלא מעט ערים בישראל" מספר גיל שקל מנהל מחלקה במוטורולה סולושנס, "בימים אלו המוקדים העירוניים משתמשים בניתוחי הוידאו של המצלמות על מנת לאתר אזורי התקהלות, להפעיל כרוזים באזור ולפזר את האנשים. צוות הטכנאים שלנו קשוב לכל קריאה, אם רשות עירונית זקוקה באופן מידי לתכנות מסוים של המצלמות, למשל איתור התקהלות של אנשים בצפיפות מסוימת, אנו מגיעים תוך שעות בודדות ומתכנתים זאת עבורה, כך גם במקרים של הפעלת כרוז ועוד".

בנוסף, מוטורולה סולושנס התקינה לאחרונה מצלמות ומערכות שליטה ובקרה במתחמי בידוד במספר בתי חולים בארץ, חדרי הבידוד מאובזרים במצלמות מתקדמות ומערכת רמקולים הפועלת ללא מגע אדם על מנת שהצוותים הרפואיים יוכלו לשוחח עם חולי הקורונה ולטפל בהם מרחוק. "אנחנו נמצאים 'בדקת קריאה', אם הצוות הרפואי זקוק לנו אנחנו מיד מתייצבים, אין ספק שזה לא פשוט להגיע לאזור שבו יש הרבה חולים, אך אנחנו ממגנים את עצמנו ככל ניתן" מוסיף שקל. "זו שליחות עבורנו לסייע לארגונים, בתי חולים ולרשויות ובעצם לציבור- להתמודד עם המצב. אין ספק שהטכנולוגיה שיש לנו כיום מאפשרת לעשות זאת יותר ביעילות".

חברת המזגנים תדיראן, שמכשירה בכל שנה לקראת הקיץ אלפי מתקינים, הוכרזה כ"מפעל חיוני" גם היא, ופועלת כיום במתכונת מיוחדת התואמת את הנחיות משרד הבריאות.

הקיץ לא יחכה שהקורונה תחלוף, ואנשים יזדקקו למזגנים תקינים אצלם בבית, במיוחד אם נשב בבית לעוד תקופה ארוכה ועל כן, חשוב לשמור על רציפות הידע וההכשרה אצל המתקינים. זאת על מנת שיוכלו לספק ללקוחות את השירות הטוב ביותר. על כן,הוחלט בחברה להתאים עצמה למצב ולחשוב על דרכים יצירתיות בהן עדיין יוכלו לספק לאלפי המתקינים, את ההכשרה המקצועית לה הם זקוקים. החברה פיתחה מתחם הדרכות וירטואלי המכשיר את המתקינים מרחוק בעזרת אמצעים דיגיטליים המנגישים למתקינים את תכני החברה המגוונים בצורה קלה ונוחה.

מפעלים חיוניים- תדיראן (צילום: תדיראן)
צילום: תדיראן

"כחברה ששמה את הצרכן במרכז, וכמפעל חיוני למשק, אנו חשים חובה ואחריות להמשיך בהכשרות אלפי המתקינים גם בתקופות מאתגרות כגון אלה" אומרת נופר ממרוד, סמנכ"לית השיווק בחברה. "לכן היה לנו חשוב לפתח מוצר המאפשר לנו לשמור על קשר ישיר עם אלפי המתקינים שנמצאים בשטח מדי יום ביומו ולהנגיש להם תכנים שהם זקוקים להם, באופן דיגיטלי באמצעות אפליקציה ייחודית".

בתוך כך, בתקופה שבה חווים מרבית העצמאים ירידה בהכנסותיהם, השיקה תדיראן פיתוח נוסף המאפשר למתקינים להקים לעצמם אתר אישי ממותג ועצמאי אשר מאפשר להם לשמור על קשר עם הלקוחות ואף להגדיל את כמות הפניות באופן קל ונוח. בחברה מדווחים כי תוך יום אחד בלבד, מאות מתקינים כבר הקימו אתר אישי משלהם ונהנים משדרוג הקשר עם הלקוחות. "החברה מציבה לנגד עיניה את אחריותה כלפי המתקינים שלה ורווחתם. הפיתוח החדש הוא חלק ממערך שלם ששם לעצמו למטרה לשפר את איכות השירות שלנו כחברה - הן כלפי המתקינים והן כלפי צרכני הקצה", מסרה ממרוד.

מגייסים מהבית

חברת סודהסטרים הישראלית, המייצרת מכשירי סודה ממפעלה ברהט ל-46 מדינות ברחבי העולם, מתמודדת גם היא עם משבר הקורונה המתגלגל. המפעל הדרומי הוכרז כחיוני, וכדי לעמוד בהנחיות משרד הבריאות, העבודה בו נעשית במספר משמרות לאורך היום והלילה תוך הקפדה על כללי המיגון והחיטוי הנוקשים. הייצור לא מפסיק לרגע וכך גם הייצוא, שכן הביקוש למוצרי החברה בארצות הברית ובאירופה גדל במיוחד בימים אלה של התכנסות בבתים.

עובדי החברה, 4,000 במספר, מתגייסים בכל כוחם וממשיכים בתפקידם, ובכללם גם עשרות עובדים פלסטינאים אשר עזבו את ביתם ולנים באכסניה בקיבוץ בדרום הארץ בכדי לתגבר את עובדי המפעל. עד לרגע זה, לא הוצא אף עובד לחל"ת והחברה תקפיד על מדיניות זו, כל עוד מפעל החברה נשאר פתוח. יתרה מכך, החברה מגייסת בימים אלה עובדים לשורה של משרות בישראל ובעולם, כאשר הראיונות מתקיימים, איך לא, באמצעות ה-Zoom. לאחרונה מינתה החברה בעלי תפקידים בכירים ייעודים למצב, כמו: "קצין קורונה" האחראי על עבודת החברה תחת נהלי הקורונה העולמיים, ו"מנהלת חווית עובד ב-zoom".

מפעלי סודה סטרים (צילום: סודהסטרים)
אף עובד לא הוצא לחל"ת, סודהסטרים|צילום: סודהסטרים

"היענות העובדים להירתם היא מהגבוהה ביותר שידענו, בין אם זה מהבית ובין אם מהמפעל, בכל המדינות בהם יש לנו עובדים, כולל איטליה וארצות הברית" אומרת גלית צוקר, סמנכ"לית משאבי אנוש גלובלית בסודהסטרים. "על אף המצב, אנחנו ממשיכים ואף מגייסים עובדים חדשים, ומועמדים שקיבלו השבוע הצעות עבודה הופתעו לטובה שלא דחינו אותם. שיתפנו את כל המנהלים בטיפים והנחיות לביצוע ראיונות עבודה בווידאו, ורעיונות יצירתיים לקליטת עובד חדש לחברה כשהוא עובד מהבית. אנחנו מאמינים שדווקא עכשיו ההשקעה היא הדדית ולכן הענקנו דווקא השבוע לעובדים את הבונוסים השנתיים עבור שנת 2019 שהסתיימה עם תוצאות מרשימות, ופרסמנו את תכניות קידום העובדים".

ומה עושים בחברה כדי לשמור על המורל? "עכשיו יותר מתמיד חשוב לשמור על הקשר עם העובדים ולדאוג שיהיו בתודעה חיובית ולא רק חיונית" מסביר צוקר. "אנחנו מקפידים לחגוג ימי הולדת ב-Zoom, לקיים שיחות שוטפות עם מנכ"ל החברה– לעיתים בהשתתפות מאות רבות של עובדים מכל מיני מקומות על הגלובוס. שלחנו חוברות פעילויות לילדים ולמשפחות, אתר עם קורסים איכותיים ללא תשלום, ותכנית פעילויות כושר אינטראקטיביות לצד הרצאות של רופאים ופסיכולוגים לכל מי שמרגיש שצריך להתייעץ".